Gå til innhold

Hvordan lage bilde-DVD med meny (inkl slideshow)?

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å lage en DVD med bilder nå, og lurte på om noen kan hjelpe. Vil gjerne ha disse funksjonene:

Kunne lage DVD-meny med...

- Bakgrunnsmusikk (og -bilde). Er det noe spesielt filformat på musikken som bør brukes (i forhold til kompabilitet med DVD-spillere)?

- mulighet til å velge mellom slideshow eller å bla manuelt gjennom....

*alle bildene samtidig

*gitte utvalg (i praksis undermapper)

- mulighet for å bla gjennom bildene som thumbnails (med sidevisning?). Hvis dette er mulig, blir thumbnailene laget automatisk, eller må jeg gjøre det selv på forhånd?

Det er sikkert unødvendig å presisere, men jeg er helt ny på dette. Det er snakk om i alle fall 1100 bilder, og sannsynligvis også noen mindre videoklipp. Forslag til meny-layout, praktiske løsninger eller generelle tips mottas gjerne. Men hovedspørsmålet er om noen vet om (brukervennlig) programvare som kan gjøre dette. Og et lite spørsmål til på slutten - tar det veldig mye tid? :p

Edit: Har søkt, men trådene jeg fant var hovedsakelig relatert til DVDer med filmer/filmklipp. Vet ikke om det er noen stor forskjell, da jeg ikke har noen erfaring innen dette, men fant i alle fall tips om bl.a. NeroVision, Pinnacle Studio, Cyberlink Producer, DVD Architect og Adobe Encore DVD. Hvis det er disse som er aktuelle, er det et som skiller seg ut i forhold til mitt behov (og brukervennlighet)?

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD Architect burde gjøre jobben for deg. De andre programmene kjenner jeg ikke.

Ellers kan også AcDSee lage DVDer av forskjellige typer, men jeg har ikke brukt disse funksjonene (krever nedlastning av gratis tilleggsmodul).

Må kanskje prøve det selv, for jeg driver også og lager DVDer til julegaver, fra min mors gamle fotoalbum..

Har testet Nero, som lager (S)VCD-bildeshow som funket greit, og med mulighet til å legge inn originalbildene i egen mappe på samme plata. Men med 1100 bilder blir det vel litt trangt for deg?

Lenke til kommentar

Har lest en angående dette de siste par dagene, og føler at jeg har kommet et par skritt lengre. Har likevel noen spørsmål. :p

Etter å ha lest i noen flere av trådene om DVD-authoring, så har jeg sett at Adobe Encore DVD går igjen som tips, og tenker at jeg går for det. Men det ser ut som det tar veldig lang tid å lage slideshow med den innebygde funksjonen der. Så litt på mulighetene for å gjøre det i Windows Movie Maker, men synes funksjonene var litt i simpleste laget. Har ikke planer om å lage noe avansert slideshow, men å ha litt flere verktøy enn i WMM hadde vært fint. Er det noen som kan anbefale et raskt og brukervennlig program som har funksjonalitet for å lage slideshows?

Og.. en ting jeg gjerne skulle ha hatt, men som jeg tror blir vanskelig - tilfeldige sanger under slideshowet. Er det mulig på noen måte hvis jeg lager slideshow uten musikk, for så å sette DVD Encore til å spille tilfeldige sanger fra en mappe (eller...utvalgte assets) mens slideshowet går?

Lenke til kommentar

Eg trudde slideshow-laginga i Encore var relativt automatisert og enkel, men kan vere eg har misforstått (fann forøvrig denne vetle tutorialen, men har ikkje lest den). Sidan resultatet skal på DVD er eigentleg ikkje Moviemaker det greiaste valet, då den ferdige fila må konverterast og brennast med eit anna program. To program som har vorte anbefalt fleire gonger til slideshows -- er ikkje sikker på om dei kan brenne til DVD, men det finn du sikkert fort ut -- er Microsoft Photo Story og Photodex ProShow Gold. Begge er berekna for slikt, og ikkje DVD-authoring slik Encore i fremste rekkje er. Dei er nok mykje billegare i tillegg. Om det er mogeleg med tilfeldig musikk i Encore veit eg ikkje.

(P.S. Det er ikkje lengre lov med

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at Encore bruker unødvendig lang tid på å rendre slideshows, og at det blir gjort mer effektivt med andre programmer. Men kan forsøke å bruke den innebygde funksjonen før jeg evt. prøver annen software. Takk for hjelpen (og tips om

). :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...