Gå til innhold

Hvordan fjerne goop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg lurer bare på hvordan jeg kan fjerne kjølepastaen fra prosessoren da jeg skal sette på ny vifte. Jeg skal bruke Arctic Silver 5. Hvor mye ny pasta? En liten "ert"?

7300710[/snapback]

Til å fjerne kjølepastaen så kan du bruke vanlig rødsprit som du kjøper på bensinstasjonen, eller isopropanol. Bruke et papir, q-tips eller lignende du finner til å fjerne det med. Bare fukt det med rødspriten og fjern det.

Til å føre på ny pasta så gjør du litt som du føler fr selv, noen legger små strimler over cpuen, og stryker utover, andre legger en dert i midten og stryker det utover. Så det er bare å legge på en liten klatt og smøre utover, så ser du etterhvert om det blir for lite. DU bør også ha på så lite pasta som mulig.

Lenke til kommentar
De fleste bensinstasjoner har kondensfjerner til en billig penge

Men er det ikke en blanding av isopropanol og noe annet? Eller er det ren isopropanol?

Når man skal bruke en av intel sine stock kjølere, som har thermal pads, skal man fjerne disse før man legger på goop?

Det er enten eller. Enten bruker du den "themal pad-en" som følger med, eller så fjærner du den og legger på kjølepasta. Ikke bruk pad-en OG kjølepasta, det gir dårlig kjøling.

Les Goop guiden

Lenke til kommentar
Når man skal bruke en av intel sine stock kjølere, som har thermal pads, skal man fjerne disse før man legger på goop?

Det er enten eller. Enten bruker du den "themal pad-en" som følger med, eller så fjærner du den og legger på kjølepasta. Ikke bruk pad-en OG kjølepasta, det gir dårlig kjøling.

Les Goop guiden

7303179[/snapback]

Mange takk.

Endret av Asarin
Lenke til kommentar
De fleste bensinstasjoner har kondensfjerner til en billig penge

Men er det ikke en blanding av isopropanol og noe annet? Eller er det ren isopropanol?

På flasken min står det 60-100% isopropanol. Jeg er ikke sikker på hva resten er, men kondensfjerneren fordamper i alle fall fullstendig, som vel må sies å være poenget i denne sammenheng..

Lenke til kommentar

Jeg bruker først å vaske bort gammel goop med White Spirit, men den legger igjen en liten film som må vaskes bort med teknisk sprit eller Blå Isopropanol. Grunnen til at jeg bruker White Spirit først er at den løser opp gammelt dritt mye bedre, slipper å gnikke så lenge.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på området.

Men, har så langt fått med meg følgende:

- Ikke bruk rødsprit (det legger igjen noe greier som ikke er bra)

- Ikke bruk whitesprit (-"-)

- Ikke bruk kondensfjerner (ikke rent nok ville jeg tro)

Så enten bruk en spesiell goop fjerner (artic har slike, som komplett m.m selger. Dessverre er det dyrt... eller:

Det beste menigmann kan bruke og som er rimelig er isopropanol. Får det i literflasker (muligens mindre). Tror det koster noen få kroner. Besinstasjon/jernia?

Kan jo brukes til å rense andre typer ting også.

Selv bruker jeg det. Grovfjerner det meste med et kredittkort eller noe. Deretter tar jeg isopr. på en papirbit (som ikke loer), og renser godt. Den løser opp goop'et ganske så bra. Deretter tørker jeg av med en rein papirbit (som fortsatt ikke loer). Evnt. gjentar prosessen.

Dette har fungert fint for meg i mange mange år og jeg har ikke hatt noen problemer.

Når man legger på goop, så begynn forsikting, en liten ert f.eks. Det er mye lettere å legge på mer.

Bruk deretter et kredittkort (gjerne klipt i mindre), og fordel goop jevnt utover.

Skal ikke mye til. Det er primært der får å fange opp ujvenheter i overflater m.m.

Noe særlig over 1mm er vel mye... er det for mye så vil det bare tyte utover...

Brukte opp min tube med artic silver (3.5grams) og det har hjulpet meg mye over de siste åra. Tror jeg har montert 3 CPU'er, og et par GPU'er (muligens flere grunnet noe lekkasje i vannkjøling m.m). SÅ en 3.5mm varer ei stund.

Lykke til!

En liten update (jeg måtte ned på lab'n (der jeg jobber) akkurat) og der sto det teknisk isopropanol som de bruker til rens av kretskort m.m. Så det burde være godt nok... ;)

Endret av shadowrunner
Lenke til kommentar

Det finnes omtrent like mange måter å bruke kjølepasta på som det finnes kristne menigheter og sekter. Alle rister litt overbærende på hodet når de hører hvordan de andre gjør det, for selv er de faste i troen på at de har funnet Den Rette Metoden. Og det er ikke lett å overbevise dem om at de andre kanskje har like rett, at forskjellene kanskje er uten særlig stor betydning når alt kommer til alt.

Det viktigste - og det som gjør størst forskjell - er at man legger på et så tynt lag med pasta som mulig. Den skal tross alt bare fylle de mikroskopiske porene i overflaten på CPU'en og kjøleren og forhindre at man får luftlommer der. (Stillestående luft isolerer som kjent ganske bra.)

Men i forhold til metall (og vann) leder kjølepastaen varme ganske dårlig, så jo tynnere lag, jo bedre.

Lenke til kommentar
Nå har jeg brukt rødsprit :S Var det dumt?

7304131[/snapback]

jeg brukte selv rødsprit, har brukt det flere ganger uten problemer. Ringte dataexperten og de sa det gikk fint med vanlig rødsprit, så skjønner ikke hvorfor folk sier at du ikke skal bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...