Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyring av PC og div. andre nettverksspørsmål

Anbefalte innlegg

Fet skrift nedenfor trenger jeg fortsatt hjelp til. Se også fet skrift i poster nedover. Oppdatert 26/11/2006 kl. 22:30.

Hei!

Planen er å sette opp et nettverk hjemme som blir litt mer avansert enn en enkelt router. Og ettersom jeg ikke har stor erfaring med nettverk har jeg et par spørsmål før jeg går i gang med å planlegge for mye...

1. Nettverket vil kreve at jeg kobler "switch i switch" for å slippe at det går x antall kabler ved siden av hverandre (ser lite pent ut da en del trolig ikke vil gå i skjulte anlegg...). Samtidig ønsker jeg at hele nettverket skal "opptre" som nettopp det: Et nettverk.

Nå skal det sies at jeg stort sett har erfaring med routere, så for alt jeg veit kan det hende at dette automatisk skjer med switcher. Men med routere er jo i alle fall standardinstillingene slik at man kun ser PCene som er tilkoblet samme router som PCen man sitter på selv er tilkoblet. Hvis det er likt for switcher: Hvordan gjør man dette? Å få switcher i flere ledd til å bli et nettverk altså. Særlig komplisert?

(Og dere er sikkert drittlei av spørsmålet - sikkert vært posta 100 ganger, men jeg var usikker på hva jeg skulle bruke som søkeord her...)

2. (Trolig nok et standard spørsmål, men fant ikke noe direkte om dette ved et kjapt søk...)

Planen er også å sette opp en PC eller to som kan fjernstyres. Etter hva jeg har forstått er det en fordel om man da har statisk IP hos nettleverandøren for at dette skal fungere optimalt. Stemmer dette? Hvordan løser i så fall folk dette? Skrur ikke av PCen? Oppdaterer IP ofte? Betaler ekstra for statisk IP? Noen omveier som løser problemet?

3. Et spørsmål som det sikkert er vanskelig å si noe sikkert om, men trolig at noen har en anelse her i alle fall. En eller annen elektriker må da eksistere på det forumet her?

I huset dette er snakk om å gjøre veit jeg at det er mulig å dra kabler gjennom rørene som telefonkablene ligger i. Er det mulig å gjøre dette i tilsvarende anlegg hvor strømmen går? Eller går ikke disse ledningene i rør med "ledig plass"?

Huset er bygget rundt 1990.

4. Sjekk også posten min om Soundbridge. Flere av spørsmålene der er STERKT tilstøtende nettverk.

5. Kommer trolig til å sette opp noen nettverkskontakter. Noen god grunn til å velge de som koster rundt 200 i stedet for de under 100? Hva er forskjellen? EDIT: Trenger nå kun svar på dette, ikke (b) spørsmålet nedenfor. Har fått svar på b allerede:)

og (b), hva er forskjellen på "flush mount" og ikke "flush mount"?

6. Hva er riktig av av 6/4 eller 8/8 modulær plugg?

- Amund

EDIT: La til punkt 4, 5 og 6.

EDIT2: Fet skrift.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2> Det kommer an paa om du skal fjernstyre pcen via Internett eller lokalt i nettverket. Lokalt er ikke dette noe problem, du kan sette opp faste IPer via routeren. Hvis du skal ha ekstern fjernstyring maa du helst ha fast IP fra ISPen din. Hos meg har jeg samme eksterne IP uansett om jeg slaar av og paa aldri saa mye.

EDIT> Leif var innom

Endret av Plexiglass
Lenke til kommentar
2> Det kommer an paa om du skal fjernstyre pcen via Internett eller lokalt i nettverket. Lokalt er ikke dette noe problem, du kan sette opp faste IPer via routeren. Hvis du skal ha ekstern fjernstyring maa du helst ha fast IP fra ISPen din. Hos meg har jeg samme eksterne IP uansett om jeg slaar av og paa aldri saa mye.

EDIT> Leif var innom

7341074[/snapback]

Snakk om fjernstrying via internett ja.

Lenke til kommentar
1. Ingen problemer med flere switcher

Ingen problemer i forstand ikke vanskelig eller i forstand at det ordner seg selv?

2. Sjekk no-ip.info for å få fast adresse mot dynamisk ip.

7341086[/snapback]

Skal se på det, men det blir ikke nå :ohmy:

EDIT: Se forøvrig de nye punktene 4-6.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Det ordner seg auto ja.

Jeg har snakka med en kamerat som jeg stoler rimelig på angående PC. Han påstår det motsatte. Samtidig virker det noe rart at dette har stått her på forumet uten at noen har korrigert det hvis det ikke stemmer...

Han mente i alle fall at det ikke ville ordne seg auto. Vi gikk ikke i detaljer, men han nevnte noe om at de forskjellige enhetene tilkoblet forskjellige switcher ikke automatisk fikk samme IP range. Selvom switchene er koblet sammen.

Han nevnte også noe om at man ville måtte han en DHCP server. Men han kan selvsagt ha misforstått meg. Ellers tenker jeg på muligheten for at du/ dere antar ting som å justere til samme IP range som så standard at det går for auto?

Du bruker 8/8 på nettverk.

Flush mount er der du har en boks innfelt i veggen, slik at du monterer resten med et flatt deksel foran.  Da blir frontlokket 'flush / på samme nivå' med veggen.

7341220[/snapback]

Takk for hjelpen på de to!

2. Sjekk no-ip.info for å få fast adresse mot dynamisk ip.

7341086[/snapback]

Hadde noen giddet å gi meg direktelink til det som er aktuelt for meg der? Eksamenstid her nå, så litt dårlig tid til å leite meg fram... På forhånd takk.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Se på switch som en splitter. De henter bare ipsettings rett ut av ip-poolen til routeren, så fremt det er enkle switcher. Jeg har brukt 4 x 4-8 ports switcher hjemme selv, uten at det var noe problem. De var helt usynlige, og oppførte seg som en stor switch.

Flush mount må sages inn i veggen. Mye enklere med dem som skrues utenpå. Har heller aldri sett en flush-mount el/nettverk kombo som passer i de ferdige el-soklene i et bolighus..

Wall mount ved siden av stikkontakten er mitt forslag.

Om du kjenner en elektiker kan du sikkert få låne utstyr til å trekke en tynn cat6 gjennom el-rørene, men vet ikke om det kan være noe interferens fra el der som påvirker signaler.... Kanskje el-folka på elektronikk-forumet som vet ?

Lenke til kommentar
Se på switch som en splitter. De henter bare ipsettings rett ut av ip-poolen til routeren, så fremt det er enkle switcher. Jeg har brukt 4 x 4-8 ports switcher hjemme selv, uten at det var noe problem. De var helt usynlige, og oppførte seg som en stor switch.

Der sa du kanskje nøkkelen ja. En router først, som jo har DHCP server så vidt jeg veit? (Man har jo i alle fall muligheten til å slå på DHCP server på en router...) Og så switchene etter routeren. Hvis la7dfa.com la dette til grunn og kameraten min ikke kan kanskje det være grunnen til de to forskjellige svarene?

Og ja, planen er å ha en router først :)

Flush mount må sages inn i veggen. (...)

Flush mount har jeg fått svar på :)

Det jeg nå altså lurer på er forskjellen på de til 200 og de til 70....

Om du kjenner en elektiker kan du sikkert få låne utstyr til å trekke en tynn cat6 gjennom el-rørene,

Jepp, kjenner et par. Men har ikke akuratt daglig kontakt, så tenkte jeg liksågodt å slenge det ut her sammen med resten...

men vet ikke om det kan være noe interferens fra el der som påvirker signaler.... Kanskje el-folka på elektronikk-forumet som vet ?

7359697[/snapback]

Er vel ABSOLUTT lurt å sjekke opp før man gjør noe ja... Takk for "tipset" :D

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Ser ut til at du har fått svar på stort sett alt, men muligens ikke dette med Statisk IP ?

Bruker selv DynDNS.org (gratis) og DynDNS-Update (lite klient SW som holder ditt domenenavnt oppdatert mht. de dynamiske IP adressene din ruter får etter reboot etc.

Fungerer glimrende.

Ruter gir ut dynamiske IP adresser til den eller de switchene du setter opp "bak", så dette er ren plankekjøring.

/L

Lenke til kommentar
Om du kjenner en elektiker kan du sikkert få låne utstyr til å trekke en tynn cat6 gjennom el-rørene,

Jepp, kjenner et par. Men har ikke akuratt daglig kontakt, så tenkte jeg liksågodt å slenge det ut her sammen med resten...

men vet ikke om det kan være noe interferens fra el der som påvirker signaler.... Kanskje el-folka på elektronikk-forumet som vet ?

7359697[/snapback]

Er vel ABSOLUTT lurt å sjekke opp før man gjør noe ja... Takk for "tipset" :D

7359739[/snapback]

Det er ikke lov å trekke svakstrøm (=nettverk) og sterkstrømsledninger i samme rør og bokser... :nei:

Lenke til kommentar

Takk relsafus for tipset, skal se på det når eksamensperioden er over...

Det er ikke lov å trekke svakstrøm (=nettverk) og sterkstrømsledninger i samme rør og bokser...

I følge den tråden , er det lov bare man bruker like god isolasjon som sterkstrømmen går i.

Når det er sagt har nok den tråden overbevist meg om at jeg dropper det å trekke i nettverkskabel i strømrørene.

Ser ut til at du har fått svar på stort sett alt, men muligens ikke dette med Statisk IP ?

Nei, er fortsatt et par andre ting jeg fortsatt ikke har fått svar på.:

Ingen som vet forskjellen på de to forskjellige nettverkskontakt typene? Kun utseende? Noe som helst kvalitetsforskjell? Er jo relativt stor prisforskjell....

Ellers fint om folk tok en ekstra titt på punkt 4.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Nå er jo ingen av de som jeg linker til Clas Ohlson/ Biltema da. Men mulig samme kvalitet. OEM er det vel merket på de er.

Elko er den dyrere typen ja.

7365622[/snapback]

Sorry, pratet bare av erfaring..

Sjekket de på komplett nå og så det lå en erfaring inne:

Anmelder: BlueShroom

En super veggkontakt som er i bra kvalitet med en støpt metall koblingsboks inne i kontakten.

Annbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...