Skinney Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Introduksjon Lager en liten tråd om Linux her der meningen er å vise hva Linux er i stand til. Pga alle de tusenvis av Linux distroer(en distro er Linux kjernen sammen med masse programmer som settes sammen til et Operativsystem) blir det umulig å ta for meg absolutt alt i Linux verdenen så jeg fokuserer bare på de tre største Distroene som også er de jeg har mest erfaring med, nemmelig Fedora Core 6(nylig lansert), Ubuntu 6.06 Dapper og OpenSuse 10. Felles for disse tre distroene er at de er helt gratis å bruke! Senere skal jeg forklare de største forskjellene mellom disse distroene så det blir lettere for deg å forstå hva en distro er og hva som er forskjellen men først skal jeg forklare litt om Linux og hva disse distroene har i felles. Hva er Linux? Linux er en kjerne laget av Linus Torvalds i 1991. Idèen bak Linux er at det skal være fritt (som i fri-tale) og at kildekoden skal være tilgjengelig for alle. Så hvis du kan språket Linux(eller andre åpen kildekode programmer) er programmert i, så er det ikke noe problem for deg å lage din egen versjon eller hjelpe til med utviklingen av Kjernen. Stort sett betyr også dette at Linux og relatert programvare er gratis(som i gratis øl). Hva med drivere og programmer? Som du sikkert har gjettet så er det ikke så altfor mange "big-time" utviklere som lager drivere for linux som f.eks Microsoft(kom vel som en bombe?), Logitech, Epson, Samsung, osv. Dette har stort sett tvingt Linux folk til å lage sine egne drivere, noe som igjen har ført til Åpen kildekode drivere som igjen har blitt lagt inn i kjernen. De aller fleste drivere finnes i kjernen så når du instalerer ditt Linux system. Dessverre finnes det noen Ikke åpen kildekode(herette referet som non-OSS eller OSS(Open Source Software) drivere som du likevel trenger. F.eks drivere til trådløs nettverk eller skjermkort(hvis du bruke Nvidia eller ATI). Disse er heldigvis ikke vanskelig å instalere takket være repoene som finnes til de forskjellige distroene. En repo(eller repository) er en server med programmer, spill, drivere, scripts... you name it. og alle disse er tilpasset til din distro slik at det ikke blir noe tull som det kan bli hvis du prøver å kompilere fra kildekoden og instalere det selv (forklarer dette i mer detalj senere). Hva med Windows nettverket og skrivere som deles over Windows nettverket? Null problem, akkurat som med drivere så lager Linux et alternativ der det ikke finnes og i dette tilfellet har vi SAMBA. SAMBA er et program som kan koble til et Windows nettverk og la andre maskiner koble seg til din pc. Dette gjør at du kan dele printere eller mapper over et windows nettverk selv om du kjører linux, og at du kan se andres mapper og bruke delte printere naturligvis Hva med 3D? Vil Linux få et 3D interface akkurat som Windows Vista? Linux HAR det allerede min venn, og i min mening ser det bedre ut enn Vista, men det er selfølgelig bare min mening Det finnes to alternativer ute til nå. XGL er laget av Novell og var det første alternativet som kom ut på markedet. XGL er en selvstendig X Server eller Grafisk Server. En grafisk server er det som tegner det du ser på skjermen. XGL har den fordelen av at hvis driverne ikke har støtte for 3D mulighetene til XGL, så vil XGL emulere det ved å bruke CPU'n din, dette går selfølgelig treigt, men ey! det ser fortsatt nice ut Et minus ved XGL er at det dedikerer skjermkortet ditt til XGL... dvs. at hvis du vil kjøre Unreal Tournament så MÅ det kjøres i software mode fordi skjermkortet brukes til å få desktoppen din til å se fin ut... AIGLX er alternativet fra Red Hat. AIGLX er inkorperert i den offisielle X Serveren, nemmelig X.org 7.1. AIGLX lar deg også spille spill eller bruke andre 3D programmer fordi skjermkortet ikke er dedikert til din desktopp. Det eneste minuset er at driverne MÅ støtte AIGLX for at det skal fungere. Per dags dato er det kun Nvidia som støtter AIGLX, ATI henger litt etter på dette punktet, men vi får håpe at det kommer med Oktober driverne Det skal nevnes at Open-Source drivere også har støtte for AIGLX. Intel benytter seg av slike drivere og det finnes også slike drivere for ATI kort opp til X850XT(X1000 serien er ikke støttet ennå). Det skal sies at de åpne driverne for ATI er uoffisielle og ikke støttet av ATI, de gir også langt dårligere ytelse enn de offisielle driverne til ATI. Til selve effektene har vi to alternativer til nå. Compiz og Beryl(tidligere kjent som Compiz-quinnstorm). Beryl er en "fork" av Compiz, altså et prosjekt der kildekoden til Compiz var grunnlaget. Beryl er mer ustabil enn Compiz fordi Beryl ikke er så kresen på koden som blir lagt til, noe som fører til flere og penere effekter på bekostningen av stabilitet og hurtighet. Compiz er laget av David Reveman fra Novell. For mer informasjon eller bilder av hva Compiz/Beryl kan gjøre se her: Compiz/Beryl wikipedia Her kan du blant annet finne en demonstrasjons video av XGL/Compiz Hva med Spill og andre Windows Programmer? Det beste er å finne programmer/spill som har en Linux versjon. Unreal Tournament, Doom, Quake, Neverwinter Nights(ikke 2'ern) har alle Linux versjoner Programmer som Azureus og Limewire finnes også i Linux For andre programmer(photoshop?) må du benytte deg av alternative programmer(du har mange IM alternativer i Linux, Gaim er kanskje det mest kjente. Photoshop alternativet i linux heter Gimp, lagd av nordmenn ) eller benytte deg av Wine/Cedega. Wine/Cedega er programmer som oversetter windows kommandoer til tilsvarende kommandoer i Linux. I spill består dette for det meste å oversette fra DirectX til OpenGL... Noen spill/programmer fungerer i Wine(for å vite akkurat hvilke se her: Wine Application Database) og Wine er også gratis å bruke og befinner seg derfor i de aller fleste repoer til de aller fleste distroer Cedega er en "fork" av Wine og har et helt annet fokus... Nemmelig SPILL! Wine liker ikke å skreddersys for å fungere for et enkelt spill/program, Cedega fokuserer seg mest på spill, derfor gjør de hva som helst for at spill skal fungere, og derfor fungerer det best til spill. Du kan kjøre Battlefield2, Steam-spill(CS:S, HL2) og Civilization III/IV på Cedega med litt mindre ytelse enn på Windows(pga oversettelsen) hvis du kjører med et Nvidia kort(ATI's drivere ligger langt bak ytelsen til Windows driverne dessverre ) Men hvis du spiller HEAVY så anbefales fortsatt Windows, da er du garantert at alt fungerer og du får den lille ekstra ytelsen Kan jeg kjøre Linux ved siden av Windows? Kan jeg prøve Linux før jeg instalerer? Selfølgelig! Du kan kjøre en såkalt Dual Boot som betyr at du har 2 operativsystem instalert og velger hvilket du skal kjøre når du booter maskina. Et annet alternativ er å virtualisere Linux eller Windows. Å virtualisere Windows er vel liten vits, det blir for treigt å kjøre spill på uansett Når det kommer til å prøve før du instalerer finnes det en såkalt LiveCD for Ubuntu, finnes sikkert for Opensuse og Fedora og, men har ikke vært interisert i å finne dem En LiveCD fungrer slikt at den starter når du booter maskina også kjører du Ubuntu på cd'n, det går kanskje litt treigt avhengig av lesehastigheten på cd-rommen din, men alt fungerer, driverne instaleres og du kan prøve alt det er å prøve (trur XGL/Compiz skal fungere på LiveCD på Ubuntu Edgy Eft 6.10, fungerer ikke på 6.06, da må du instalere fra Repo trur jeg...) Hvis du er fornøyd kan du starte instalasjons guiden og da ordnes alt Hva med Multimedia støtte? Multimedia er vel det store problemet i Linux. De aller fleste codecs er IKKE OSS og pga lisens er det mange Distroer som Novell's Opensuse og Red Hats Fedora Core som IKKE shipper med Multimedia støtte, men dette er heldigvis lett å instalere i ettertid. Ubuntu mener jeg shipper med mplayer's codec pakke(som dekker ALLE codecs) i repo Er det noen fordeler å kjøre Linux over Windows? Det er alltids noen, men om det er verdt din tid å sette deg inn i Linux er opp til deg å bestemme. For det første så har vi sikkerheten(noe dere sikkert har hørt før). Linux var designet fra bunn og opp med sikkerhet og flere brukere i tankene, Windows var designet for å være lettest mulig å bruke. Linux har bedre sikkerhet enn Windows XP og under, noe som er et sikkert faktum... Vet ikke hvordan det blir når Vista kommer, men trur fortsatt at Linux kommer på toppen av Sikkerhets tronen. Linux har også et lite kort i ermet når det kommer til Virus. Fordi Windows er det MEST brukte Operativsystemet så er det ikke mange som orker å lage et linux virus... fin bonus eller hva? Noe annet som er knall er Linux's støtte for 64-bit og flere cpu kjerner... Linux har støttet dette lenge, dessverre er de fleste sentrert rundt Windows så 64-bit har ikke virkelig trøkka inn ennå... men Doble kjerner fungerer LANGT bedre i Linux enn Windows XP(XP er IKKE lagd for flere kjerner i utgangspunktet). Mye av dette er grunnet kjernen, som gjerne oppdateres et "par ganger" i året og finnes i flere versjoner(PowerPC(macintosh), X64 (64-bit), SMP(støtte for flere kjerner) osv.). Hastighet. Sikkert ikke mange av dere som vil tro dette men Linux er bedre til å bruke CPU og minne enn det Windows er. Hvis vi kjører Superpi i Windows med min datamaskin vil vi komme til 35 sekunder... Hvis vi kjører linux versjonen av Superpi vil vi få 28 sekunder (noen mener at Superpi skal kjøres i Wine for å få målbare resultater, men Wine må oversette windows kommandoene noe som fører til at processen går en del treigere, over 40 sekunder tar det da... men det er bare tull, hadde du emulert Linux versjonen av superpi i windows ville du ikke fått mye bedre...) Noe annet er at Linux ikke har et register som Windows XP og resten har(Vista har fjernet registeret fordi det er en liten showstopper for ytelsen etter et par månder). En annen ting er selfølgelig OSS, selv om dette kanskje ikke gjelder deg betyr det i noen få tilfeller at bugs blir funni fortere og blir fortere fikset, nice eh? repos: De tre distroene jeg har prøvd(Opensuse, Fedora Core og Ubuntu) har rundt 6000! programmer/drivere/spill i sine standard repoer... Og du kan lett som ingenting legge til mer Dette øker selfølgelig sikkerheten hvis du bare instalerer fra repoene som er trygge og stabile, du henter også oppdateringene dine herifra Vanligvis trenger du ikke flere programmer enn de som finnes i disse repoene, når det kommer til non-OSS programmer så finnes de vanligvis i repoer som kan legges til senere Defragmentering? huh!? Linux benytter seg av et filsystem som kalles for Ext3, det finnes tusenvis av andre filsystemer under linux, men Ext3 er standarden. Under Ext3 er defragmentering BORTVEKK! dette kommer av måten filsystemet er bygd opp Sist men ikke minst så er det enkelt å bruke(hvertfall ubuntu) hvis du bare har tiden til å sette deg inn i det og ikke er redd for å treffe noen feil. Synes selv at det ikke er de altfor store forandringene i brukervennlighet fra mitt Fedora Core 6 system og Windows XP, noe en kamerat av meg sikkert kan skrive under på. At du kanskje møter flere bugs i Linux enn i Windows tja... det er jeg villig å leve med så lenge jeg har AIGLX og får gjort alt jeg kan få gjort i Windows Æææææh! Kompilering? Å kompilere noe betyr at du gjør kildekode om til maskinkode. Kompilering i Linux er vanligvis veldig enkelt i Linux og består av 3 enkle kommandoer: ./configure (kjører et script som finner ut om du har instalert alt du trenger og møter minimumskravene til kompilasjonen) make (starter kompileringen, ta deg kaffe, kan ta sin tid) og hvis du ikke har møtt på noen feil kan du nå skrive: sudo make install(sudo gir deg administrator rettigheter til akkurat denne handlingen(make install) og make install instalerer det kompilerte programmet/spillet/driveren) Det er noen fordeller med kompilering framfor å bruke et pakkesystem som Yum eller Synaptic(pakkesystemer forklares senere) f.eks er programmet skreddersydd din konfigurasjon og din cpu som kan gi deg mer ytelse avhengig av cpu og program. Men det tar tid og er litt vanskelig å holde styr på kildekoden, for å ikke snakke om at det blir litt vanskelig å slette programmet fra maskinen hvis du sletter kildekoden... Kompilering er sjeldent nødvendig fordi de aller fleste programmer finner du i repoene til de respektive distroene, heldigvis for nybegynnere Dette høres bra ut, men hvordan vet jeg hvilken Distro som passer meg og hvor finner jeg hjelp? Følg denne guiden for å finne ut hvilken distro som er for deg: Linux Distro Chooser Når det kommer til å finne hjelp som finnes det et fantastisk uoffisielt forum for både Fedora og Ubuntu og(sikkert) Opensuse. Fedora Forum Ubuntu Forum Ubuntu og Fedora har også 2 programmer spesielt tilpasset nybegynnere som instalerer codecs, skrifttyper, repoer, java, flash osv. lett som ingenting. For Fedora: Fedora Frog For Ubuntu: Easy Ubuntu Stanton Finley har også skrevet en veldig detaljert guide til hvordan du får multimedia, java, flash osv. støtte i Fedora Core. Hvis du ikke bruker Fedora Frog så får du gjort akkruat det samme med denne guiden, forskjellen er at du kanskje lærer litt mer om Fedora Core i samme slengen Stanton Finleys Guide Fedora Frog og Stanton Finleys Guide er ikke lagd for Fedora Core 6 ennå, men det kommer iløpet av en måneds tid vil jeg tro. Har selv brukt Stantons Fedora Core 5 guide på min Fedora Core 6 instalasjon og det fungerer plettfritt! Sist men ikke minst Denne tråden ble litt lengre enn jeg trodde, så jeg tar forskjellen mellom distroene som svar til denne tråden litt senere Skulle det bli flere spørsmål om Linux generelt eller om du har noen feil å rette opp her(hadde ikke forundra meg) så er det bare å sende en PM eller svare til denne tråden så skal jeg svare så godt jeg kan/oppdatere tråden. EDIT: fiksa trykk-leifer, skrev en litt bedre forklaring på AIGLX/XGL og la til en link EDIT2: la til informasjon om kompilering i linux... EDIT3: Morsom trykk-leif Endret 30. oktober 2006 av Skinney Lenke til kommentar
Lightning- Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det her så bra ut Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Introduksjon, Distroer! Sånn, da synes jeg at jeg har tatt en lang nokk pause, på tide å skrive litt om forskjellene mellom Ubuntu, Fedora Core og Opensuse Det skal her nevnes at jeg har mest erfaring med Fedora Core og Ubuntu, Opensuse har jeg prøvd kun en gang så det jeg sier om Opensuse kan godt være rettet på eller basert på et feil inntrykk Jeg håper at dere vil få en større forståelse på hva som er forskjellen på forskjellige distroer gjennom denne tråden og kanskje, bare kanskje, prøve dere i Linux verdenen selv med det sagt... Lets Begin! Generelt Det som generelt kjennetegner hver distro er vanskelighetsgraden/læringskurven, stabilitet og pakkevalget/utvalget. Disse er alle styrt av hver distros Filosofi. Jeg kommer til å beskrive de tre distroene i detalj(slik jeg kjenner dem) og filosofiene bak dem, men ha i mente at hver distro er lagd for ulike grunner og derfor vil en distro kanskje ikke passe for deg selv om det er noe jeg liker Hvis du prøver ut disse distroene etter denne tråden og har lyst til å prøve flere distroer så kan du dra til distrowatch som har en liste over de mest populære distroene og linker til de forskjellige. Før/Hvis du bestemmer deg for å prøve ut en distro uten LiveCD bør du kanskje lese en review først. Beste er å søke på google men madpenguin.org, osnews.com og phoronix.com har noen reviews som kanskje er verdt å se på Hva har distroene i felles? Som sagt tidligere er alle disse distroene gratis(som i gratis øl). Fin liten bonus som kommer av populæriteten av disse distroene(de er de tre mest brukte linux distroene) er at du er nesten garantert å finne en instalasjons fil som støtter distroen din(så lenge programmet er lagd for linux da selfølgelig ), det er også veldig lett å finne hjelp for distroen pga dette Alle disse distroene bruker også Gnome. Hva er gnome lurer du kanskje på? Gnome er et skriverbordsmiljø. Gnome er menyen, paneler(som f.eks tray, der alle klokka ligger ), applets(små programmer som f.eks klokka i tray), konfigurasjons programmer(som microsofts kontrollpanel) og en samling av API's som lar deg lage programmer som fungerer med Gnome. Et program trenger ikke å støtte Gnome eller være skrivd med Gnome's API for å fungere i det, det er ikke noe problem å kjøre KDE(et annet skrivebordsmiljø) baserte programmer i Gnome, undertegnede gjør det hele tiden. Men hvis du gjør det må du ha KDE API'ene instalert naturligvis. Det finnes mange andre skrivebordsmiljø, det mest populære er Gnome, KDE og Xfce. Disse har alle forskjellige idèer om hva et skrivebordsmiljø bør være og er derfor anderledes. Gnome sitt mål er å være enkelt å bruke. KDEs mål er å være veldig konfigurasjons vennlig og Xfce skal bruke minst mulig system resurser. Selv om Ubuntu, Fedora Core og Opensuse bruker Gnome som standard skrivebordsmiljø så er det ikke noe problem å instalere/bruke et annet. Du kan instalere fra repo lett som ingenting Noe annet felles for disse distroene er at dem bruker pakker for instalasjon/oppdatering av programmer, for å øke brukervennligheten selfølgelig. Det finnes distroer der den eneste måten å instalere programmer på er å kompilere dem selv, noe som er flott! for da er hvert eneste program kompilert og tilpasset akkurat ditt system... Selfølgelig er dette lite brukervennlig fordi det tar f***e lang tid å kompilere + at du trenger litt kunnskaper fra før av. Sist men ikke minst er det fult mulig å kjøre et 3d bruker grensesnitt(ala Vista) på disse distroene gjennom XGL/AIGLX Nå, la oss grave litt dypere i de forskjellige. Fedora Core 6 Fedora Core må ikke sammenlignes med RHEL. RHEL er Red Hats stabile hovedplatform og baseres på Fedora Core distroene. RHEL 5 som kommer snart er basert på Fedora Core 5 og 6 og kommer til å bli stabil som ei kula altså RHEL er IKKE gratis... Du betaler Red Hat for kundestøtte... Hvis du vil bruke et stabilt Linux distro fra Red Hat bør du kanskje se litt nærmere på CentOS som skal være RHEL bare at logene er byttet ut, kundestøtten er fjernet og prisen er mindre enn et rødt øre(altså gratis øl ) Fedora Core har som mål å vise verden hvor bra OSS virkelig er, i tillegg skal det være stabilt og "cutting-edge", altså det nyeste av det nyeste. Akkurat cutting-edge aspektet fører til litt ustabilitet(ironisk nok), spesielt i begynnelsen av lanseringen, men det tar ikke lang tid før du finner oppdateringer gjennom pakkesystemet Yum. Det fine med pakkesystemene til disse distroene er at du slipper å gjennomgå begrepet Dependency Hell. Dependency Hell oppstår når du skal kompilere programmer som er avhengige av andre programmer for å fungere... Vanligvis er også de programmene avhengige av andre programmer igjen og de avhengige av andre... du skjønner tegninga, det kan godt hende du kompilerer 100 programmer for å få 1 til å fungere, noe som er litt kjedelig. Pakkesystemer som Yum finner ut hva programmet trenger for å fungere og instalerer avhengighetene fra repoet, najs Pga av Fedora Core sitt mål om et rent OSS OS må du ty til andre repoer for å få tak i Nvidia/ATI drivere, non-OSS codecs(mp3, divx, .wma), Java(men dette blir OSS snart ifølge Sun), Flash osv. Dette er litt irriterende, spesielt for nyere brukere. At Madwifi(den største driverpakka for trådløse nettverkskort) ikke er OSS hjelper ikke akkurat på situasjonen. Men dette målet gjør også sitt til at Fedora Core alltid er up-to-date noe som jeg er en fan av siden jeg alltid sikler etter nye features. Fedora Core 6 har også god støtte for Virtualisering takket være Xen. Xen er et virtualiseringsprogram som uten problemer kan virtualisere Windows og tusenvis av andre OS/distroer. Hvis distroen du instalerer også har en Xen kompilert kernel/kjerne så vil du også få en fin ytelsesboost i forhold til vanlig virtualisering(synd windows ikke har dette). En annen nyhet med Fedora Core 6 er at du kan legge til flere repoer i instalasjonen. Da kan du laste ned og instalere programmer/drivere før du starter Fedora Core for første gang, noe som er ganske nifty siden du da har tilgang til 6000+ pakker allerede ved instalasjon(hvor mange har du tilgang til i Windows? ) Dessverre hjelper det ikke meg som trenger madwifi til å koble meg til nettet... Ubuntu En ting å merke seg ved Ubuntu er at det finnes flere versjoner(nå tenker jeg ikke på 64-bit eller PowerPC versjonen). Du har Kubuntu og Xubuntu som, etter min forståelse, er akkurat den samme distroen, bare med andre skrivebordsmiljøer. Kubuntu bruker KDE mens Xubuntu bruker Xfce, Ubuntu bruker som sagt Gnome. Ubuntu sitt mål er å være så enkelt å bruke som overhodet mulig, for å konvertere Windows brukere tenker jeg Det som er fint med dette er at Madwifi er inkludert blant andre fint-å-ha programmer som gjør livet litt lettere Problemet er at alt blir litt FOR enkelt, noe som går på bekostningen av litt sikkerhet og litt andre ting. Linux har en administrator konto kalt root eller Super User som de fleste distroer tvinger det til å lage i tillegg til en vanlig bruker. For å få administrator privileger popper det opp en liten boks som spør om administrator passordet og kjører følgende program som root. Eller så trykker du su(få administrator tilgang for hele sesjonen)eller sudo(få administrator privileger for følgende kommando) i terminalen(terminalen er som et DOS vindu i Windows, og det brukes ofte til kompilering eller for å gjøre system endringer som root). Ubuntu gjør derimot ikke dette, Ubuntu lager en virtuel administrator som du får privilegen til ved å taste inn ditt EGET passord. Dette gjør det veldig enkelt for brukere å instalere eller fjerne programmer(ja, du trenger administrator rettigheter for å gjøre dette og alle andre funksjoner som KAN ødelegge systemet) siden de bare trenger å huske sitt eget passord MEN! la oss si du har en djevel av en lillebror(jeg har ikke dette, har min egen maskin ) og en dag blir han litt sur... hva hindrer han ifra å skrive inn sitt eget passord å fjerne alle pakker med tilknytning til X serveren? Eller pakkesystemet... Da kunne det vært litt greit med et seperat administrator passord... eller å kaste brodern ned til lucifer, same thing Ubuntu har også mange fine veivisere som gjør det lett å sette seg inn i systemet på Ubuntu bruker et litt annet pakkesystem enn Fedora som heter apt, de bruker også andre pakketyper, nemmelig .deb(Fedora benytter seg av .rpm filer, det gjør også Opensuse... teoretisk sett betyr det at du kan instalere Fedora pakker på et Opensuse system og omvendt, selv om det ikke er anbefalt). Jeg veit ikke akkurat hva som er fordelene å ulempene ved .rpm og .deb, heller ikke mellom Yum og Apt men jeg har en mistanke om at Yum er temmelig treigt i forhold til Apt Det skal noteres at det finnes forskjellige front-ends til disse pakkesystemene. En front-end er vanligvis et Graphical User Interface(eller GUI) til et program som vanligvis kjører i terminal. Så hvis du ikke liker det som instaleres ved default, kan du godt instalere et annet(bedre?) fra repo. Gjør det litt lettere å bruke for oss non-nerds Ellers er det ikke de store forskjellene. Ubuntu setter noen grenser ved hva du kan gjøre, som er litt av grunnen til at de litt videregående brukerne velger Fedora Core eller Opensuse... I Ubuntu kan du nemmelig ikke fjerne et program hvis det har avhengigheter, noe som lett gjøres i Fedora Core/Opensuse. Ubuntu benytter heller ikke "cutting-edge" programvare før det er temmelig stabilt, noe som ergrer meg som MÅ ha det nyeste av det nyeste Det skal nevnes at Ubuntu nylig har lansert Ubuntu Edgy Eft 6.10 som er "cutting-edge" versjonen av Ubuntu 6.06 Dapper. Selv om det er mindre Cutting Edge enn Fedora core, men likavel... Opensuse 10 Novells gratis alternativ til sitt hovedoperativsystem Suse Linux Enterprise Distro, også kalt SLED. Opensuse er i min erfaring temmlig likt med Fedora Core, med noen få unntak. Opensuse virker mer finpusset enn Fedora. I Fedora ser du gjerne litt TerminalTekst(som jeg har kommet til å kalle det), dette betyr at du gjerne ser litt informasjon fra kernel ved boot i tradisjonel DOS stil. I Opensuse er alt dette dekket til med fine bilder og laste ikoner, noe som virker mer proft i min mening. Novell bruker også XGL kontra AIGLX(er det rart? XGL er tross alt Novells varemerke), selv foretrekker jeg AIGLX pga av støtte for 3d spill og programmer uten å kjøre dette i en seperat non-XGL server. Det som skiller Opensuse MEST ut er deres instalasjons og konfigurasjons verktøy YaST. Novell har fått mye pepper for YaST fordi det er dårlig sammensatt og treigt selv om idèen er god. YaST samler sammen alle konfigurasjonsverktøyene i tillegg til at det er pakkesystemet. Dessverre mangler det litt finpuss her, men blir sikkert fantastisk i tide til 10.2 versjonen av systemet. Noe som også er veldig synd er at, hvertfall versjonen jeg testet, ikke har noen standard repoer... repoene må du finne og instalere selv... selv om dette ikke er vanskelig(veldig lett å gjøre fra YaST) så burde NOE vært inkludert som standard... Novell har vel egentlig som mål å konkurere mot Windows XP, og selv om deres distroer, SLED og Opensuse, er veldig gode distroer så er de ikke HELT framme ennå... bare Time Will Show... Den store forskjellen mellom SLED og Opensuse er at Opensuse(i likhet med Fedora Core) ikke instaleres med multimedia støtte og enkelte drivere... SLED derimot(som du betaler for) inkluderer dette og litt ekstra jeg testet 10.0 versjonen, nyeste versjon er for øyeblikket 10.1 Jeg må beklage for at jeg ikke kan så altfor mye mer om Opensuse, er lenge siden jeg har prøvd det og det er dette som sitter igjen... Siste ord Alt i alt er dette tre veldig gode distroer og jeg anbefaler, hvis dere har tid, til å prøve dem alle, eller hvis dere har litt lyst til å teste Linux ta Distro Chooser'n fra forige øvrige post og prøv den distroen. Håper dere har fått litt innsyn i Linux iløpet av dette og kanskje prøver det, det er alltid greit å hvite hvilke valg dere har... Skulle dere være interisert i Linux nyheter anbefaler jeg phoronix.com og osnews.com. Har en følelse av at jeg har glemt noe her så legger sikkert til noe mer iløpet av de nærmeste dagene, i mellomtiden kan dere jo gi meg litt feedback om dere synes dette var nyttig informasjon, alltid gøy å høre Edit: trykk-leif Edit2: Endret Synaptic til Apt... Synaptic er jo en front-end Endret 29. oktober 2006 av Skinney Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vi har et eget forum for Linux her på forumet, under Programvare. Denne tråden hører nok bedre hjemme der enn under Hardware. Så den flyttes dit. Legger igjen en link fra Brukerbidrag så folk kan finne den igjen. Geir Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Dere må da ikke glemme Gentoo Linux! Dette er (etter min mening) den beste distroen av Linux, men og den minst brukervennlige... For dere som ikke har hørt om Gentoo, dette er en Linux distro der du velger omtrent alt selv! Dvs under installasjonen velger du hvilke programmer du vil ha med, hva du vil ha støtte for osv Men grunnet at dette er svært avansert er ikke dette noen distro for nybegynnere, da bør du heller skaffe PCLinuxOS 0.93 eller Ubuntu. (Hele poenget med denne posten var egentli en kort intro til et par andre distroer en Ubuntu, Fedeora og SuSe) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hvorfor lage en egen post om de forskjellige Distroene når vi har en egen tråd for dette? Det så virkelig bra ut og da kunne det jo være bra å isteden bidra til distrotråden (ligger som sticky) Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Hvorfor lage en egen post om de forskjellige Distroene når vi har en egen tråd for dette?Det så virkelig bra ut og da kunne det jo være bra å isteden bidra til distrotråden (ligger som sticky) 7175675[/snapback] hehe, joa er helt enig der, greia var at jeg skreiv denne tråden på request. Jeg så meg rundt på forumet med så ikke no Programvare emne eller GNU/Linux seksjon, var sikkert ekstremt trøtt eller noe, så la denne tråden opprinnelig i brukerbidrag tråden under Hardware... vel vel, Shit happends? hehe... men nå som jeg er fult klar over denne Linux seksjonen skal jeg kanskje hjelpe til litt her istedenfor å nerde 100% på fedoraforum.org Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 hehe, joa er helt enig der, greia var at jeg skreiv denne tråden på request. Jeg så meg rundt på forumet med så ikke no Programvare emne eller GNU/Linux seksjon, var sikkert ekstremt trøtt eller noe, så la denne tråden opprinnelig i brukerbidrag tråden under Hardware... vel vel, Shit happends? hehe... men nå som jeg er fult klar over denne Linux seksjonen skal jeg kanskje hjelpe til litt her istedenfor å nerde 100% på fedoraforum.org 7176889[/snapback] Kjempeflott Du skrev godt om distroene, så håper du legger igjen et innlegg i distrotråden Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 hehe, joa er helt enig der, greia var at jeg skreiv denne tråden på request. Jeg så meg rundt på forumet med så ikke no Programvare emne eller GNU/Linux seksjon, var sikkert ekstremt trøtt eller noe, så la denne tråden opprinnelig i brukerbidrag tråden under Hardware... vel vel, Shit happends? hehe... men nå som jeg er fult klar over denne Linux seksjonen skal jeg kanskje hjelpe til litt her istedenfor å nerde 100% på fedoraforum.org 7176889[/snapback] Kjempeflott Du skrev godt om distroene, så håper du legger igjen et innlegg i distrotråden 7176925[/snapback] Sitter å vurderer om jeg skal skrive litt om Fedora Core 6 akkurat nå, wait and see Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Kjempebra! Sticky! Sticky! Sticky! *dunk dunk dunk* Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Sikkert ikke mange av dere som vil tro dette men Linux er bedre til å bruke CPU og minne enn det Linux er. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Sikkert ikke mange av dere som vil tro dette men Linux er bedre til å bruke CPU og minne enn det Linux er. 7185056[/snapback] haha! fikset! Har postet i distro tråden og har også nettopp postet en tråd som guider nybegynnere gjennom installasjon og oppsett av et Fedora Core 6 system! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Har postet i distro tråden og har også nettopp postet en tråd som guider nybegynnere gjennom installasjon og oppsett av et Fedora Core 6 system! 7185452[/snapback] Kjempeflott Regner med du har sendt en pm til trådstarter av den følgende tråden om å legge inn en link der https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522738 Endret 30. oktober 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Har postet i distro tråden og har også nettopp postet en tråd som guider nybegynnere gjennom installasjon og oppsett av et Fedora Core 6 system! 7185452[/snapback] Kjempeflott Regner med du har sendt en pm til trådstarter av den følgende tråden om å legge inn en link der https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522738 7185710[/snapback] Er det nødvendig? er jo i samme forum... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Er det nødvendig? er jo i samme forum... 7186020[/snapback] Din tråd er jo ikke sticky vet du Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Er det nødvendig? er jo i samme forum... 7186020[/snapback] Din tråd er jo ikke sticky vet du 7186036[/snapback] heh, ok... sender PM nå Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 Ahh! Akkurat det en noob som meg trenger Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Huff. Skjønte ingenting jeg Skinney. Kan du ta å forklare det litt bedre? HAH! Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Huff. Skjønte ingenting jeg Skinney. Kan du ta å forklare det litt bedre? HAH! 7233347[/snapback] er litt trøtt nå så sikter du til noe spesielt eller bare kødder du? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 Okey, når du ikke skjønner den, da er det bare fire ord som gjelder. GÅ Å LEGG DEG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå