Gissan Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Heihei! Følger denne guiden for å installere alsa på mitt lydkort: https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto Kom til punktet at jeg skulle laste ned alsa fra en side. Fant aldri fram. Kan noen kanskje hjelpe meg? Hadde vært til stooor takk! EDIT: Fikk lastet ned, og nå har jeg 4 .tar.bz2-filer på skrivebordet.. Men hva skriver jeg så? ./configure --with-oss=yes --with-cards=hda-intelmake sudo make install ga dette resultatet: marcus@marcus-laptop:~$ ./configure --with-oss=yes --with-cards=hda-intelbash: ./configure: Ingen slik fil eller filkatalog marcus@marcus-laptop:~$ make make: *** No targets specified and no makefile found. Stop. marcus@marcus-laptop:~$ sudo make install make: *** No rule to make target `install'. Stop. marcus@marcus-laptop:~$ Endret 10. november 2006 av tissedam Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 har du cd`a deg inn i mappa? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) har du cd`a deg inn i mappa? 7258007[/snapback] nei, må jeg gjøre det først? Anyway, gjorde det jeg.. marcus@marcus-laptop:~$ cd /home/marcus/Desktopmarcus@marcus-laptop:~/Desktop$ ./configure --with-oss=yes --with-cards=hda-intel bash: ./configure: Ingen slik fil eller filkatalog marcus@marcus-laptop:~/Desktop$ make make: *** No targets specified and no makefile found. Stop. marcus@marcus-laptop:~/Desktop$ sudo make install Password: make: *** No rule to make target `install'. Stop. marcus@marcus-laptop:~/Desktop$ Er kommandoen feil? Endret 10. november 2006 av tissedam Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 pakk ut tar fila på skrivebordet å cd inn i den.. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) pakk ut tar fila på skrivebordet å cd inn i den.. 7258146[/snapback] Okei.. EDIT: Funket litt ihvertfall.. "Make" kommandoen tror jeg klikket litt.. marcus@marcus-laptop:~$ cd /home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13marcus@marcus-laptop:~/Desktop/alsa-driver-1.0.13$ ./configure --with-oss=yes --with-cards=hda-intel checking for gcc... gcc checking for C compiler default output file name... a.out checking whether the C compiler works... yes checking whether we are cross compiling... no checking for suffix of executables... checking for suffix of object files... o checking whether we are using the GNU C compiler... yes checking whether gcc accepts -g... yes checking for gcc option to accept ANSI C... none needed checking for ranlib... ranlib checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c checking how to run the C preprocessor... gcc -E checking for egrep... grep -E checking for ANSI C header files... yes checking for an ANSI C-conforming const... yes checking for inline... inline checking whether time.h and sys/time.h may both be included... yes checking whether gcc needs -traditional... no checking for current directory... /home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13 checking cross compile... checking for directory with kernel source... /usr/src/linux checking for directory with kernel build... checking for kernel linux/version.h... no The file /usr/src/linux/include/linux/version.h does not exist. Please install the package with full kernel sources for your distribution or use --with-kernel=dir option to specify another directory with kernel sources (default is /usr/src/linux). marcus@marcus-laptop:~/Desktop/alsa-driver-1.0.13$ make make all-deps make[1]: Entering directory `/home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13' make[1]: Nothing to be done for `all-deps'. make[1]: Leaving directory `/home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13' Please, run the configure script as first... marcus@marcus-laptop:~/Desktop/alsa-driver-1.0.13$ sudo make install rm -f /snd*.*o /persist.o /isapnp.o make[1]: Entering directory `/home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13/acore' Makefile:6: /home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13/Makefile.conf: Ingen slik fil eller filkatalog /home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13/Rules.make:75: /Rules.make1: Ingen slik fil eller filkatalog make[1]: *** No rule to make target `/Rules.make1'. Stop. make[1]: Leaving directory `/home/marcus/Desktop/alsa-driver-1.0.13/acore' make: *** [install-modules] Error 1 marcus@marcus-laptop:~/Desktop/alsa-driver-1.0.13$ Endret 10. november 2006 av tissedam Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Under har jeg satt opp de nødvendige stegene for å kompilere og installere alsa: Installer nødvendige verktøy: sudo apt-get install build-essential ncurses-dev wget Installer kernel headers: sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` Last ned og pakk ut siste versjon av alsa (driver, library, oss og utils): cd ~/Desktop mkdir alsa cd alsa wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.13.tar.bz2 wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/lib/alsa-lib-1.0.13.tar.bz2 wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/oss-lib/alsa-oss-1.0.12.tar.bz2 wget ftp://ftp.alsa-project.org/pub/utils/alsa-utils-1.0.13.tar.bz2 tar -xjvf alsa-driver-1.0.13.tar.bz2 tar -xjvf alsa-lib-1.0.13.tar.bz2 tar -xjvf alsa-oss-1.0.12.tar.bz2 tar -xjvf alsa-utils-1.0.13.tar.bz2 Kompiler og installer alsa-driver: cd alsa-driver-1.0.13 ./configure --with-oss=yes --with-cards=hda-intel --with-kernel=/usr/src/linux-headers-`uname -r` make sudo make install cd .. Kompiler og installer library, oss og utils: cd alsa-lib-1.0.13 ./configure make sudo make install cd .. cd alsa-oss-1.0.12 ./configure make sudo make install cd .. cd alsa-utils-1.0.13 ./configure make sudo make install Restart maskinen. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 (endret) Tuuusen takk hulahulag. Prøver det nå.. Du er "maskin" altså! EDIT: Hvordan kan jeg sjekke om alsa er riktig installert? Fikk ikke lyd etter restart (ctrl + alt + backspace). Endret 10. november 2006 av tissedam Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hmm... Intel HDA funka rett ut av boksen for meg i våres med FC5, alle utganger og greier, 100% perfekt... Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Hmm... Intel HDA funka rett ut av boksen for meg i våres med FC5, alle utganger og greier, 100% perfekt... 7260122[/snapback] Det er snakk om bærbar pc, og innebyggete høyttalere.. Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Kan du skrive her det du får ved å kjøre følgende kommandoer i en terminal: cat /proc/asound/cards cat /proc/asound/version aplay -l Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 marcus@marcus-laptop:~$ cat /proc/asound/cards 0 [intel ]: HDA-Intel - HDA Intel HDA Intel at 0xb0000000 irq 66 marcus@marcus-laptop:~$ cat /proc/asound/version Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.13. Compiled on Nov 10 2006 for kernel 2.6.15-27-386. marcus@marcus-laptop:~$ aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Intel [HDA Intel], device 0: HDA Generic [HDA Generic] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 marcus@marcus-laptop:~$ Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Det ser ut til at siste versjon av alsa er riktig installert, men det holder ikke med ctrl+alt+backspace. Da vil du bare restarte X. Du må restarte hele maskinen. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Det ser ut til at siste versjon av alsa er riktig installert, men det holder ikke med ctrl+alt+backspace. Da vil du bare restarte X. Du må restarte hele maskinen. 7260395[/snapback] Det er også gjort. Funket ikke, fikk ikke lyd. Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Prøv å legg til acpi=off som kernel option i /boot/grub/menu.lst. Først åpner du filen: sudo gedit /boot/grub/menu.lst Deretter scroller du ned og forbi der det står "## ## End Default Options ##". Der står det noe som jeg regner med ligner litt på dette: title Ubuntu, kernel 2.6.15-26-686 root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.15-26-686 root=/dev/sda1 ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.15-26-686 savedefault boot Her legger du til acpi=off: title Ubuntu, kernel 2.6.15-26-686 root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz-2.6.15-26-686 root=/dev/sda1 ro quiet splash acpi=off initrd /boot/initrd.img-2.6.15-26-686 savedefault boot Restart maskinen og sjekk om du har lyd nå. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Hulahulag! Tuusen takk! Funket strålende nå! Sinnsykt bra! Nå mangler det bare driver til Nvidia-skjermkortet mitt, så er windows slettet fra maskinen totalt, siden Ubuntu oppfyller alle mine krav.. Lenke til kommentar
hulahulag Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Flott at det funket! Nå skal det også sies, at når man slår av acpi får man ikke brukt strømstyring, viftestyring, etc. som jo ofte er kjekt på en laptop. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Flott at det funket! Nå skal det også sies, at når man slår av acpi får man ikke brukt strømstyring, viftestyring, etc. som jo ofte er kjekt på en laptop. 7261152[/snapback] Jaja.. Funker fint selvom.. Den automatiske viftestyringen går vel uansett? Lenke til kommentar
a_f Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Har en Acer TM c 202 som ikke gir fra seg lyd. Den har vel samme type lydkort. OS som det gjelder er Kubuntu 6.10. Har prøvd alt som står i dette trådet uten at det ga resultat... Er det noe mer som kan prøves? EDIT: satt inn "options snd-hda-intel model=acer" i /etc/modprobe.d/alsa-base. Får nå lyd via hodetelefon, men ikke ut av de innebygdte høytallere. Endret 13. desember 2006 av a_f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå