Gå til innhold

Kjempenøtt, i hvertfall for meg, Rad9800XT


thomasso

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens Scaleo 6000, desktop, med følgende specs:

 

Hovedkort: VIA K8T800 Socket754 AC97

AMD Athlon64 3400+ L2/523KB

2 x 512 MB DDR MB400

2 x 160 GB SATA disker

ATI Radion9800XT 256MB ViVo DVI-I

Audigy2 ZS

WinXP PRO SP2

 

Jeg har hatt store problemer med pc-en i nesten ett år. Jeg skulle spille FIFA06 i romjulen, og det gikk fint en par ganger, men etter det gikk det kortere og kortere tid med spilling før hele pc-en krasjet. Jeg leste noen forums og kjøpte etter dette en kjempevifte til kjøling av skjermkortet, en Artic Cooling, og det kom seg noe. Da jeg senere slo av antialiasing i Catalyst Control Panel (kontrollkonsollet til ATI-kort) funket det hele fint, helt til jeg ble lei av spillet.

 

Frem mot juni gikk det derimot nedover med pc-ens samarbeidsvilje. Lyden forsvant faktisk til slutt, og jeg fikk ikke installerte nye drivere og heller ikke annen programvare tilhørende lydkortet. I denne tiden krasjet pcen oftere og oftere, selv uten at noen programmer kjørte. Etter gjenoppstarting av windows rapporterte jeg til Microsoft om problemet. Noen av feilene klarte de å spore til driverfeil, av og til til videodriver.

 

Jeg reinstallerte hele maskinen og fikk installerte det nødvendige igjen, men det varte bare til nå i oktober, da tettheten av uprovoserte crash fra pc-en ble for høy. Spesielt da jeg skulle spille Half Life 2 Ep one var problemene store. Det kom masse små, hvite prikker i store deler av bildet, svært irriterende. Dessuten kubbet det etter noen minutters spilling.

 

Da jeg skulle reinstallere formaterte jeg systemdisken, C:, og startet installasjon av Win XP Pro. Litt uti for jeg beskjed om at det var driverproblem, og jeg ble bedt om å sjekke all installert programvare (Godt tips, i og med at disken var helt blank). Jeg prøvde å starte opp igjen mange ganger. Til slutt røsket jeg ut lydkortet, formaterte på nytt og installerte alt uten problem. Deretter satte jeg inn lydkortet igjen og dette ser ut til å virke. Det er ikke problemer med det, men ser ikke bort fra at det forstyrrer andre enheter…

 

Jeg har hele veien holdt med oppdatert med drivere fra ATi og Creative, og også installerte litt nye drivere som Fujitsu Siemens har anbefalt på sine sider. Selvfølgelig også up-to-date på alt relevant fra Microsoft Update.

 

Kan noen hjelpe? Hvordan kan jeg løse problemet, eventuelt avdekke hvor problemet sitter? Vet at jeg ikke har det nyeste hotte, men det skal i alle fall virke og i spillene er anbefalte innstillinger fremdeles i den "gromme" enden. Håper noen har noe mer konstruktivt enn "Kjøp ny pc"-tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du mulighet til aa skafe screenshots av problemet? gjoer det litt enklere aa finne ut hva det kan vaere / ikke kan vaere

7179563[/snapback]

 

Screenshot her, klikk for å se hele: post-112456-1162244079_thumb.jpg

 

Funnet løsningen, tror jeg!! Røsket ut lydkortet, startet opp på nytt, satte det inn i en annen PCI-slot, og installerte noen gamle drivere som lå på Fujitsu Siemens sine sider. Prikkene borte og ingen andre merkbare problemer.

Endret av thomasso
Lenke til kommentar

Slike artifacts som det der er typiske (oftest i sjakkbrett-mønster) når skjermkortet har vondt i minnet sitt (slik at det enten ikke klarer å følge med eller er overopphetet, eller begge deler), men siden det ikke er noen tegn til sjakkbrett her vil jeg tro det enten er skjermkort-minnet som er helt på kanten, eller (mer sannsynlig) forstyrrelser fra PCI-bussen.

 

Nå har du visst løst problemet, men det å flytte et kort lengst mulig bort fra et annet er et klassisk knep for å unngå interferens. Hvis du har overklokket prosessoren din, pass på at AGP er satt til 66 MHz og PCI til 33 MHz, forresten.

Lenke til kommentar
Slike artifacts som det der er typiske (oftest i sjakkbrett-mønster)

 

Hvis du har overklokket prosessoren din, pass på at AGP er satt til 66 MHz og PCI til 33 MHz, forresten.

7186739[/snapback]

 

Takk for innspill! :thumbup:

 

Jeg har hatt sjakkmønsteret, også, så det der er interessant. Artifacts sto i ATI Tool og jeg skjønte ikke hva det var, kan du forklare hva det er? :dontgetit:

 

Jeg har ikke overklokket kortet. Hadde det på høyere frekvens i ATI Tool, men bestemte meg for å gå tilbake til standard. Er det litt farlig? Fungerte fint i ATI Tool. Kan jeg overklokke litt hvis testene i ATI Tool går greit? Er det noe å hente på det, så lenge det nå funker bra? Hvordan setter jeg AGP til 66 MHz og PCI til MHz, og er det bare aktuelt ved overklokking?

 

Mange spørsmål, men kanskje du gidder å forklare litt... Kan være greit å vite, for det kommer sikkert lignende problemer senere.

 

Mye av problemet så ut til å ligge i drivere for lydkortet. Hadde de nyeste fra Creative og da var det virkelig gale. Jeg la inn noen gamle som kom med pc-en for to år siden og da streiket pc-en igjen. Løste ved å rulle tilbake til noen halvgamle.

Lenke til kommentar

Hvis du har satt opp frekvensene i ATI Tool, så har du overklokket kortet. det er nettopp det overklokking er.

 

Sjakkmønsteret (og andre artifacts) oppstår når en komponent som minne eller prosessor eller grafikkprosessor ikke klarer å følge med, eller overopphetes. Det er feil som oppstår i utregningene og som ikke er ferlige i seg selv, men bør tas som et varsel på at man bør skru ned hastigheten eller innstallere bedre kjøling, eller begge deler.

 

Du bør IKKE fortsette å bruke de justerte frekvensene hvis grafikkortet ditt gir deg artifacts. Og det som teller er jo hvordan det ser ut i spill - ikke i ATI Tool...

 

Har du overklokket og skrudd ned til normal og får fremdeles artifacts, kan det hende kortet er ødelagt.

 

AGP og PCI blir ustabile hvis de ikke stilles for langt fra de frekvensene de skal ha, dvs hhv 66 MHz og 33 Mhz. Hvis du overklokker prosessoren vil AGP og PCI ofte følge med oppover og gi deg trøbbel med mindre du låser dem i BIOS til de frekvensene de skal ha.

 

Foreslår at du leser sticky-trådene i overklokkingsforumet - der får du mer info om ting som dette.

Lenke til kommentar

Du bør IKKE fortsette å bruke de justerte frekvensene hvis grafikkortet ditt gir deg artifacts. Og det som teller er jo hvordan det ser ut i spill - ikke i ATI Tool...

 

Har du overklokket og skrudd ned til normal og får fremdeles artifacts, kan det hende kortet er ødelagt.

 

7200236[/snapback]

 

Neida, ingen artifacts etter flytting til annen PCI-slot for lydkortet, verken med forhøyet frekvens eller med normal frekvens.

 

Takk for info. Fått lære mye allerede jeg, men skal nok lese stickyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...