Gå til innhold

Gaza : Årsaker til krig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvorfor ville Israel okkupere Palestina? Er det en kamp om territorier og ressurser?

7276874[/snapback]

Neppe. For Israel er det en kamp for eksistens. Grunnen til at Israel har en del okkuperte områder er følger av arabisk/palestinsk aggresjon og angrep, samt forsvar i dag fra terrorisme. Golan-høydene er et prakteksempel på dette, som lenge har fungert som VIP-tribune for palestinsk/arabisk terrorisme ned i Israel, helt til Israel okkuperte området og fikk stopper terrorismen.

Lenke til kommentar

Har sjekka litt rundt nå, og slik forstår jeg det:

Jødene med Storbritannia som hjelp masseimmigrerte inn i Palestinaområdet.

Jødene fikk da rett etter krigen sin egen stat, dvs. de tok områder fra det som før var fyllt med palestinere og arabere og ga det til jødene. Dette likte selvfølgelig ikke de som ble kastet ut, og det er derfor konflikter. Konfliktene skjer også pga. de kulturelle og etniske motsetningene, og fordi Jødene klarte å lage mye bedre bruk av landet sitt enn resten. De fikk landet til å blomstre og ble da rikere, noe som ga en urettferdig foredeling av ressurser.

Snakket litt med folk rundt omkring, og er sånn jeg har forstått det, men er godt mulig det er feil, noen som kan rette på / legge til noe?

Lenke til kommentar

For å svare på dette er det viktig å ha kartet i mente:

200px-1947-UN-Partition-Plan-1949-Armistice-Comparison.png

Dette kartet viser FN's opprinnelige delingsplan for Palestina. De blå områdene skulle bli en jødisk stat. De røde (inkludert de grønne) skulle bli en arabisk stat. (Ikke "palestinsk", det kom senere.) Fordelingen var gjort etter innbyggertall, der det bodde flest jøder ble det jødisk område, der det bodde flest arabere ble det arabisk område. (Desverre ble det et håpløst kart på denne måten, men det er en annen historie.)

Men araberstatene godkjente ikke avtalen, og så snart britene trakk seg ut gikk de (Egypt, Jordan, Syria, Irak og Libanon) til angrep på Israel. Egypt og Jordan okkuperte da store deler av disse arabiske områdene. Israel gikk imidlertid til motangrep og vant en militær seier i slagene som fulgte. I fredsslutningen etter krigen måtte Egypt trekke seg tilbake fra det okkuperte området, men fikk beholde den såkalte Gaza-stripen.

Det gjorde de helt til 6-dagerskrigen i 1967, da Israel påførte araberstatene et knusende militært nederlag og rykket inn og okkuperte Sinaørkenen. (Området mellom grensen til Israel og Nilen.) De tok også Vestbredden fra Jordan og Golanhøydene fra Syria. Israel ga etter krigen Sinaiørkenen tilbake til Egypterne og Golanhøydene til Syria, men valgte å beholde Gaza-stripen og Vestbredden. De åpnet for forhandlinger med Jordan om sistnevnte, men araberstatene ville ikke forhandle. Og siden Vestbredden var strategisk viktig for Israel, ville de ikke gi kontrollen fra seg uten videre.

Og slik var ståa helt til man i Oslo-avtalen i 1993 ble enige om å danne et palestinsk selvstyreområde av Gazastripen og Vestbredden, altså de to områdene som strengt tatt aldri hadde tilhørt noen annen stat. Men Israelerne var nølende (mildt sagt) til å gi fra seg kontrollen, siden de oppfattet palestinske myndigheter (Arafat) spesielt som uvillige til å kontrollere ekstreme grupper i området, og at det dermed kunne bli en base for terrorisme langt inn på Israelsk territorium.

Til slutt fikk allikevel Ariel Sharon sine myndigheter til å vedta en tilbaketrekning fra Gazastripen samt litt av Vestbredden, men etter et slag har han ligget i koma og andre krefter har styrt i Israelsk politikk. Hva som siden har skjedd er gjenstand for lange debatter her på forumet...

Geir :)

Lenke til kommentar
Jødene med Storbritannia som hjelp masseimmigrerte inn i Palestinaområdet.

Det bodde massevis av jøder der fra før. Palestina var også britisk mandatområdet, og "palestinere" eksisterte ikke på den tiden.

Jødene fikk da rett etter krigen sin egen stat, dvs. de tok områder fra det som før var fyllt med palestinere og arabere og ga det til jødene.

Det bodde nok av jøder i disse områdene. Poenget var å gi både araberne og jødene i området sine egne land.

Dette likte selvfølgelig ikke de som ble kastet ut, og det er derfor konflikter.

Det var ikke at noen ble kastet ut. Det var arabisk rasisme og hat mot jøder som gjorde at Israel ble angrepet av araberne fra første stund.

Konfliktene skjer også pga. de kulturelle og etniske motsetningene, og fordi Jødene klarte å lage mye bedre bruk av landet sitt enn resten. De fikk landet til å blomstre og ble da rikere, noe som ga en urettferdig foredeling av ressurser.

Hva er urettferdig med at jødene fikk landet sitt til å blomstre?

Lenke til kommentar
Snakket litt med folk rundt omkring, og er sånn jeg har forstått det, men er godt mulig det er feil, noen som kan rette på / legge til noe?

7277167[/snapback]

Når man diskuterer et emne som dette, er det viktig å huske på enhver konflikt kan sees fra to sider, og at "riktig" og "galt" derfor er avhengig av øynene som ser. Slik jeg ser det har folkene du har snakket med gitt deg den proarabiske versjonen av en saken, og i tillegg overforenklet en meget kompleks konflikt.

Du gjør deg selv en tjeneste ved å studere begge siders versjon...

Geir :)

Lenke til kommentar

Anbefaler å gå på caplex.no og søke på palestina. Artikkelen gir en viss oversikt som kan være grei å sammenligne diverse 'sannheter' med.

Palestina, område mellom Jordan og Middelhavet. Dominert av filisterne fra ca. 1150 f.Kr., deretter av jødene som opprettet et kongedømme ca. 1000 f.Kr. I hundreårene som fulgte kom området under kontroll av omkringliggende storriker. Araberne erobret P. fra det østrom. riket i 636 e.Kr. Korsfarerne holdt omr. i 1099—1187, deretter igjen arab. Inngikk i det ottomanske riket fra 1517 til 1. verdenskrig, da under britisk kontroll. På slutten av 1800-t. oppstod den sionistiske bevegelsen, som arbeidet for å opprette et jødisk hjemland i P. Gjennom Balfour-erklæringen i 1917 gav britene støtte til dette kravet, uten at dette skulle gå på bekostning av rettighetene til den ikke-jød. befolkningen. Brit. mandatområde under Folkeforbundet fra 1920, økende jød. innvandring på 1930-t. med påfølgende konflikt med den arab. befolkningen. Etter å ha gitt opp å finne en løsning på striden mellom arabere og jøder i P., sa Storbritannia fra seg mandatansvaret tidlig i 1947. I nov. vedtok FN at det tidligere brit. mandatområdet skulle deles i en jød. og arab. stat. Med utg.punkt i denne delingsplanen ble staten Israel opprettet 14. mai 1948, umiddelbart etterfulgt av et militært angrep av de arab. nabostatene som ikke anerkjente delingsplanen.

Området har med andre ord alltid vært konfliktfyllt. Så svaret på spørsmålet ditt vil avhenge noe av hvordan du velger å definere hva som var starten på konflikten. Om du velger å se langt tilbake i historien, til når jødene økte innvandringen til området eller til når Israel ble angrepet rett etter landets opprettelse blir et spørsmål om definisjon.

Lenke til kommentar

Får jo mange gode svar nå hvertfall :)

Pricks: "Hva er urettferdig med at jødene fikk landet sitt til å blomstre?"

Selvom jødene jobbet godt og det var selvfølgelig fortjente resultater, tviler jeg sterkt på at arabere / palestinere / "de andre" ;p så det på samme måten. De fleste ville da bare synes jødene hadde fått et bedre område og at ressursene var dårlig fordelt.

Men i korte trekk er vel hovedgrunnene til krigen:

- Kamp om territorier og ressurser, de sloss alle om Gaza-stripen og områdene rundt ?

- Etniske og kulturelle motsetninger, hvilke religion kontraster er det her?

Islam mot Jødedommen? Araberne / Palestinerne følte seg undertrykt av Jødene ? Fikk de altså ikke lov til å utøve isn egen religion og leve på sine egne måter?

- Fattigdom og urettferdig fordeling av ressurser, Jødene har gjort mer ut av området enn resten ?

Sånn jeg ser det hittil er kampen om territorier og undertrykkelse den største grunnen, eller tar jeg feil?

edit: JBlack, jeg regner vel konflikten som begynt rundt 1900 tallet, og at den toppet skikkelig etter 2 verdens krig.

Endret av Zepplin
Lenke til kommentar
Men i korte trekk er vel hovedgrunnene til krigen:

- Kamp om territorier og ressurser, de sloss alle om Gaza-stripen og områdene rundt ?

