Gå til innhold

Grafikkort til GIS/INLINE (kart) og autocad

-SoniX-

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter og skal kjøpe og sette i sammen en haug pcer som skal primært brukes til kart og kanskje noe autocad, og lurer på om hvilket grafikkort jeg skal bruke.

Er det veldig stor forskjell på f.eks geforce 7900gt/7950 gt /radeon xt1950 kontra quadro eller fire gl?? prisforskjellen er jo voldsom, men er det like mye forskjell i ytelse? vil helst holde meg på 3-5000,- er snakk om 12-15 Pc'er her. alle med core2duo prosessor (2,13GHz,(1066MHz FSB)) og 1 GB 5300DDR2 minne(667MHz)

Pengene som brukes på dette må jo forsvares... ikke kult å kjøpe noe overkill lissom..

Takker for alle tips/forslag!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Sitter og skal kjøpe og sette i sammen en haug pcer som skal primært brukes til kart og kanskje noe autocad, og lurer på om hvilket grafikkort jeg skal bruke.

Er det veldig stor forskjell på f.eks geforce 7900gt/7950 gt /radeon xt1950 kontra quadro eller fire gl?? prisforskjellen er jo voldsom, men er det like mye forskjell i ytelse? vil helst holde meg på 3-5000,- er snakk om 12-15 Pc'er her. alle med core2duo prosessor (2,13GHz,(1066MHz FSB)) og 1 GB 5300DDR2 minne(667MHz)

Pengene som brukes på dette må jo forsvares... ikke kult å kjøpe noe overkill lissom..

Takker for alle tips/forslag!!  :thumbup:

7369051[/snapback]

Mener Autodesk har en liste over 100% kompatible kort på sidene sine. Quadro og FireGL er nok å foretrekke. Hvor dyre kort du trenger, avhenger av hvor tunge Cad-tegninger dere skal drive med. For de helt enkle tingene trenger du egentlig ikke mer enn et helt vanlig skjermkort til 4-500. Integrerte skjermkort derimot, klarer ikke engang de helt enkleste Cad tegninger uten å streve voldsomt.

Gode erfaringer med V3300 Må tilføye at vi ikke driver rendering ol, kun strektegninger i 2D og 3D. Hvis du skal drive mye med slikt, bør du opp på kort til 4-5000.

Edit: Autodesk liste

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Ok, takker for svar!

Blir nok et quadro 1500 kortet eller et lignende fra ATI. må bare sjekke ytelses tester mellom dem. det er et mellomklasse kort slik jeg forstår det. koster ca 5000,-

7374428[/snapback]

Bare for å sjekke: Hva slags kart-program skal brukes?

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar!

Blir nok et quadro 1500 kortet eller et lignende fra ATI. må bare sjekke ytelses tester mellom dem. det er et mellomklasse kort slik jeg forstår det. koster ca 5000,-

7374428[/snapback]

7374470[/snapback]

Det er GIS/INLINE. fra norkart

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar!

7374428[/snapback]

7374470[/snapback]

Det er GIS/INLINE. fra norkart

7382732[/snapback]

Finner ikke noen spesielle maskinkrav der, men du kan jo prøve å ringe dem. FX1500 er gode kort, men relativt dyre. Dumt å kjøpe en hel kasse slike, hvis du ikke merker forskjell til f.eks kort til halve priser.

Lenke til kommentar

Hmmm...

Blir litt i tvil her nå ja.. Det med kart er greit nok, men det kommer nye oppdateringer til neste år. da er det sånn at programmet skifter til 3-D visning fra målestokk 1:500. Som jeg har skjønt, så vil brukerne ha mulighet til å kunne se på autocad tegninger, ikke lage dem. Så jeg vet ikke om det kreves noe særlig av et 3D kort for å se tegninger kontra å konstruere.. så kanskje Quadro 1500 er litt overkill? Quadro 1400 eller 540 kanskje? Utifra de testene jeg leste fra en link her, så er det hvertfall liten vits med spill kort..

Uansett så nyttter det i hverfall ikke med onboard grafikken som er på pcn nå. bildet hakker og blir "klipt" hele tiden.. 3D egenskapene gidder jeg ikke nevne engang..

Edit:

Jeg har vært i kontakt med dem, og de mener maskinene mer enn gode nok. men selvsagt, de hadde ikke vidre god peiling på datateknisk heller. stoppa helt opp for dem når jeg begynne å grave litt i sesifikasjoner og spurte om det var grafikkortet som kunne være begrensningen...

Endret av -SoniX-
Lenke til kommentar
Hmmm...

Blir litt i tvil her nå ja.. Det med kart er greit nok, men det kommer nye oppdateringer til neste år. da er det sånn at programmet skifter til 3-D visning fra målestokk 1:500. Som jeg har skjønt, så vil brukerne ha mulighet til å kunne se på autocad tegninger, ikke lage dem. Så jeg vet ikke om det kreves noe særlig av et 3D kort for å se tegninger kontra å konstruere.. så kanskje Quadro 1500 er litt overkill? Quadro 1400 eller 540 kanskje? Utifra de testene jeg leste fra en link her, så er det hvertfall liten vits med spill kort..

Uansett så nyttter det i hverfall ikke med onboard grafikken som er på pcn nå. bildet hakker og blir "klipt" hele tiden.. 3D egenskapene gidder jeg ikke nevne engang..

Edit:

Jeg har vært i kontakt med dem, og de mener maskinene mer enn gode nok. men selvsagt, de hadde ikke vidre god peiling på datateknisk heller. stoppa helt opp for dem når jeg begynne å grave litt i sesifikasjoner og spurte om det var grafikkortet som kunne være begrensningen...

7382975[/snapback]

Hvis dere har integrert grafikk vil det være en enorm flaskehals. De kan ikke brukes til slike ting, tilogmed å SE på autocad tegninger blir en prøvelse. Men hvis dere ikke skal konstruere, men kun se på autocadtegninger kreves det fint lite av kortene. Alt annet enn integrerte kort klarer det. Da blir spørsmålet om 3D oppgraderingen av GIS/INLINE krever mer. Du kan jo prøve å snakke med en tekniker der, ikke selgere. De har helt sikkert jobbet med 3D løsningen og kan si mer eksakt hva som kreves. Jeg ville vurdert V3300 eller V3400. Antagelig vil V3300 klare jobben helt glimrende, men prisen øker ikke så mye med V3400 og ytelsen øker relativt mye. Se DATABLAD fra ATI.

FX540 fra nvidia koster det samme som V3300, men har støtte for opengl 1.5 imotsetning til V3300 som har opengl 2,0.

Edit: Dell har tilbud på V3400. HER

Edit 2: Test av proffkort HER Testen er på side 50. PDF fila er på 7Mb, så du må vente noen sekunder :)

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...