Gå til innhold

Nytt lydkort - hvilket bør jeg satse på?

Anbefalte innlegg

Jeg har er relativt bra anlegg som jeg har koblet opp mot pcen min, og hittil har jeg kun brukt lydkortet som er integrert på hovedkortet mitt. Lyden er greit nok, men jeg tror det er en del å hente på å oppgradere til et nytt lydkort samt invistere i en bedre kabel (det oser ikke akkurat kvalitet av den kjipe, billige mini jack til phono kableen jeg bruker i dag). Jeg opplever også til tider at lyden hakker når det er stor last på systemet, så jeg antar et eget lydkort vil løse det problemet.

Slik jeg har forstått det på hva folk anbefaler er X-Fi XtremeMusic varmt anbefalt av mange, så det er en sterk kandidat. Er det imidlertid andre kort jeg bør vurdere? Det er stort sett til musikk jeg ønsker en forbedring, jeg spiller ganske sjeldent. Det er jo selvfølgelig ingen ulempe om lydkortet fungerer bra til begge deler, men musikk er altså viktigst. Hva bør jeg satse på?

Anlegget mitt består av en NAD T762 Surround Reciever og et par Cerwin Vega V12-F. Jeg er litt usikker på hva slags kabel jeg bør satse på, men om noen gir meg et clue om hva slags innganger jeg bør se etter skal jeg alltids finne frem. Specs på pcen min finner dere i profilen. Setter stor pris på tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har er relativt bra anlegg som jeg har koblet opp mot pcen min, og hittil har jeg kun brukt lydkortet som er integrert på hovedkortet mitt. Lyden er greit nok, men jeg tror det er en del å hente på å oppgradere til et nytt lydkort samt invistere i en bedre kabel (det oser ikke akkurat kvalitet av den kjipe, billige mini jack til phono kableen jeg bruker i dag). Jeg opplever også til tider at lyden hakker når det er stor last på systemet, så jeg antar et eget lydkort vil løse det problemet.

Slik jeg har forstått det på hva folk anbefaler er X-Fi XtremeMusic varmt anbefalt av mange, så det er en sterk kandidat. Er det imidlertid andre kort jeg bør vurdere? Det er stort sett til musikk jeg ønsker en forbedring, jeg spiller ganske sjeldent. Det er jo selvfølgelig ingen ulempe om lydkortet fungerer bra til begge deler, men musikk er altså viktigst. Hva bør jeg satse på?

Anlegget mitt består av en NAD T762 Surround Reciever og et par Cerwin Vega V12-F. Jeg er litt usikker på hva slags kabel jeg bør satse på, men om noen gir meg et clue om hva slags innganger jeg bør se etter skal jeg alltids finne frem. Specs på pcen min finner dere i profilen. Setter stor pris på tips!

7397915[/snapback]

Jeg har selv nettopp bestilt meg et X-Fi XtremeMusic kort etter mye positiv omtale. Men det anlegget du beskriver som relativt bra får meg til å stusse litt. CV funker KUN til å spille høyt med. Og det er ikke noen høyttalere som du kan høre små nyanser på, som andre høyttalere med bedre og raskere elementer. Så et XtremeMusic bør holde plenty til det anlegget.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at høytalerene mine ikke er de mest presise og at mange audiofile får fnatt bare av å høre navnet CV, men de har fulgt meg siden ungdomstiden og jeg har vært strålene fornøyd med anlegget mitt de årene jeg har hatt det. Så jeg er ikke enig i påstanden din om at de kun fungerer på høye volum, men det er ikke poenget med denne tråden.

Jeg er også litt usikker på hva slags type kabel jeg trenger mellom pcen og anlegget mitt. Jeg har blitt anbefalt å bruke en optisk kabel. Jeg er imidlertid litt usikker på om det er mulig med X-Fi XtremeMusic?

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at høytalerene mine ikke er de mest presise og at mange audiofile får fnatt bare av å høre navnet CV, men de har fulgt meg siden ungdomstiden og jeg har vært strålene fornøyd med anlegget mitt de årene jeg har hatt det. Så jeg er ikke enig i påstanden din om at de kun fungerer på høye volum, men det er ikke poenget med denne tråden.

Jeg er også litt usikker på hva slags type kabel jeg trenger mellom pcen og anlegget mitt. Jeg har blitt anbefalt å bruke en optisk kabel. Jeg er imidlertid litt usikker på om det er mulig med X-Fi XtremeMusic?

7398741[/snapback]

er helt sikkert mulig, men d finnes langt billigere kort med optisk ut som gir deg surround.. (hvis du ikke absolutt må ha eax og de greiene der :p) imo er optisk best, pga 0 støy.

Lenke til kommentar

X-fi serien gir bedre lyd i spill, om du ikke spiller noe særlig trenger du ikke kjøpe et sånt.

Om du vil ha god lyd på analoge utganger er det mye å hente på å kjøpe et proff-kort med gode DA-konvertere, E-mu gir god lyd for pengene. Om du vil bruke optisk utgang er det vel bare å få tak i et hvilket som helst kort. Enkelte hovedkort har optisk utgang som tilbehør, sjekk om ditt har det?

Lenke til kommentar

7397915[/snapback]

Hvis du klarer deg med stereo vil jeg annbefale M-Audio Audiophile 2496 til 895,-, jeg bruker dette kortet med Genelec 8020A høyttalere og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg har muligheten til å kjøpe X-Fi Xtreme Gamer til innkjøpspris gjennom en kompis, og da kan jeg ha det i hus til imorgen. Men det er kanskje ikke spesielt mye å hente på lydkvalitet når det gjelder musikk med det kortet?

Med tanke på at jeg skal ha dette lydkortet en stund er jeg mest interessert i et kort som støtter surround. Ellers virker forslagene gode! Flere tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg er egentlig ute etter omtrent det samme som trådstarter her. Jeg sitter på et Grado SR 325i og synes lydkortet mitt (audigy 2 ZS) blir en flaskehals. Jeg kunnde dermed tenke meg et mer audiofilt lydkort.

Det er jo ikke nødvendig med EAX og lignende, selv om det ikke hadde gjort noe. Jeg spiller jo tross alt en god del.

Noen tips?

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt meg et Onkyo Wavio SE-90PCI fra Mono. Fikk beskjed om at de ikke hadde det på lager,så jeg kunne få et Onkyo Wavio SE-150PCI til samme pris.

Mulig dette er interessant for dere som prioriterer lydkvalitet?

Se flere bilder av kortet HER. :)

CIMG0359.jpg

Edit: Jeg har et Creative Sound Blaster X-Fi Platinum nå. Det fungerer bra til spill,men ikke så bra til musikk.

Spesielt ikke hvis du har et dyrt headsett eller stereoanlegg.

Mitt Creative er derfor lagt ut for salg og inn skal Onkyo Wavio! :yes:

Se på de komponentene som står på det Onkyokortet! :dribble:

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Jeg har fått anbefalt ESI Juli@, og kommer muligens til å bestille dette. Jeg har imidlertid ikke bestemt meg, da jeg ikke har helt oversikten over dette markedet. Hva slags kabel du bør bruke avhenger litt av hvilken enhet som har den beste DAC-en. Hvis denne sitter i lydkortet bør du bruke analoge signalkabler, i motsatt fall kan du bruke et rimelig lydkort og kjøre digitalt ut.

Lenke til kommentar

7398741[/snapback]

er helt sikkert mulig, men d finnes langt billigere kort med optisk ut som gir deg surround.. (hvis du ikke absolutt må ha eax og de greiene der :p) imo er optisk best, pga 0 støy.

7399227[/snapback]

Nå skal det sies at dersom man skal bruke optisk så må signalet koverteres 2 ganger. først elektrisk->optisk........ så optisk->elektrisk. Med dårlig komponenter her så vil man få progressivt dårligere signal. Dersom den digitale lederen ikke skal være spes lang.. ca 1-2 meter og ligger vekk fra strøm ledninger så vil nok en koax kabel være den beste løsningen.

Endret av Snabel
Lenke til kommentar
Hei

Beklager at jeg ikke har svart tidligere, jeg har vært ganske opptatt.

Vel, takk for forslag, det eneste jeg er litt skeptisk til er om de er såkalte audio eller studiolydkort. Jeg håper på det første. Hehe

Mvh Audun Hagen

7494359[/snapback]

Onkyo er et Audio lydkort. Ikke for studiobruk.

Jeg er litt spent på hvordan Onkyokortet vil fungere med Vista.

Kjører Vista RTM nå,så jeg skal prøve når jeg har fått kortet.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Snadder. Jeg så også at 150 versjonen har 0kr i pris. :p Kanskje bestille.

Men jeg skal titte litt ekstra på det kortet der jeg. Må nok bli toppmodellen kjenner jeg meg selv rett ;)

Mvh Audun Hagen

7495675[/snapback]

Onkyo har også et som heter Onkyo SE-200PCI HD. Vet ikke om Mono har det.

Det kortet finner du bilde av her. :)

Edit: I følge den prislisten til AudioCubes ser det ut til at jeg har fått en bra pris på SE-150.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått Onkyokortet. Har testet det litt i løpet av helgen.

Det er absolutt INGEN tvil om at dette låter bedre enn X-Fi.

Skarpe S-lyder,susing og tikkelyder er helt borte.

Kontrollpanelet er helt enkelt. Ingen fancy (og ubrukelige) innstillinger.

Her er det bare å spille musikk og nyte. :yes:

Legger ved et bilde av kontrollpanelet for de som er interessert.

Onkyo.bmp

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

7398741[/snapback]

7399227[/snapback]

Nå skal det sies at dersom man skal bruke optisk så må signalet koverteres 2 ganger. først elektrisk->optisk........ så optisk->elektrisk. Med dårlig komponenter her så vil man få progressivt dårligere signal. Dersom den digitale lederen ikke skal være spes lang.. ca 1-2 meter og ligger vekk fra strøm ledninger så vil nok en koax kabel være den beste løsningen.

7475043[/snapback]

nå skal det mye til at et digitalt signal forringes, for i et digitalt signal så er det kun to "tilstander" høy og lav, og nesten uansett hvor dårlige komponentene er så skal de klare og gjengi det uten problemer... Men skal man ha det beste innen optisk så er coax veien og gå...

har også følgende kommentar: hvis du skal bruke optisk ut så kan du like gjerne gå for det billigste kortet med digital ut, forskjellen mellom et dyrt og billig kort når det kommer til digitalt er nærmest null...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...