Remo Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg kan ikke så mye om lydkort og trenger litt hjelp til kjøp av julegave til sønnen. Han har i dag lydkort som er integrert på hovedkortet av typen 7.1 channel audio codec RealTek ALC850. Hovedkortet er av typen MSI K8N Neo4 Platinum. PC'en er akkurat oppgradert med nytt skjermkort(X1800XT) , CPU (x4200)og 2GB ram. Spørsmålene er: - Vil det lønne seg å sette inn et eksternt lydkort her for å få bedre flyt i spill? - Hvis ja. Hvilket lydkort bør jeg kjøpe? (trenger ikke å være det dyreste ) Håper noen som kan dette bedre en meg kan svare Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Spørsmålene er: - Vil det lønne seg å sette inn et eksternt lydkort her for å få bedre flyt i spill? Absolutt... Trenger absolutt ikke kjøpe det dyreste....Det billigste og med den beste lydchippen som fåes idag er X-Fi Extreme Music lydkortet...hvis det er i dyreste laget så man alternativ som Audigy 2 Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Når man har en "X2 4200", hvor mye CPU-ressurser brukes da egentlig på å håndtere en integrert lydchip i forhold til et eksternt lykdort à la Audigy2 ? Sagt på en annen måte - hvor mye er det å tjene på å gå over til et eksternt lydkort? Lenke til kommentar
Remo Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Absolutt... Trenger absolutt ikke kjøpe det dyreste....Det billigste og med den beste lydchippen som fåes idag er X-Fi Extreme Music lydkortet...hvis det er i dyreste laget så man alternativ som Audigy 2 Håper dette var til hjelp 7197638[/snapback] Da er det nok godt mulig at det blir et lydkort under treet til jul (X-Fi Extreme Music lydkortet) Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Da er det nok godt mulig at det blir et lydkort under treet til jul (X-Fi Extreme Music lydkortet) Tror sønnen din vil smile fra fra øre til øre når han får det lydkort som julegave..kjempe julegave det der... Lenke til kommentar
Boye Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Kanskje det til og med følger med et spill i lydkort pakken, ikke så sjeldent Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Leste en test for en stund siden. Der kom de fram til at lydkort hadde minimalt å si når det kom til ytelsen i spill. Kan prøve å lete opp testen. Men det du får av et bra eksternt lydkort er bedre effekter (EAX etc.) og bedre lydkvalitet. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Leste en test for en stund siden. Der kom de fram til at lydkort hadde minimalt å si når det kom til ytelsen i spill. Kan prøve å lete opp testen. Jeg har testet ut dette og dette er faktisk sant...Jeg prøvde med X-Fi Fatal1ty lydkort og fjernet det og testet med intern lydkort...forskjell?? Ja det kan jeg skrive under på....og lydopplevelsen er som natt og dag fra intern lydkort og til X-Fi... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Svaret er nei, interne lydkort idag er faktisk av meget høg kvalitet. EAX er ikkje meir enn jukseeffekter for å oppnå meir *magisk* lyd. Sidan forskjellen er minimal så leggjer nokre spel til *HEILT* andre lyd samples for å reklamere for Creative. Eit eksempel er UT2004. For å lese meir om korleis lydteknologier fungerer i spel så kan du lese her. http://www.digit-life.com/articles2/sound-...logy/index.html Høgare samplingrate har ingen betydning då det er altfor mykje støy frå feks CPUen som *skitner* til lyden. Alternativet blir då digitalt ut, men då vil du aldri få surround frå spel med kort frå Creative. Det finnes though nokre veldig få kort som har surround lyd til spel via digital overføring. EAX har faktisk ingenting å gjere med 3d posisjonering av lydkjelder. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 EAX er ikke akkurat "jukse"-effekter. Det er réelle effekter for å få til ting som romeffekter etc. F.eks. at lyden blir metallisk hvis du står inne i en metallkontainer. Forskjellige versjoner av EAX har flere og bedre effekter. F.eks. at man kan høre forskjell om en bestemt lyd kommer fra en katedral/kirke eller fra en skog. Får man mange nok av disse effektene kan det gå hardt utover CPU-bruket om man ikke har et kort som støtter de i hardware. Merk at jeg ikke har brukt ordet "kvalitet" i det jeg skrev. Lenke til kommentar
Remo Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Da var lydkort bestilt Scortech Det ble X-Fi Extreme Music lydkortet fra PSdata slik jeg samtidig kunne kjøpe en LCD skjerm på uke tilbud til pappa Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Bare hyggelig remo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå