Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Automatisk reboot under spilling

Anbefalte innlegg

Hei.

Har følgende PC:

Intel Core 2 Duo 1,86

Corsair 2 GB RAM

XFX Geforce 7900 GT 256

Asus nFotce 570 SLI

en NEC DVD-brenner

Samsung 320 GB HD

580 Watt PSU

Lian Li tower m/2 kabinettvifter

Sliter med automatisk reboot under spilling av Oblivion. Det samme har skjedd Quake IV. Har forsøkt en god del. Memtest, prime95, 3dMark 6 ganger etter hverandre, ingen reboot.

Fullt oppdaterte drivere til hovedkort og skjermkort. BIOS oppdatert. Windows oppdatert. Spillene oppdatert.

Gav til slutt opp og sendte CPU, hovedkort, skjermkort og minne tilbake til komplett. Der lå det og gjæra i 4 uker før den til slutt kom tilbake. Skjermkort og cpu i orden sto det, men hadde bytta defekt hovedkort og minne. Setter alt sammen igjen. Litt startproblemer. Kommer ikke inn i windows. Formaterer. Legger inn drivere til hovedkort og skjermkort. Oppdaterer windows. Innstallerer Oblivion. Spiller kanskje 10 min, så boom. Skiten tilbake igjen.

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du en blåskjerm på skjermen i brøkdelen av ett sekund før maskinen rebooter? Om du gjør det, så kan det være en fordel å gå på egenskaper på min datamaskin->avansert, og "innstillinger" under oppstart og gjenoppretting. Deretter tar du vekk krysset på "Start på nytt automatisk" - så om det er en blåskjerm som kommer opp, så vil den bli stående slik at du får lest en eventuell feilmelding - noe som kan gi deg en viss pekepinn på hva som er problemet.

Ellers hadde det vært interessant å vite hvordan PSU det er du har - noe en tidligere poster nevnte, samt hvordan verdier du har på 3,3v, 5v, og 12v.

Mht. testmetodikk kan det være en fordel å kjøre to forskjellige instanser av Prime95, der du har satt kjerne0-affinitet på den ene instansen av Prime, og kjerne1-affinitet på den andre.

Etter at du har gjort dette, så kan du loope 3dMark06 i bakgrunnen. Dette skal meg bekjent belaste systemet så å si max - og om du ikke klarer å fremprovosere noe reboot under denne arbeidsmengden - da er det noe snedig på gang indeed.

Lenke til kommentar

Ok. Første først.

Min strømforsyning er av merke Hiper. Kjøpte den på datakjeden i Trondheim. Da det ikke funka tok jeg den med ned dit og bytta. Samme feil på den nye. (synes det er litt merkelig at det bare er ledning inn i 23 av de 24 pinnene på 24-pinns-kontakten, men det er el sånn de skal være?) Hva gjorde du med PSU'en din??

Den har bare 20 A på 12V-uttaket. Er det nok?

Neste:

UltimateBootCD? Hva er det? Finner det på Google? Skal prøve det. Har som sagt fått byttet minne, så da må jeg jo ha vært riktig uheldig, om det da ikke er noe galt på det produktet generelt.

Neste:

Har ikke kjørt gjennom 3dMark siden jeg fikk tilbake PC'en. Men før jeg sendte den inn kjørte jeg samtlige tester på 3dMark uten stans 4 ganger etterhverandre. Skal si at ikke alle testene går like glatt da. Den testen med no slags røde fjellknauser eller no får jeg sikkert 0,5 fps på.

Og siste.

Den har jeg også prøvd, glemte å skrive det. Får ingen BSOD.

Specs på PSU fra datakjeden sine sider. Får du svar på det du lurte på her?

Generelt

Enhetstype Strømforsyning - aktiv Power Factor Correction (PFC)

Produktformfaktor Intern

Spesifikasjonssamsvar ATX12V 2.2

Bredde 15.8 cm

Dybde 15 cm

Høyde 8.6 cm

Vekt 1.9 kg

Strøminnretning

Inngangsspenningsverdiområde AC 195 - 240 V

Frekvens nødvendig 50 - 60 Hz

Utgangsspenning +3.3, +5, ±12 V

Strømtilførsel 580 watt

Diverse

Egenskaper 120-mm vifte

Tilpassede standarder CE, UL, TUV

Når det gjelder to instanser av Prime95. Så at full kjøring av prime95 bare brukte den ene CPU'en. Prøvde å starte en til, men da bare åpna han den jeg allerede hadde starta. Er det no triks for å starte to på en gang, eller er jeg bare klønete som ikke skjønner det. Uansett tilfelle. Hvordan starter jeg to?

Tusen takk for svar alle sammen.

Kristian Gudal

Lenke til kommentar
snip

7162565[/snapback]

For å kjøre 2x prime må de ligge i hver sin mappe på pcen. Så må du velge affinity i task manager.

Angående 3dmark06 så skal det gå seint i de testene med fjellknausene fordi det er en cputest. Men det som er interessant er om du får noen fps dropps i de to siste testene eller du får artifacts. Prøv å se om s.m 2.0 og s.m 3.0 scorene henger samme. Skal skille litt på de, men ikke så sykt mye.

Lenke til kommentar

Ok. Da har jeg prøvd det. Merket ikke noe kødd i de to siste testene. Sm2.0 = 1843 og Sm3.0 = 1841.

Ingen merkbar fps dropp. Hva er artifacts?

Fikk til å kjøre dobbel prime, men da jeg starta 3dmark, så stjal den cpu av den ene.

Prøvde tilfeldigvis å nappe ut chassie-viftene av hovedkortet. Det stoppet en lang rekke booting, og jeg fikk spilt lenge uten boot. Men så kom det tilbake igjen til slutt. Det merkelige er at det ikke skjer noe når prime og 3dmark kjører sammen, og da bruker resursene fullt ut. Det virker som det kun skjer ved user interaction. Det skjer alltid i situasjoner der det er mye beveging på mus og mye trykking på keyboard. Aldri når dette ikke røres...

Lenke til kommentar

Heisann,

En interessant ting har skjedd i saken her. Lastet ned Windows Vista RC1. Da har jeg fåreløpig ikke fått no reboot. Bare en BSOD. Den forsvant før jeg rakk å lese alt, men det sto noe om hardware-feil.

Så jeg får altså spilt Oblivion, men det interessante er at nå har et annet problem dukket opp. Noe jeg tror er sterkt knyttet til det jeg har hatt før. Jo, disse artiofactsa, hvis det er det det er.

I Arena: En kar står å trener med bue. Buen blinker og blinker, og blir plutselig om til en hodeskalle. Jeg snakker med folk med hestehale. Hestehalen blinker, forsvinner, kommer tilbake osv. Blod sprut skjer som rette streker trukket ut av treffpunktet, selv på fiender som ikke blør. Innimellom blinker et windowsvindu inni spillet.

Tenkte.. ahh. Nå får jeg vel prøve 3dMark. Og nå skal jeg si det var problemer her ja. Del skjermen i fire kvadranter... Den øverst til høyre var vel strengt tatt bare lys og rundinger og blinking og... ja rene fyrverkeriet. I alle testene. Fikk nå allikevel omtrent samma score da.

Dette kan selvfølgelig ha noe med at Vista ikke er ferdig uviklet ennå. Men siden det kun skjer når man presser grafikken litt, virker det for meg som om det er noe problemer med grafikkortet. Finnes jo en god del folk på nettet som har problemer med XFX sine 7900-kort. Vel håper du MetaBaron eller apstein kan hjelpe meg å tolke dette greiene.

Med vennlig hilsen

Kristian Gudal

Lenke til kommentar
Heisann,

En interessant ting har skjedd i saken her. Lastet ned Windows Vista RC1. Da har jeg fåreløpig ikke fått no reboot. Bare en BSOD. Den forsvant før jeg rakk å lese alt, men det sto noe om hardware-feil.

Så jeg får altså spilt Oblivion, men det interessante er at nå har et annet problem dukket opp. Noe jeg tror er sterkt knyttet til det jeg har hatt før. Jo, disse artiofactsa, hvis det er det det er.

I Arena: En kar står å trener med bue. Buen blinker og blinker, og blir plutselig om til en hodeskalle. Jeg snakker med folk med hestehale. Hestehalen blinker, forsvinner, kommer tilbake osv. Blod sprut skjer som rette streker trukket ut av treffpunktet, selv på fiender som ikke blør. Innimellom blinker et windowsvindu inni spillet.

Tenkte.. ahh. Nå får jeg vel prøve 3dMark. Og nå skal jeg si det var problemer her ja. Del skjermen i fire kvadranter... Den øverst til høyre var vel strengt tatt bare lys og rundinger og blinking og... ja rene fyrverkeriet. I alle testene. Fikk nå allikevel omtrent samma score da.

Dette kan selvfølgelig ha noe med at Vista ikke er ferdig uviklet ennå. Men siden det kun skjer når man presser grafikken litt, virker det for meg som om det er noe problemer med grafikkortet. Finnes jo en god del folk på nettet som har problemer med XFX sine 7900-kort. Vel håper du MetaBaron eller apstein kan hjelpe meg å tolke dette greiene.

Med vennlig hilsen

Kristian Gudal

7180152[/snapback]

Ja de artifactsene i 3dmark hørtes ut som om skjermkortet hadde køddet seg til ja. Har du mulighet for å låne et skjermkort og teste i maskinen?

Eventuelt kan du klokke ned skjermkortet veldig mye og se om det forsvinner da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...