Gå til innhold

Overnaturlige fenomener i T&V...


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at det ser ut til å ha gått inflasjon i konspirasjonsteorier og spøkelseshistorier her på Teknologi & Vitenskap i det siste - er det bare meg, eller ble det værre etter at vi ble flytta til "Samfunn"?

 

Eksempler:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=655263

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=649086

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=564297

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=642832

 

Uansett: Jeg savner det gode gamle T&V, hvor man kunne diskutere virkelige teknologiske og vitenskapelige ting, uten å få suppa full av gamle skjeletter, tro og synsing. Derfor foreslår jeg opprettelse av et nytt underforum - la oss kalle det "Mystikk og mysterier" eller noe sånt (hva var det nå den seksjonen i Illustrert vitenskap het igjen, som kom like etter at bladet var begynt å gå nedover?) - slik at de som er interessert i slikt, kan diskutere det der, og vi som ikke er interessert i slikt, kan slippe.

 

Samtidig er jeg drittlei postere som helt klart ignorerer alt som tidligere har blitt sagt i tråden - og kverner ivei med ting som har blitt motbevist ca. 100 ganger. Ofte sier de det tom selv ("jeg gidder ikke lese tråden, men jeg påstår: dum påstand, uten begrunnelse"). Kan moderatorer vær så snill være strengere på dette?

 

Det er ikke det at en del kan lite jeg er negativ til - helt i orden, ingen kan alt, og det er mange her som synes det er gøy å forklare - men det blir ikke gøy dersom "mottagere" bare sender støy. For at et forum skal fungere, så må alle ha noe å "tjene" på det - enten ved at man lærer noe nytt, eller at man blir "glad" av en eller annen grunn. I et velfungerende forum vil alle oppleve begge deler (i varierende forhold), men hovedpoenget: Alle har noe å "tjene". Dersom man lar det søple ned av småkrangler, overnaturlige fenomener etc. (gjensidige diskusjoner ala de vi har hatt om uendelighet etc. er ikke småkrangler - de er tildels svært interessante. De er de som får meg til å sjekke forumet, ofte, og skrive lange, velbegrunnede poster. Noen ganger overbeviser jeg, andre ganger blir jeg overbevist. Det er bra.), så vil først de som forklarer mye men lærer lite nytt flytte, noe som vil medføre at de som har mye å lære heller ikke får noen grunn til å være der. Tilsist sitter man igjen med bare trollene, spøkelses/UFO-mennene, konspirasjonsteoretikerne, og kreasjonistene.

 

Dermed dør noe som en gang var et fint og spennende forum, og på graven vokser det brennesle... :cry:

 

Jeg har allerede merket at en del svært kunnskapsrike personer som postet mye her før, nå er her mindre, eller raskt flykter inn i "faste" tråder.

 

Flere som er enige med meg i dette? Poll? Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner frustrasjonen.

 

Kanskje det beste hadde vært å lage en egen seksjon kun for religion og overnaturlige fenomener. Slik fordelingen er nå, hører religion sammen med politikk og samfunn. Men i og med at religion er et så debatert emne som det er, i likhet med troen på det overnaturlige utenfor religion, er det mulig at disse to temaene passer fint sammen på sin egen uavhengige plass? (Det virker ikke som at de som vil diskutere overnaturlighet og pseudovitenskap helt vet hvor de skal gjøre av seg...)

Lenke til kommentar

Sannelig godt at noen tar tak i dette. Har tenkt en del på det selv i det siste, særlig etter opprettelsen av den demon-tråden kyrsjo linker til øverst.

 

Selv leser jeg mye på forumet uten at jeg nødvendigvis deltar aktivt i diskusjonene selv hele tiden, og setter umåtelig pris på at kunnskapsrike folk tar seg tid til å skrive lange og fornuftige svar, enten de nå forsvarer den ene eller den andre siden i en sak. Trådstarter selv skal jo for eksempel ha ros for å ha bidratt mye slik.

 

Kan derfor støtte meg fullt og helt til oppfordringen i denne tråden: Skrem ikke bort de seriøse bidragsyterne med kvasivitenskapelig tøv.

 

Problemet er selvsagt hvor disse spøkelsespostene skal plasseres. De som interesserer seg for slike fenomener (eller hva man velger å kalle det), og ønsker å diskutere dem, er jo ofte knallharde på at dette er vitenskap, uansett hvor fraværende dokumentasjonen måtte være. Å opprette en "sludder og overtro"-kategori ville kanskje ikke blir noen umiddelbar schlager der i leiren. Men det viktigste er som sagt å holde et skarpt skille mellom dette og vitenskap.

Lenke til kommentar

Ja, men religion, (politikk), og ufoer hører ikke hjemme i teknologi og vitenskap. Spøkelser og falske hulemalerier er ikke vitenskap!

 

Om man ønsker å skille politikk-forumet fra religion-forumet, får det bli en annen tråd - denne handler om teknologi-og-vitenskap's forumet, som i det siste har blit nedspammet av ufo'er, spøkelser, og annet vrøvl.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Ufoer faller på en måte innenfor vitenskap-kategorien. Det er ikke noe som man kan 100% konkret sette seg ned å si et nei til så jeg syns ikke det er noe problem.

 

Dog, det som jeg syns begynner å bli problemet er det at dette forumet har alt og alt for mange kategorier og det begynner å bli for uoversiktelig og jeg tror ikke folk sitter med en god oversikt over hvor man skal poste ting i det hele tatt. Det som er problemet når man får så mange kategorier at man bare utvider og utvider og så blir det mindre og mindre aktivitet i enkelte kategorier til de bare blir spøkelser..

Lenke til kommentar
Jeg er uenig. Ufoer faller på en måte innenfor vitenskap-kategorien. Det er ikke noe som man kan 100% konkret sette seg ned å si et nei til så jeg syns ikke det er noe problem.

 

Dog, det som jeg syns begynner å bli problemet er det at dette forumet har alt og alt for mange kategorier og det begynner å bli for uoversiktelig og jeg tror ikke folk sitter med en god oversikt over hvor man skal poste ting i det hele tatt. Det som er problemet når man får så mange kategorier at man bare utvider og utvider og så blir det mindre og mindre aktivitet i enkelte kategorier til de bare blir spøkelser..

7208970[/snapback]

 

Jeg må for første gang i historien si meg enig med b-real. Jeg synes det begynner å bli for uoversiktlig når det blir så mange kategorier.

Lenke til kommentar

Hva med "Mystisk skapning (demon?)". Forøvrig har ufo-trådene det med å ta helt av, og en del mangler alt som er av skepsis. Noe som selvsagt er veldig langt fra bra.

 

Det er en "hard kjerne" på T&V som poster lange forklaringer på ca. 10 personer. Jeg ser stadig færre av dem som er ofte innom. Så gjerne for meg - dersom målet til HW.no er å jage disse, så vær så god. Bare fortsett - vi skal nok greie å finne oss et annet forum. Eventuelt kan dere opprette et spøkelseshistorie-foum hvor de som er interessert i dette, kan kose seg, istedet for å spamme ned T&V.

 

Jeg har allerede fått reaksjoner in persona om at "bra tiltak, veldig enig i dette. Stå på for deling!" - så det er ikke bare meg. Herregud - dere delte linux-forumet i linux og bsd! Skillelinjene der var langt sløvere.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig. Ufoer faller på en måte innenfor vitenskap-kategorien. Det er ikke noe som man kan 100% konkret sette seg ned å si et nei til så jeg syns ikke det er noe problem.

 

Dog, det som jeg syns begynner å bli problemet er det at dette forumet har alt og alt for mange kategorier og det begynner å bli for uoversiktelig og jeg tror ikke folk sitter med en god oversikt over hvor man skal poste ting i det hele tatt. Det som er problemet når man får så mange kategorier at man bare utvider og utvider og så blir det mindre og mindre aktivitet i enkelte kategorier til de bare blir spøkelser..

7208970[/snapback]

Ettert hvert som forumet får flere og flere brukere, ser jeg ikke problemet med at enkelte kategorien kommer til å dø ut bare pga dette.

Lenke til kommentar
Helt enig med kyrsjo, slike poster ødelegger et ellers meget godt subforum. Synes poster som omhandler overnaturlige ting (les: vrøvl) kan postes under "annet" eller "offtopic" i OT-baren.

7209592[/snapback]

 

Jepp, det burde være slik. Men det er langt i fra alle som mener overaturlige ting (a.ka. vrøvl) ikke er vitenskap. Jeg tror at grunnen til at T&V har fått en del tråder om UFOer, spøkelser og annet nonsens er fordi at T&V teller på postene, dermed er det flere som gidder å komme med meningsløse poster.

 

Man kan iallefall spare forumet for filmer av angivelige utenomjordiske romskip som er helt ut av fokus og er uklare. 100% av alle UFO filmer som ligger på nettet i dag har ingen ting med ekte romskip fra andre planter å gjøre. Enten er det en værballong, en støvsugerdel eller et fly.

Lenke til kommentar
Helt enig med kyrsjo, slike poster ødelegger et ellers meget godt subforum. Synes poster som omhandler overnaturlige ting (les: vrøvl) kan postes under "annet" eller "offtopic" i OT-baren.

7209592[/snapback]

 

Jepp, det burde være slik. Men det er langt i fra alle som mener overaturlige ting (a.ka. vrøvl) ikke er vitenskap. Jeg tror at grunnen til at T&V har fått en del tråder om UFOer, spøkelser og annet nonsens er fordi at T&V teller på postene, dermed er det flere som gidder å komme med meningsløse poster.

 

Man kan iallefall spare forumet for filmer av angivelige utenomjordiske romskip som er helt ut av fokus og er uklare. 100% av alle UFO filmer som ligger på nettet i dag har ingen ting med ekte romskip fra andre planter å gjøre. Enten er det en værballong, en støvsugerdel eller et fly.

7211026[/snapback]

 

Enig. Si i fra når du har håndfast bevis på "aliens", eller har kontakt med dem - eller filsosofiske/fysiske/biologiske betraktninger om dem. Spennende. Jeg har vanskelig for å tro at vi er alene, for å si det sånn.

 

Men spar meg for kornsirkel-skrevet-som-cd+tv-bilde-vrøvl. Flotte figurer, ja, men jeg er overhode ikke interessert i det som vitenskap. Post det under "kunst" eller noe sånt - for det er det det er.

 

Såh. Når kommer åndeutrdriverene (moderatorene) til å drive ut spøkelsene av T&V?

Lenke til kommentar

Som det nevnes i første post her,et underforum med tittelen mystikk& mysterier høres egentlig greit ut for meg,så kan de av oss som finner dette interessant slippe så mye unødvendig kritikk. Det er strengt tatt helt frivillig å stikke hue ned i en tråd som omhandler spøkelser/ufo'er osv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...