Bone Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Heisann! Lite kjapt spørsmål... Når man snakker om at Plasma er bedre enn LCD på film.. sånn generelt.. Men, når jeg ser på filmer og serier på PC/LCD-skjermen, så er det nå bra nok for meg.. Er det slik at det likt som på PC-skjermen, eller blir det noe værre? At det er andre elementer jeg må ta hensyn til, eller noe? Takk, takk ! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 du må jo blant annet ta hensyn til at f.eks en 37" LCD-TVskjerm har mye høyere pikselspredning enn en dataskjerm Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 ja.. jo.. hmm.. det er jo sant.. Hvordan er egentlig film på LCD da? Det er vel ikke "katastrofalt"? STOR forskjell fra 37" til 42" ? Takk, takk! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Nei, det jeg har sett har ikke vært noe ille (billig 37"). Et helt vanlig menneske har nok ingen problemer med det. Men hvis du skal kjøpe er det nok greit å se litt på det i butikken først for å være helt sikker Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Ja, det skal jeg nok helt sikkert! (se i butikkene og kikke litt, altså) Jeg er nok ikke den mest kresne, heller.. Er ingen hi-fi / tv -freak, slik sett.. Regner (håper! ) på at det skjer litt på innkjøpsfronten i Januar/Februar .. Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ja, det skal jeg nok helt sikkert! (se i butikkene og kikke litt, altså) Jeg er nok ikke den mest kresne, heller.. Er ingen hi-fi / tv -freak, slik sett.. Regner (håper! ) på at det skjer litt på innkjøpsfronten i Januar/Februar .. 7366888[/snapback] Ser du har dell sin 2405FPW, har denne skjermen selv, samt nettop kjøpt en 37" Toshiba 1920x1080 LCD til 15.999 (nå levert tilbake ettersom jeg bestemte meg for at pulten kan takle større skjerm). Kvaliteten på Toshiba'en til film vil jeg påstå banker Dell'n, bedre sortnivå og mindre av de typiske LCD problemene som uklart bilde i raske action sekvenser og slikt. Til vanlig PC-bruk er derimot dell'n bedre, dog ikke mye. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Ah, takker! Vel, grunnen til at jeg "vet" at jeg vil gå for LCD fremfor Plasma (..for det har også vært en liten intern diskusjon i hodet mitt, en gang), er min bruk av Xbox360 og MediaCenter'et. Og, det at jeg jo sitter en del med PC, har resultert i at det er LCD jeg vil gå for.. Det eneste som har "forsvart" Plasma er; "Plasma er bedre på film", som jeg har hørt så mange ganger.. Men, det hender jo titt og ofte at jeg bare sitter i kontorstolen, eller ligger i senga med en bærebar og ser på en film, eller serie, også. Og, hvis kvaliteten er som "PC-LCD", så er det aboslutt godkjent hos meg! Derfor jeg lurer.. Så, hvis du påstår at Toshiba'n din "banker" min/vår LCD når det gjelder film-titting, så virker dette her kjempelovende! Men, ja; Jeg kommer til å teste ut og kikke litt (og sikkert opprette en masete tråd til her ), når den dagen kommer, forhåpentligvis ikke så altfor lenge etter nyttår. Det eneste jeg vet, er at skjermen MÅ være svart i designet! Mitt andre lille problem, er størrelsen; 37", eller større (40"/42"). Har vel egentlig "alltid" tenkt som så at jeg skulle ha en 42", siden jeg liker å tro at jo større og flottere ting er, jo bedre! Men, ha fått med meg at det ikke er alltid så, når det gjelder LCD! Som jo igjen skyldes pixelstørrelsen. Jeg kommer til å være/sitte/ligge ca 3, 3,5 - 4,5 meter unna skjermens frontpanel. Har veldig lyst på en 42" (sånn for størrelsens skyld), men er usikker på om jeg da kommer til å betale for noe som da bare blir værre!? Takk, takk! Endret 27. november 2006 av Bone Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Mitt andre lille problem, er størrelsen; 37", eller større (40"/42"). Har vel egentlig "alltid" tenkt som så at jeg skulle ha en 42", siden jeg liker å tro at jo større og flottere ting er, jo bedre! Men, ha fått med meg at det ikke er alltid så, når det gjelder LCD! Som jo igjen skyldes pixelstørrelsen. Jeg kommer til å være/sitte/ligge ca 3, 3,5 - 4,5 meter unna skjermens frontpanel. Har veldig lyst på en 42" (sånn for størrelsens skyld), men er usikker på om jeg da kommer til å betale for noe som da bare blir værre!? Takk, takk! 7368533[/snapback] Spørs om du ønsker å kjøpe en skjerm med 1920x1080 i oppløsning, og hvor mye penger du vil legge i dette. Ser at en del påstår man ikke kan se forskjell på 1080p og 720p, men om man sitter mindre enn 4 meter unna vil jeg påstå de nok kvalifiserer som svaksynte. Jeg skal erstatte 37" Toshibaen med en 40" Sony KDL-40W2000, denne