Gå til innhold

TV-kort med skjult teksting via tekst-TV


A-Jay

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg vurderer å skaffe meg et TV-kort (med opptaksmuligheter), og jeg er interessert i generelle anbefalinger/kritikk av slike TV-kort.

 

Men det er en ting jeg tenker på spesielt. Jeg hører noe dårlig og har derfor stor nytte av den "skjulte" tekstingen som NRK og TV2 sender på tekst-TV. Den fungerer ved at tekstingen sendes på en egen tekst-TV-side. På samme side er det en spesiell kode som gjør at *alt* på tekst-TV-siden blir "gjennomsiktig" bortsett fra selve tekstingen, dermed blir tekstingen automatisk mikset med TV-bildet. Det funker fint på 99,99999% av alle analoge TV-er som har tekst-TV.

 

Mer info: NRK TV2

 

Men jeg har sett at de som lager "nye" typer TV-systemer, har en tendens til å gå bort fra å legge tekst-TV "oppå" TV-bildet, dermed mister man denne muligheten. For eksempel så jeg nylig et digitalt satelitt-TV-mottaker, som hadde det "genistrek" at tekst-TV vises i en egen "ramme", med TV-bildet som et lite vindu i et hjørne. Da blir teksting via tekst-TV nærmest meningsløs. Jeg er litt usikker på om produsenter av TV-kort kan ha funnet på å prestere det samme genistreket, og derfor etterlyser jeg erfaringer fra folk som har TV-kort med tekst-TV, om hvordan tekstingen fungerer på disse. Er det mulig å mikse den skjulte tekstingen med TV-bildet slik man kan på konvensjonelle analoge TV-er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei!

Litt sent ute kanskje, men jeg satt og leste gjennom noen "gamle" poster.

 

Jeg installerte nylig Windows XP Media Center Edition på en av mine maskiner (med Hauppauge USB2.0 TV-kort), for å teste Media Center-delen litt. Der kom jeg over et valg for "teksting". Etter at jeg så denne posten, sjekket jeg denne funksjonen, og det er ganske riktig slik at den henter tekst fra tekst-tv og legger den på bildet. Det ser bra ut også, penere fonter enn det som enn den "punktgrafikken" som er på vanlige TVer.

 

Til nå har jeg bare sett èn svakhet. Man kan kun sette opp èn tekst-tv-side, og har ikke muligheten til å angi ulike sider for ulike kanaler. Når jeg velger NRK1 og har satt teksting til 777, så ser det, som sagt, veldig fint ut. Går jeg derimot over til TV2, som sender teksting på en annen side (222?) så får jeg i stedet opp en vanlig tekst-tv-side over bildet (fordi TV2 ganske enkelt bruker 777 til noe annet enn teksting). Med andre ord må man altså gå tilbake til innstillingene og slå av teksting, eller endre side.

 

Med andre ord; Det ser ikke ut som noen fullgod løsning, men det kan jo hende det finnes smarte patcher/tilleggsprogrammer som kan gjøre noe med dette.. Du kan i alle fall være klar over at det finnes mulighet for teksting via tekst-tv i MCE :)

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...