NyLakkert Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hei. imorgen skal jeg på sesjon og vil ikke i førstegangstjenesten! jeg har tenkt litt og har dermed funnet på denne historien: For 1 år siden ble min kjæreste utsatt for en bilulykke på E6 like utenfor Gøteborg. Hun kjørte sammens med en vennine og det hele endte med at venninen døde og kjæresten min ble lam fra livet og ned. Idag sitter hun i rullestol og må nesten ha hjelp ved alle annledninger. Helt siden den forferdelige ulykken, har jeg måtte hjelpe hun både hjemme og på skolen. Både jeg og henne innser at lengre perioder uten hverandre vil gjøre hverdagen hennes svært vanskelig. I tillegg lider hun fortsatt av psykiske lidelser etter ulykken, hvor jeg er en svært viktig støtteperson. Vil jeg få fritak ved å bla opp denne historien? vil de sjekke opp evt navn på kjæresten min og den døde venninen? Vil noe av dette komme på jobbsøknaden min? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Vil jeg få fritak ved å bla opp denne historien? Ikke nå som du har publisert makkverket på diskusjon.no Uansett, regner med at de sjekker opp sånne ting litt, om du kommer drassende med den historien. I tillegg kan det jo hende de stiller noen litt tricky spørsmål, som, hvis du ikke svarer kontant på dem, kan avsløre historien ganske lett... Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det å ljuge for å ungå å tjenestegjøre for Norge er noe av det mest uhederlige jeg kan tenke meg. Finnes det ikke moral lenger? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Gjør det klart at du ikke har lyst, så blir det "notert". De tar inn så få i dag at sjansen for å bli innkalt egentlig i utgangspunkte er veldig liten og enda mindre hvis du ikke har lyst . Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Bruckania: Hvorfor bry seg? Er ikke alle som er interessert i å gjøre ting mot sin vilje et helt år - ting som kanskje også strider mot sine egne overbevisninger. Og vær så snill, legg igjen argumentene 'et år i militæret har alle godt av, man er ikke mann før man har vært i militæret' osv. Vent - bare drit i hele debatten. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det å ljuge for å ungå å tjenestegjøre for Norge er noe av det mest uhederlige jeg kan tenke meg. Finnes det ikke moral lenger? 7387651[/snapback] Det i seg selv å tvinge folk til å være med i militæret(Der man lærer å vold og andr militære virkemidler som jeg kan forstå at ikke vil være med på) er i seg selv svært umoralsk. Jeg vil si det er fulstendig moralsk korrekt å muligens bryte noen etiske regler for å ungå dette. Forutsatt at man faktisk har en god grunn for dette da, hvis det bare er "Årrhh, jeg gidder ikke" så blir det litt tåpelig å bare snike unna. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (...) hvis det bare er "Årrhh, jeg gidder ikke" så blir det litt tåpelig å bare snike unna. Syns det burde holde i lange baner med 'dette har jeg ikke lyst til', jeg. Ellers helt enig. Lenke til kommentar
NyLakkert Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Gjør det klart at du ikke har lyst, så blir det "notert". De tar inn så få i dag at sjansen for å bli innkalt egentlig i utgangspunkte er veldig liten og enda mindre hvis du ikke har lyst . 7387687[/snapback] En kompis av meg sa klart nei til at han ville være med. Han sa han led av soveforstyrrelser og depresjon, allikevel ble han erklært tjenestedyktig. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Det å ljuge for å ungå å tjenestegjøre for Norge er noe av det mest uhederlige jeg kan tenke meg. Finnes det ikke moral lenger? 7387651[/snapback] Det er ikke nødvendigvis umoralsk å bryte loven. Om du levde i Tyskland under nazitida, og du fikk beskjed om at du som vernepliktig skulle gasse ihjel et par tusen jøder, ville du da også ment at dette var en "borgerplikt", og at det er umoralsk å prøve å lure seg unna når den store hellige Staten sier du skal gjøre noe? Ikke kan det sammenliknes med å unnlate å betale skatt heller, for når det gjelder verneplikt KOSTER det faktisk en del penger å ha folk inne. Det vil si, for mange unge mennesker er alternativet at de jobber og tjener penger, men må midlertidig slutte med dette for å gå inn i militæret hvor staten (altså skattebetalerne) må betale kost og losji. Når man da i tillegg ikke er det minste motivert, og heller ikke passer inn i militæret, så sier det seg selv at dette er BAD BUSINESS Endret 29. november 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det er et langt sprang mellom å være tjeneste dyktig å faktisk bli innkalt. Personlig er jeg ikke tjenestedyktig. <3 Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 man kan si at man rett og slett ikke har lyst og si at man er pasifist.. Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Bruckania: Hvorfor bry seg? Er ikke alle som er interessert i å gjøre ting mot sin vilje et helt år - ting som kanskje også strider mot sine egne overbevisninger. Og vær så snill, legg igjen argumentene 'et år i militæret har alle godt av, man er ikke mann før man har vært i militæret' osv. Vent - bare drit i hele debatten. 7387688[/snapback] Greit, folk har kanskje personelige motserninger mot slikt som fåregår i det norske forsvar, men å ljuge for å slippe å delta er iallefall ikke måten å gjøre det på. Folk som er passifister og slikt, kan istedenfor bidra til norges forsvar søke om siviltjeneste. Lenke til kommentar
NyLakkert Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Det å ljuge for å ungå å tjenestegjøre for Norge er noe av det mest uhederlige jeg kan tenke meg. Finnes det ikke moral lenger? 7387651[/snapback] Det er ikke nødvendigvis umoralsk å bryte loven. Om du levde i Tyskland under nazitida, og du fikk beskjed om at du som vernepliktig skulle gasse ihjel et par tusen jøder, ville du da også ment at dette var en "borgerplikt", og at det er umoralsk å prøve å lure seg unna når den store hellige Staten sier du skal gjøre noe? 7387723[/snapback] Om det er moralsk eller ikke er opp til en hver person, men tilbake til tema igjen: holder denne historien? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 man kan si at man rett og slett ikke har lyst og si at man er pasifist.. 7387737[/snapback] Da må jo man ta siviltjeneste, det er mindre sjangse for å bli innkalt til den ekte greia enn å ende opp med å måtte ta siviltjeneste. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 jeg har også blitt innkalt til sesjon for en liten stund siden, men funker det og si at du skal gå videre skole og slikt? har hørt mange har sluppet fordi de utsetter det pga skolegang hele tiden. Jeg har heller ikke lyst i militæret, jeg vil heller fullføre skolen, og bli ferdig med den. Går det an eller? Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg har egentlig ikke lyst til å være med i militæret heller, er ikke pasifist men.. Blir vel bare satt i siviltjeneste om man ikke blir med i militæret? Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Jeg syns historien var skikkelig dårlig, og det å sitte å lyge på seg så alvorlige hendelser kan du spare deg for. Vær ærlig og si at du ikke har lyst i det hele tatt. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 HAr det sluppet å hjelpe å si at du er pasifist? Det fikk jeg høre av pappa at jeg skulle si. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) HAr det sluppet å hjelpe å si at du er pasifist? Det fikk jeg høre av pappa at jeg skulle si. 7388199[/snapback] Om du sier du er passifist får du Siviltjeneste. Enkleste måten å slippe på er å enten bli meldt ikke tjenestedyktig på sesjon, eller dimme på innrykket. Forresten, så er det nok en dårlig ide å komme med en slik histore på sesjon med mindre den faktisk er sann.. Er ikke sikkert du får slippe fordet, men du kan i allefall lyge på deg perm ofte med en slik historie om du blir trodd. En kan få perm om det er noen problemer hjemme. Endret 29. november 2006 av GSM Lenke til kommentar
Erren Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 HAr det sluppet å hjelpe å si at du er pasifist? Det fikk jeg høre av pappa at jeg skulle si. 7388199[/snapback] Om du sier du er passifist får du Siviltjeneste. 7388217[/snapback] Det er jeg 100% klar over. Trådstarter sier da ingenting om å slippe siviltjeneste? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg