Gå til innhold

Konsert neste helg


Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg sånn at fotball klubben jeg spiller i skal ha en konsert med Briskeby neste helg. I sammenheng med dette så vil jeg nesten tippe at jeg kan få foten inn døren på et fotopass. For øyeblikket har jeg "specs'a" som står i siganturen, men trenger helt klart noe nytt for å få til gode bilder fra denne konserten. Derfor har jeg kikket endel, men er veldig usikker på hvor høyt jeg skal gå. Har jo A-100 kameraet til sony, og det må derfor være en Sony eller KM linse. Har kikket endel på ebay, men tviler sterkt på at jeg kan få dette før neste lørdag. Har også VELDIG lyst å ha et objektiv jeg kan bruke til annet også, og jeg tenker da spesielt på macro. Sony har 2 tilbud som kan passe bruks området. Det ene har dog ikke macro, og jeg føler at 50 mm kan bli litt lite i forhold til at jeg skremmer vekk f.eks insekter. Erfaringer på dette?

50 mm F1.4 Telephoto Lens

50 mm F2.8 Macro Lens

Objektivet jeg har kikket mest på på ebay er KM 50mm f/1.7 AF. Dette koster betydelig mindre, men som sagt, er ikke sikkert at kommer fram i tide.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det er best å ha et objektiv som er mest mulig lyssterkt. Og det er etter min mening fint med et 30mm eller tilsvarende.

Det hjelper ikke med SSS, du trenger rask lukkertid. Minst 1/100, helst 1/160+

 

 

Jeg ville ikke gått for en macro; det er etter min mening dumt å ha et allround-objektiv.

 

50mm f/1.4 er det beste valget.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro 50mm f/1.4 vil fungere veldig bra her - forutsatt at du har mulighet til å bevege deg litt fritt og ikke blir låst til en plass hele tiden.

 

Jeg har brukt 30mm f/1.4 og 50mm f/1.8 til konsertlignende bilder og det fungerer veldig fint. Med 30mm må du dog kliss oppi scenen - jeg kjøpte den spesielt nettopp for de tilfellene der man står heeelt inntil.

 

Har også prøvd litt på større avstand med min 105mm f/2.8, men lysstyrken blir rett og slett for dårlig til slikt bruk synes jeg; altfor mange bilder går i bøtta pga blur som følge av for lang lukkertid.

 

Med samme ISO-innstillinger og lysforhold får du f.eks. 1/60 lukkertid med et f/1.4-objektiv men bare 1/15 med et f/2.8. DET er en dramatisk forskjell.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg ville nok også tatt bildene i RAW (går ut fra at dette også er mulig på A100 - kjenner overhodet ikke til dette kameraet...) da har man mye mer å gå på i forhold til å hente ut detaljer i bildet i etterbehandlingen.

 

Har selv tatt bilder under en konsert, og fikk brukbare resultater med mitt 350D og 50mm F1.8, selv om det ble noe støy p.g.a høy ISO (1600). Tok selvfølgelig en del tid med etterbehandling, men så på det som "trening", da går som kjent det meste greit... ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville nok også tatt bildene i RAW (går ut fra at dette også er mulig på A100 - kjenner overhodet ikke til dette kameraet...) da har man mye mer å gå på i forhold til å hente ut detaljer i bildet i etterbehandlingen.

 

Har selv tatt bilder under en konsert, og fikk brukbare resultater med mitt 350D og 50mm F1.8, selv om det ble noe støy p.g.a høy ISO (1600). Tok selvfølgelig en del tid med etterbehandling, men så på det som "trening", da går som kjent det meste greit... ;)

7173258[/snapback]

 

Ja, har vurdert RAW, og det har mange andre og. Det sies jo at det ikke er noe spesiell forskjell på RAW og jpg. Og den forskjellen det i tilfellet er, kan du ta ut i de 400 jpg bildene du har...:wee: I jpg med de minnekortene jeg har nå, får jeg 700 bilde ca, I raw 150...

Lenke til kommentar

Er det faktisk noen som bruker .jpg til konserter, om enn i det hele tatt?

Hva er poenget med å få hundrevis i møkkakvalitet når du får godt over 100 (RAW) inn på 1 gb?

 

Det er svært viktig å ha en så bra råfil som mulig, for du må nok regne med å jobbe en del får det ferdige bildet er ute.

 

Jeg bruker så lav ISO som mulig, dvs. jeg har holdt meg på 1250 i det siste. Det er litt mindre fargestøy der enn 1600. Men det er faktisk litt mørkt. Det er grenser for hvor langt det går ann å strekke det i et bildebehandlingsprogram.

 

Jeg ble overrasket over hvor lite lys kameraet får med seg på en konsert der det ikke er utendørs i dagslys. Det er ganske køddent. Men etter en stund får man trening på det.

 

Tar jeg ikke helt feil så er ikke den Sonyen allverdens å skryte av på ISO over 800, så jeg hadde aldri vurdert noe med dårligere lysstyrke enn f/2.0.

 

Bilde 1 (mye lys):

Öyafestivalen, Oslo, Canon 10D, Canon 24-70 f/2.8L f/7.1, ISO 200, 1/80, 70mm

 

Bilde 2 (lite lys):

Mono, Oslo. 30D, Sigma 30mm f/1.4. f/2.2, ISO 1250, 1/80, 30mm

 

Bilde 3 (noe mer lys):

Blå, Oslo. 350D, Canon 70-200 f/2.8L. f/2.8, ISO 1600, 1/160, 70mm

 

Bilde 4 (en del lys):

Blå, Oslo 350D, Canon 70-200 f/2.8L, f/2.8, ISO 1600, 1/200, 70mm

 

 

Alle bildene er tatt i RAW, og konvertert i Adobe Lightroom/ Phase One Capture.

Uten blitz, håndholdt.

 

Flere bilder her: http://flickr.com/photos/haaland/sets/72157594349483862/

post-65013-1162122045_thumb.jpg

post-65013-1162122463_thumb.jpg

post-65013-1162122594_thumb.jpg

post-65013-1162123078_thumb.jpg

Endret av Haaland78
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...