Gå til innhold

S3IS vs FZ7

Hvilket kamera er best  

11 stemmer

1. 1. Hvilket kamera er best

• Canon Powershot S3 IS
      8
    • Panasonic Lumix FZ7
      3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg (og sikkert mange andre også) står i det problemet at man ikke klarer å velge digitalkamera.

Jeg har to alternativer:

- Canon Powershot S3 IS

- Panasonic Lumix FZ7

Kan folk sette opp en liste for og imot i denne tråden, så jeg kan få vurdert begge kameraene skikkelig opp mot hverandre?

Hadde vært utrolig fint om noen hadde kommet med konstruktive og saklige innlegg.

Spam tålereres ikke!

Det skal ikke kommes med alternativer til andre kameraer

Tråden skal altså kun inneholde poster for og imot kameraene.

Har man innvendinger på andreas bedømming av kameraene, kan man kommentere dette uten å følge malen under, men forklarer hvorfor du mener personer har dømt feil.

Jeg håper alle som stemmer på voten forklarer hvorfor de har valgt som de har gjort.

Denne malen kan brukes til poster for og imot kameraene:

[U][B]Canon Powershot S3 IS[/B][/U]
[B]Fordeler[/B]
- Fordel
- Fordel
- osv.

[B]Ulemper[/B]
- Ulempe
- Ulempe
- osv.

[B]Karakter[/B]
Fra 0 til 6 i karakter.

[B]Annen info[/B]
Annet du har å bidra med.
Evt. linker til tester o.l.

[U][B]Panasonic Lumix FZ7[/B][/U]
[B]Fordeler[/B]
- Fordel
- Fordel
- osv.

[B]Ulemper[/B]
- Ulempe
- Ulempe
- osv.

[B]Karakter[/B]
Fra 0 til 6 i karakter.

[B]Annen info[/B]
Annet du har å bidra med.
Evt. linker til tester o.l.

--------------------------------------
[B][U]Min anbefaling[/U][/B]
Hvilket kamera mener du er det beste, og hvorfor.

Håper noen tar dette seriøst og gir en god tilbakemelding, så jeg og mange andre kan gjøre et godt valg!

Hilsen,

tissedam! :whistle:

EDIT: Skriveleif kommer alltid. :w00t:

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å begynne.

Canon Powershot S3 IS

Fordeler

- Vridbar skjerm

- Sports-modus

- Kan ta seriebilder til minnekortet er fullt (vet ikke om det er mulig på FZ7).

- 0 cm makrofokus

- Mange manuelle innstillinger

Ulemper

- Liten skjerm

- Veier mer enn FZ7

- Er større enn FZ7

- Mye støy på høy ISO.

Karakter

5

Annen info

Dinside-test - Karakter 6, anbefalt produkt.

Digit-test - Ingen karakter er gitt

Dpreview-test - Mye relevant stoff og spesifikasjoner

Panasonic Lumix FZ7

Fordeler

- Stor skjerm

- Lite og veier mindre enn S3IS

- Grei makrofokus

- Raskt

Ulemper

- Dårlig oppløsning på skjermen

- Dårlig batterikapasitet

Karakter

5

Annen info

Akam-test - Anbefalt produkt.

Dpreview-test - Anbefalt produkt

--------------------------------------

Min anbefaling

Aner ikke hva jeg skal velge, så derfor lagde jeg denne tråden. :whistle:

Var vel det jeg hadde å bidra med..

Lenke til kommentar

Har funnet en side-by-side sammenligning om de to kameraene.

Dpreview-sammenligning.

Sammenligner spesifikasjoner, og ikke bildekvalitet.

Skal se om jeg finner en side jeg bedømme bildekvaliteten opp mot hverandre.

EDIT: Leif var her. :mad:

EDIT2:

På lydogbilde.no fant jeg denne sammenligningen.

Samme topic som tråden her, hadden den jo.

Den sammenligner FZ7 med S3, og S3 vinner marginalt med pluss for sin dreibare skjerm.

Siterer fra konklusjonen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Konklusjon

Det er mange faktorer som vil avgjøre hvilket kamera man velger. Begge leverer svært høy bildekvalitet for superzoomkameraer i denne klassen. De er små og hendige å ta med seg, har alle tenkelige funksjoner og kan brukes av både amatører og viderekomne. Viktigst av alt, det er enkelt å få fine bilder med disse to superzoomkameraene. Siden de er så like, er det ikke lett å velge ut fra behov, men noen ulikheter finnes det.

Panasonic-kameraets største fordel, er super optikk, lav vekt og pris, og meget god bildekvalitet under 200 ISO. Her følger det også med lader, ladbart batteri og solblender i prisen, og FZ7 har den største skjermen av de to. Det støtter også TIFF-filer med lavere komprimering enn JPEG-filer. Kameraet har også ekte 16:9 videoopptak, og en svært anvendelig bildestabilisator.

Canon-kameraet vinner på bedre ergonomi. Det er rett og slett mer gjennomtenkt i layout, og funksjonalitet. Det leverer bildekvalitet fullt på høyde med Panasonic FZ7, men har ikke helt den samme optiske skarpheten, og skaper flere bilder med kromafeil enn FZ7.Til gjengjeld er bildestøyen mildere, og fargene mer mettede på S3 IS. Også her er bildestabilisatoren svært anvendelig, og for mange vil duellen avgjøres av Canon-kameraets anvendelige svingbare skjerm.

EDIT3:

S3 vs FZ7.

80 ISO

Synes det er ganske likt her, men FZ7 er jo betydelig lysere, mens S3 er av den mattere formen.

400 ISO

Farge / lys - forskjellene synes fortsatt, men jeg synes på enkelte bilder det er en fordel for FZ7. Rødfargen på diplomen (4. bildet) blir for lys, men på det andre bildet synes jeg lysstyrken er en fordel. Det er det jo i flere sammenhenger.

800 ISO

Alle skal ha det til at S3 og FZ7 er ubrukelige på alt over 400 ISO, men kvaliteten er grei på 800 ISO også.

Men her blir forskjellen betydelig dårligere, S3 er bedre på det andre bildet (spesiellt), men S3 er en seier i seg selv som en helhet.

Lysstyrken synes ikke nå lenger.. .hmm:

----------------------------------------------------------------------

Får si det er en seier til S3 på 800 ISO.

Synes FZ7 er vel så god som S3 på 80 og 400 ISO.

Hvor ofte brukes 800 ISO?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Bumper tråden litt jeg..

Har vært ganske rolig i det siste, og jeg ønsker svar på det jeg spør om.. :D

7173805[/snapback]

Kanskje det er fordi du er så streng, og ikke "tålererer" noe slinger i valsen? ;)

Oppriktig talt så er det et ganske tullete spørsmål å stille to kameraer opp mot hverandre på den måten. Det som teller her,og som du ikke nevner med et ord, er hva du skal bruke det til, og hvilke ting som teller mest for ditt bruk. Det blir som å spørre hvilken bil somer best, en vanlig bil eller en 4WD stasjonsvogn, uten å nevne at du trenger å ha med deg bikkja, barevogna og masse bagasje når du skal opp på hytta i slapseføret.

Du har tydeligvis satt deg inn i hva de enkelte kameraene har, så nå må du sette deg ned og analysere deg selv og dine behov...

Lenke til kommentar
Bumper tråden litt jeg..

Har vært ganske rolig i det siste, og jeg ønsker svar på det jeg spør om.. :D

7173805[/snapback]

Kanskje det er fordi du er så streng, og ikke "tålererer" noe slinger i valsen? ;)

Oppriktig talt så er det et ganske tullete spørsmål å stille to kameraer opp mot hverandre på den måten. Det som teller her,og som du ikke nevner med et ord, er hva du skal bruke det til, og hvilke ting som teller mest for ditt bruk. Det blir som å spørre hvilken bil somer best, en vanlig bil eller en 4WD stasjonsvogn, uten å nevne at du trenger å ha med deg bikkja, barevogna og masse bagasje når du skal opp på hytta i slapseføret.

Du har tydeligvis satt deg inn i hva de enkelte kameraene har, så nå må du sette deg ned og analysere deg selv og dine behov...

7180472[/snapback]

Da kan jeg si så mye som at jeg ikke vet hva jeg skal bruke kameraene til, men god zoom og god makromodus er en selvfølge. Jeg skal ta bilder av mange ulike ting, og kameraet skal fungere som et allround-kamera jeg kan ha med meg hvor som helst.

Noen ganger hender det jeg skal ta bilder av trær, andre ganger bygninger, eller fugler, for den del.

Spesifikasjonsmessig er jeg blank, og aner ikke hvordan kameraene er opp mot hverandre. Siden begge har like mye zoom, og så og si like god makromodus, er det andre ting som teller inn på resultatet, blandt annet ting jeg ikke har peiling på.

Er det mer du lurer på er det bare å spørre. ;)

Lenke til kommentar

Du som bor i Bergen. Hvorfor ikke slå av PC'n og ta deg en tur på by'n.

Du finner sikker begge både FZ7 og S3IS der. Da kan du kjenne på dem og prøve dem. Det er gode kameraer begge to. Personlig ville jeg valgt S3is utelukkende på grunn av den kan bruke standard AA batterier som fåes overalt. Men du blir nok godt fornøyd samme hvilket du velger.

Og selvfølgelig, kjøp der du prøver dem.

Lenke til kommentar
Og selvfølgelig, kjøp der du prøver dem.

7183702[/snapback]

Hvorfor det?

Personlig ville jeg valgt S3is utelukkende på grunn av den kan bruke standard AA batterier som fåes overalt.

7183702[/snapback]

Det kan da FZ7 også? :hmm:

7183879[/snapback]

I fotofotrretningene får kan du se og prøve kameraene, som regel er det god service og det er lettvindt med eventuelle reklamasjoner. Prisen ligger ikke mye over nettbutikker, ofte også under. Jeg synes det er frekt å prøve i butikk og så handle på nett.

Når det gjelder FZ7 bruker det spesialbatterier til ca 700-800 kroner.

Lenke til kommentar
Når det gjelder FZ7 bruker det spesialbatterier til ca 700-800 kroner.
Det er vel fortsatt AA-batterier?
Nei. Det er spesielle lithiumbatterier. De er dog veldig gode, så det er ikke noe stort problem om man passer på at de er fullt oppladede før man går ut for en større fotosession. Og det gjør kameraet noe lettere og mindre klumpete enn S3IS.
Lenke til kommentar
Hvor kjøper jeg disse batteriene?

Hvor mye koster de?

Link?

Hva mener du om kameravalget mitt, Afseth?

Hva bør jeg velge?

:D

7185669[/snapback]

Batteriene kjøper du der du kjøper kameraet, og de koster nok noen hundrelapper. Husker ikke nøyaktig pris akkurat nå.

Personlig heller jeg vel litt mot S3IS pga. noe lavere støynivå, men jeg ser også fordelene med FZ7. Det er opp til deg hvilket du liker best, for begge er gode kamera :)

Lenke til kommentar
Hvor kjøper jeg disse batteriene?

Hvor mye koster de?

Link?

Hva mener du om kameravalget mitt, Afseth?

Hva bør jeg velge?

:D

7185669[/snapback]

Batteriene kjøper du der du kjøper kameraet, og de koster nok noen hundrelapper. Husker ikke nøyaktig pris akkurat nå.

Personlig heller jeg vel litt mot S3IS pga. noe lavere støynivå, men jeg ser også fordelene med FZ7. Det er opp til deg hvilket du liker best, for begge er gode kamera :)

7185752[/snapback]

Så hvis det ikke skal brukes i ultra-seriøs sammenheng er ikke forskjellene så store? S3IS er jo en del dyrere også da, og jeg har ikke all verdens med penger.

Hvor mange bilder tar FZ7 i sekundet på seriebildemodus, og hvor lenge kan man ta? Til kortet er tomt? :D

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...nic_fz7/23345/2

Synes helt klart FZ7 er bedre enn S2IS på alle områdene.

Men så er det jo S3IS vi snakker om her da.. :hmm:

EDIT: Spesiellt på fargesammenligningen lengre ned på siden. Se på rødfargen helt til venstre nest øverst. FZ7 viser jo en klart lysere og sterkere farge, mens S2IS er matt som pyy..

Vil S3IS gå forbi FZ7 på dette området?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
http://www.akam.no/test/digitalkamera/test...nic_fz7/23345/2

Synes helt klart FZ7 er bedre enn S2IS på alle områdene.

Men så er det jo S3IS vi snakker om her da..  :hmm:

EDIT: Spesiellt på fargesammenligningen lengre ned på siden. Se på rødfargen helt til venstre nest øverst. FZ7 viser jo en klart lysere og sterkere farge, mens S2IS er matt som pyy..

Vil S3IS gå forbi FZ7 på dette området?

7185910[/snapback]

Har ikke sett den testen før, og skal vi tro bildene så er nok FZ7 bedre enn S2IS på de fleste områder ja. Tror ikke forskjellen mellom S2IS og S3IS er så veldig stor. Må nesten ta en egen sammenligningstest en dag...

Lenke til kommentar

Som det vart nemnd i eit tidlegare svar så trur eg du er nøydd til å ta deg ein tur på byen og ta på og prøva ut kamera.

Av eiga erfaring så veit eg at det er lett å køyra seg heilt fast i testar og artiklar på internett. Til sjuande og sist er det du som skal ha kamera, og du må rett og slett ta ei avgjersle sjølv :hmm:

Eg vurderte dei same modellane sjølv, og enda opp med S3 IS etter eit par rundar på byen med "fikling" og utprøving (OG eg kjøpte kamera på butikken der eg hadde vore og prøvd det. Det var forresten på Japan foto ... sjølv om mange reknar det for ikkje å vera ein "ekte" fotobutikk verka det på meg som at han eg snakka med hadde peiling .. dessutan var det ein av dei få butikkane som hadde S3 IS i hylla)

Så langt er eg svært godt nøgd. Eg ser ingen ulemper med liten skjerm. Fordelene med vridbar skjerm er større (sjølv om den kunne vore litt meir lyssterk). Som oftast synes eg det er raskare å sikta inn motivet med den elektroniske søkjaren likevel.

Så mitt råd er ... gå og prøv ut, og bestem deg! Går du for S3 IS no finn du kanskje ut at FZ9 skal bli ditt neste kamera, men kva så .... :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for alle fine innspill.

For å si det på en annen måte enn jeg har formulert tidligere, har jeg allerede bestemt meg for FZ7. Grunnen er enkelt og greit prisen. Den er billigere, og jeg har ikke all verdens med pengetilgang.

Målet med tråden var vel mer å finne ut HVOR mye bedre S3IS, og etter det jeg har skjønt, er ikke forskjellen så veldig stor. Forskjellen for meg fra FZ7 til S3IS er mer enn det den fordelen jeg får ved S3. Siden FZ7 er et greit kamera på mange fronter, har jeg bestemt meg for den.

Måtte vente 2-3 måneder hvis jeg skulle kjøpe S3, men FZ7 kan jeg kjøpe på torsdag.

Takk for alle tips!

Håper jeg blir fornøyd, da.. :D

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Noen som vet hva;

Mega Burst® Shooting Mode Full-resolution image:

Standard Mode: Up to 13 images at 3 or 2 frames/sec.

betyr?

Fant det på denne siden:

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/fz7.html

EDIT:

Betyr det det samme som dette:

What’s more, consecutive shooting performance boasts the capability of sequential shots at a rate of Max. three frames per sec at full resolution**. An unlimited*** consecutive shooting function allows you to take photos in succession until the memory card is full.

** Max. thirteen images in standard mode / seven images in fine mode.

***The speed of the consecutive shooting varies depending on the memory card. The number of recordable picture depends on the memory card size, battery life, picture size, and compression.

Slik jeg forstår det kan man ta 2 eller 3 bilder i sekundet til minnekortet er fullt eller batteriet er tomt.

Men hva betyr da **, som sier at man maksimalt kan ta tretten bilder i standard mode..?

EDIT2:

Jeg skal ha enten 1 GB eller 2 GB minekort.

FZ7 bruker vel SD, om jeg ikke tar helt feil?

Har hørt at slike kamera ikke klarer å utnytte skrive og lese-hastigheten som minnekortet kan by på, mye fordi mange minnekort er laget for dSLR.

Jeg skal overføre bilder mest med via minnekortleser i min bærbare maskin, men jeg skal ikke utelukke at kabelen vil bli brukt i noen sammennhenger hvis min bærbare ikke er tilgjengelig.

Ville et slikt holde?

Vil jeg kunne overføre rakst bilder til dataen hvis jeg bruker minnekortleser med et slikt minnekort?

Leste at overføringshastigheten med kabel lå på 0,7 KB/s, noe som er ganske tregt.

Må jeg ty til et raskere minnekort, f.eks etslikt et?

Men dette blir vel litt i meste laget, vel?

Spørsmålene mine er altså:

1. Vil FZ7 utnytte et raskt (133x) minnekortet fullt ut?

2. Vil det være en fordel med et raskere minnekort i overføring TIL pc?

EDIT3:

Fant ut av det med seriebildemodusen.

- High Speed captures 3 frames per second or up to 7 frames at the best image quality, and up to 13 frames with the most compressed image quality.

- Low Speed captures 2 frames per second for up to 7 frames at the best image quality, and up to 13 frames with the most compressed image quality.

- Unlimited: captures 2 frames per second with no limit on the number of frames.

EDIT4:

En utrolig god og utfyllende test av FZ7 finner du her.

Ser du på siste siden, er det eneste negative softwaren. Siden jeg allerede har Photoshop til redigering av bildene i ettertid, tror jeg ikke det skal være noe problem for meg.

Og for de som ønsker det, her kommer resultatet:

1=poor, 5=average, 10=excellent

Functionality

Body Ergonomics 10

LCD Screen - 8

Interface - 9

Software - 6

Power Usage - 10

Total: 8.6

Photographic Qualities

Image Quality — Outdoor - 9

Image Quality — Flash - 9

Metering Reliability - 9

Focusing - 9

Lens Quality - 10

Total: 9.2

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...