Ikke kall dette en krig, dette er en konflikt. Det har vært flere kriger mot Israel i løpet av de siste 60 årene. Kampen har heller ikke handlet om territorier eller ressurser, Israels ekspansivitet er begrunnet i sikkerhet for landet, mao forsvar. Araberene har aldri skikkerlig godtatt Israel, og det er først nylig at Hamas fjernet punktet "Slette Israel fra kartet" på partiprogrammet sitt. Hamas er forresten en organisasjon oppført på listen over terrororganisasjoner hos FN, og er folkevalgt inn i den nye palestinske regjeringen.

- Etniske og kulturelle motsetninger, hvilke religion kontraster er det her?

Islam mot Jødedommen? Araberne / Palestinerne følte seg undertrykt av Jødene ? Fikk de altså ikke lov til å utøve isn egen religion og leve på sine egne måter?

Du finner alle slags religioner i midtøsten, men Israel er en jødisk stat, mens araberstatene er Islamske. Palestinere er forresten helt vanlige arabere, ikke et eget folkeslag. Hvis araberene skulle følt seg undertrykt av noen så er det FN, ikke Israel. Når det kommer til utøvelse av religion så er dette relativt, men husk at midtøsten er sentrum for religiøs ekstremisme, både fra jøder og muslimer.

- Fattigdom og urettferdig fordeling av ressurser, Jødene har gjort mer ut av området enn resten ?

Israels velstand er produsert, ikke tildelt. At araberene er mer opptatt av å følge koranen til punkt og prikke, kjøre på med totalitære og undertrykkende regimer og stort sett leve på olje er ingen grunn eller unskyldning for å hate jøder, eller angripe de.

Sånn jeg ser det hittil er kampen om territorier og undertrykkelse den største grunnen, eller tar jeg feil?

edit: JBlack, jeg regner vel konflikten som begynt rundt 1900 tallet, og at den toppet skikkelig etter 2 verdens krig.

7277441[/snapback]

Vel, Gaza og Israel og alle de stedsnavnene du hører om i media nå har oppstått etter 2. verdenskrig når delingsplanene kom for fult.

Lenke til kommentar

smoothie:

Beklager, "konflikt", ikke krig :)

Men kampen må jo ha hatt et utgangspunkt, og det er jo en grunn til at de strides "der nede". Du sier det ikke har å gjøre med territorie, religion eller fattigdom, hvorfor pågår konflikten da?

Sånn jeg skjønte det strides de fordi Jødene plutselig etter 2. verdenskrig ble tildelt områder (som det fra før av var bosatt mesteparten jøder) som en slags bot for urettferden under krigen. Og at de la en ny stat og folkegruppe midt oppi et område med et annet folkeslag og religion. Jeg trodde da at de strides pga. landområder og forskjellige religioner? Er vel derfor de fleste kriger / strides, men sånn jeg skjønte det mente du det var feil i dette tilfellet?

PS: Beklager hvis jeg er dårlig til å forstå dette, skal ikke alltid være så lett :p, men takk for all hjelp.

Takker for all hjelp, skal dra på et møte nå, men fint om tråden fortsetter mens jeg er borte.. ellers er jeg tilbake rundt 10 tiden :)

Endret av Zepplin
Lenke til kommentar
smoothie:

Beklager, "konflikt", ikke krig :)

Men kampen må jo ha hatt et utgangspunkt, og det er jo en grunn til at de strides "der nede". Du sier det ikke har å gjøre med territorie, religion eller fattigdom, hvorfor pågår konflikten da?

Sånn jeg skjønte det strides de fordi Jødene plutselig etter 2. verdenskrig ble tildelt områder (som det fra før av var bosatt mesteparten jøder) som en slags bot for urettferden under krigen. Og at de la en ny stat og folkegruppe midt oppi et område med et annet folkeslag og religion. Jeg trodde da at de strides pga. landområder og forskjellige religioner? Er vel derfor de fleste kriger / strides, men sånn jeg skjønte det mente du det var feil i dette tilfellet?

PS: Beklager hvis jeg er dårlig til å forstå dette, skal ikke alltid være så lett :p, men takk for all hjelp.

Takker for all hjelp, skal dra på et møte nå, men fint om tråden fortsetter mens jeg er borte.. ellers er jeg tilbake rundt 10 tiden :)

7277635[/snapback]

Som jeg sa, arabisk agresjon og konstant terrorisme mot Israel har ført til at Israel må okkupere områder for å holde voldsmennene på avstand. Det er grunnen til at Israel nå okkuperer de områdene de gjør i dag. Husk at presidenten i Iran har selv sagt at han ønsker å utslette Israel fra kartet og kaste jødene på havet. Det samme ønsket Hamas, en av partiene i regjeringen i palestina, helt til de nylig modererte seg og fjernet det punktet fra partiprogrammet.

Grunnen til at dette skjedde etter 2. verdenskrig er fordi FN ble opprettet etter 2. verdenskrig. Husk at før 2. verdenskrig var det ingen FN. Tanken og ønsket om en egen jødisk stat i området startet lenge før 2. verdenskrig, Hitler og holocoust var et faktum. Jødene har "alltid" levd i Midtøsten, det er jo her jødedommen stamer fra! Det er helt feil å si "at de la en ny stat og folkegruppe midt oppi et område med et annet folkeslag og religion" da araberene og jødene har bodd der sammen lenge før Israel ble opprettet. Den orgniale delingsplanen var også at Israel skulle bestå av de områdene hvor det bodde mest jøder, fordi da slapp en "styret" med å "kaste ut" de andre. Dette mislikte araberene som vil ha jødene ut av området (her er det religiøse roter, f.eks. kampen om Jerusalem) og har fra samme dag Israel ble opprettet kjempet mot landet. Israel har i all sin tid forsvart seg.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, arabisk agresjon og konstant terrorisme mot Israel har ført til at Israel må okkupere områder for å holde voldsmennene på avstand. Det er grunnen til at Israel nå okkuperer de områdene de gjør i dag.

7277906[/snapback]

Det er derfor disse områdene er proppfulle av rasistiske jødiske bosettere som blir beskytta av Israelsk millitær?

Lenke til kommentar

Slik jeg husker fra historietimene:

- Grunnen til at det bodde mange jøder i de arabiske områdene fra før var at de hadde, lovlig, kjøpt en del land av arabere rundt om i området.

- Etterhvert økte immigrasjonen, noe som førte til større spenninger.

- Etter den andre verdenskrig, følte jødene (etter de hadde fått tildelt land av FN) seg truet av araberne , og begynte å konsentrere dem i ghettoer spredt rundt om i landet, og påla dem regler og restriksjoner. Høres kjent ut.

- Ellers har vel området for såvidt alltid vært et konfliktfyllt område..

Ida

Lenke til kommentar
Grunnen til at dette skjedde etter 2. verdenskrig er fordi FN ble opprettet etter 2. verdenskrig. Husk at før 2. verdenskrig var det ingen FN. Tanken og ønsket om en egen jødisk stat i området startet lenge før 2. verdenskrig, Hitler og holocoust var et faktum. Jødene har "alltid" levd i Midtøsten, det er jo her jødedommen stamer fra! Det er helt feil å si "at de la en ny stat og folkegruppe midt oppi et område med et annet folkeslag og religion" da araberene og jødene har bodd der sammen lenge før Israel ble opprettet. Den orgniale delingsplanen var også at Israel skulle bestå av de områdene hvor det bodde mest jøder, fordi da slapp en "styret" med å "kaste ut" de andre. Dette mislikte araberene som vil ha jødene ut av området (her er det religiøse roter, f.eks. kampen om Jerusalem) og har fra samme dag Israel ble opprettet kjempet mot landet. Israel har i all sin tid forsvart seg.

Eller for å si det forenklet, etter krigen satt Europa med et problem de ikke ville vite av og for å slippe å opprette en jødisk stat i Europa så overførte de prøblemet til midt østen og siden har det vært bråk .

Lenke til kommentar

Eller for å si det forenklet, etter krigen satt Europa med et problem de ikke ville vite av og for å slippe å opprette en jødisk stat i Europa så overførte de prøblemet til midt østen og siden har det vært bråk .

7278919[/snapback]

Kan ikke huske å ha lest at jødene brukte 2. verdenskrig som noe argument for å danne Israel. Ønsket om en egen jødisk stat oppsto lenge før 2. verdenskrig og holocoust, som jeg skrev.

Lenke til kommentar
Som jeg sa, arabisk agresjon og konstant terrorisme mot Israel har ført til at Israel må okkupere områder for å holde voldsmennene på avstand. Det er grunnen til at Israel nå okkuperer de områdene de gjør i dag.

7277906[/snapback]

Det er derfor disse områdene er proppfulle av rasistiske jødiske bosettere som blir beskytta av Israelsk millitær?

7278451[/snapback]

HAH! en ekte PK-fjols påvirket av islamistisk propaganda :D

Noen foreldrene burde virkelig begrense sine barnas internettbruk :thumbdown:

7278813[/snapback]

Hva vil du fram til? Mener du at jødiske bosettere ikke eksisterer?

Lenke til kommentar

7277906[/snapback]

7278451[/snapback]

Nå gidder jeg ikke krangle om hvilken side som har feil og rett, men grunnen (og dette er bare for dumt å krangle på) til at Israel har okkupert områder er av sikkerhetsmessige årsaker. Palestinerene har seg selv å takke, spesielt når de fortsetter bomberegner over Israel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...