støtter bl.a. 1920x1080 progressive scan over HDMI kabelen som er et must for meg ettersom den vil bli min eneste skjerm, altså både til PC og TV bruk. Interlacing til PC bruk kan bli litt slitsomt, men heller ikke det er noen krise. Størrelsemessig var 37-tommeren fabelaktig, sitter rundt 3.5 meter unna og da gir den skikkelig bra filmopplevelser. Denne kostet 15999 som jo er ganske dyrt for en 37" TV, men kvaliteten var til gjengjeld veldig bra. Endret 27. november 2006 av benjamin84 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 1920x1080 hørtes flott ut! Som sagt, så er ikke jeg den mest kresne karen, men, jeg er litt/veldig "go'naiv"; Hvis jeg TROR og føler jeg har noe som er bra, ja, så da er det knallbra! Spesielt på slike ting som jeg ikke har så altfor mye peiling på, som TV og Stereo.. Men, småspøk til side; jeg er ikke dum-naiv (tror jeg.. ) Jeg satser på LCD, rett og slett på grunn av support og kvalitet i forhold til PC / Xbox360, så, jo bedre og flottere støtte til dette er bare positivt, og mer ønskelig.. Jeg har budsjettert med 20k til en skjerm. Kan overtige, men helst ikke. Absolutt ikke noe over 25k, men dette blir en diskusjon jeg og lommeboken får ta senere (og det er faktisk ikke alltid slik at lommeboken vinner ). Men, nå kommer mangelen på kunnskap inn igjen; Interlaced.. 1080p og 720p ...var det ikke slik at "p" var bra? Progressive?! I forhold til "i" -interlaced? Så, med skjermer med "p" så vil "interlacing" ikke være noe problem? Eller "intet-eksisterende"? Du skulle jo ha den (kun) til PC-bruk?! Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 1920x1080 hørtes flott ut! Som sagt, så er ikke jeg den mest kresne karen, men, jeg er litt/veldig "go'naiv"; Hvis jeg TROR og føler jeg har noe som er bra, ja, så da er det knallbra! Spesielt på slike ting som jeg ikke har så altfor mye peiling på, som TV og Stereo.. Men, småspøk til side; jeg er ikke dum-naiv (tror jeg.. ) Jeg satser på LCD, rett og slett på grunn av support og kvalitet i forhold til PC / Xbox360, så, jo bedre og flottere støtte til dette er bare positivt, og mer ønskelig.. Jeg har budsjettert med 20k til en skjerm. Kan overtige, men helst ikke. Absolutt ikke noe over 25k, men dette blir en diskusjon jeg og lommeboken får ta senere (og det er faktisk ikke alltid slik at lommeboken vinner ). Men, nå kommer mangelen på kunnskap inn igjen; Interlaced.. 1080p og 720p ...var det ikke slik at "p" var bra? Progressive?! I forhold til "i" -interlaced? Så, med skjermer med "p" så vil "interlacing" ikke være noe problem? Eller "intet-eksisterende"? Du skulle jo ha den (kun) til PC-bruk?! 7368789[/snapback] Med budsjett på 25k maks kan jeg ikke annet enn å anbefale Sony KDL-40W2000, dro nettop med meg en slik hjem idag fra sony senteret, koster rundt 23.000 online. Denne funker fantastisk som PC skjerm, sylskarpt bilde, ordentlig "progressive" 1920x1080 oppløsning og, ja, kort sagt en nydelig skjerm. Interlaced betyr at bildet tegnes med annenhver linje annenhver gang. så på en 60hz TV vil den første "Hz'en" være oddetallslinjene, 1,3,5,7 ... 1077, 1079. Neste "Hz" vil være 2, 4, 6 ... 1078, 1080. Om det er store forandringer mellomo disse to HZ'ene, som det jo ofte kan bli ved PC bruk (inntasting av text er et godt eksempel) vil det oppstå et "flimmer", hvor par-linjene viser noe litt annet enn oddetalls-linjene. Progressive på sin side betyr at alle linjene tegnes samtidig Krever mer av bildebehandlingen i skjermen, men er til gjenjeld mye bedre til PC bruk. Din Dell 2405 f.eks, og alle andre PC-LCD skjermer tegner progressivt. Når alt det er sagt, interlacing er bare et problem ved PC bruk, eller slik opplevde jeg det hvertfall. Om jeg (Fra PCen) fyrte opp et film-klipp i HD kvalitet så la jeg ikke lenger merke til det. Fra TV/DVD spiller er det heller ikke merkbart med mindre man leter veldig etter det Lenke til kommentar
Bone Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Tusen takk for all hjelp! Lærte en del i denne tråden her av deg! Takk, takk! Blir nok en "p" -skjerm, regner jeg med.. 1920x1080 fristet masse! Men, kjøpet skal nå ikke skje helt enda.. Men, er det "HDTV 1080p" jeg skal se etter? Med HDMI inngang?! Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Tusen takk for all hjelp! Lærte en del i denne tråden her av deg! Takk, takk! Blir nok en "p" -skjerm, regner jeg med.. 1920x1080 fristet masse! Men, kjøpet skal nå ikke skje helt enda.. Men, er det "HDTV 1080p" jeg skal se etter? Med HDMI inngang?! 7371945[/snapback] Ikke no problem, jeg har nettop research'et alt dette selv, bare hyggelig å dele det jeg har funnet ut med andre For PC bruk så er det hva HDMI kontakten takler som er det viktigste. Toshibaen jeg kjøpte stod oppført som 1080p også, noe den sikkert på en eller annen måte takler. Men HDMI tilkoblingen fungerte ikke med denne oppløsningen, stod til og med i manualen at det høyeste den støtter er 1080i. Jeg spurte Sony selgern direkte om skjermen ville vise 1080p signaler via HDMI inngangen foret fra PCen, og ikke minst vise dem 1:1 (uten overscan, hvor bildet "zoomes" litt og havner utenfor skjermen). Han ringte og sjekket og fikk bekreftet dette, først da valgte jeg å kjøpe skjermen (noe jeg nå er glad jeg gjorde ) Nettop spillt litt Richard Burns Rally, GTR2 og Live for Speed (kun bil-simulatorer, nesten det eneste jeg spiller for tiden ) og det var rett og slett genialt. GTR2 har best grafikk av de spillene og jeg kjente jeg ble ordentlig revet med i spillingen. Flott dynamikk i fargene på skjermen også. Endret 28. november 2006 av benjamin84 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Litt sent svar her, men.. Det må nok jeg passe på også... (og huske) at TV'n må klare 1:1 (hvis det var slik at det betydde at den IKKE gikk utenfor skjermen)..eller i det minste velge om den skal, eller ikke (kanskje av og til greit hvis man ser film!?).. Og at TV'n må klare 1080p fra PC! Fant tråden din rett før du postet siste, og jeg må si jeg likte bildene du hadde der! (Men, jeg så bare de første.. de med Toshiba'n, tror jeg..) Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hva gjør dere på PCen som gjør at dere betaler flere tusen ekstra for 1080p? Jeg selv har ingen planer om å koble opp til pcen, så da burde jeg bare gå for 720p isteden? Er litt forvirra siden noen sier ditt og noen datt... 1080p skal jo være tingen! men etter å ha lest mer og mer, så er det bare fordeler med 1080p hvis man kobler til pcen? og hva skal jeg gjøre på pcen hvis jeg kobler den til? er det filmer dere laster ned som får bedre kvalitet eller hva? Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Litt sent svar her, men.. Det må nok jeg passe på også... (og huske) at TV'n må klare 1:1 (hvis det var slik at det betydde at den IKKE gikk utenfor skjermen)..eller i det minste velge om den skal, eller ikke (kanskje av og til greit hvis man ser film!?).. Og at TV'n må klare 1080p fra PC! Fant tråden din rett før du postet siste, og jeg må si jeg likte bildene du hadde der! (Men, jeg så bare de første.. de med Toshiba'n, tror jeg..) 7379751[/snapback] 1:1 er det du trenger for PCen ja Vet ærlig talt ikke hva overscan skal være godt for i disse dager, stammer fra de gode gamle CRT tidene da TV selskapene ikke visste helt hvor mye av skjermen folk faktisk kunne se, varierte fra TV til TV. Her er forresten noen bilder av Sony'n 01 02 03 Hva gjør dere på PCen som gjør at dere betaler flere tusen ekstra for 1080p?Jeg selv har ingen planer om å koble opp til pcen, så da burde jeg bare gå for 720p isteden? Er litt forvirra siden noen sier ditt og noen datt... 1080p skal jo være tingen! men etter å ha lest mer og mer, så er det bare fordeler med 1080p hvis man kobler til pcen? og hva skal jeg gjøre på pcen hvis jeg kobler den til? er det filmer dere laster ned som får bedre kvalitet eller hva? 7380561[/snapback] Det er selvsagt fordeler med 1080p uansett hva du driver med Tingen er at til film så er ofte ikke fordelene så store at de forsvarer prisøkningen. Jeg kan hvertfall se grei forskjell på samme klipp lastet ned i 720p og i 1080p, men det er nok også til dels fordi jeg leter etter forskjellene. Skal TVen bare brukes til TV vil nok 720p duge langt på vei Dette kan du jo forsåvidt sjekke ved å ta en tur til f.eks. Sony Senter og se på to skjermer av samme størrelse med forskjellig oppløsning. Til analog TV bruk merker du nok ikke forskjellen. Til PC er det alltid bedre med høyere oppløsning om man gjør noe som helst utenom å sjekke mail (photoshop, CAD, regneark, andre ting som krever plass på skjermen). I tillegg ser jo spill og videoer bedre ut Ikke mye, men litt. Min begrunnelse er først å fremst at dette er den eneste skjermen jeg har og den må derfor funke til alt. Endret 28. november 2006 av benjamin84 Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 okai=) driver litt med photoshop selv=) men trur nok ikke denne blir koblet opp mot noe pc, men skal jo da ha wii, PS3 og se på film osv på den.. Får se når jeg skal kjøpe på nyåret=) er jo egentlig greit på en måte og kjøpe noe av det beste med engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå