Gå til innhold

Hvorfor får man spenning mot jord ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man bruker jorden som et referansepunkt, og vi sier at jordens spenning er 0 Volt.

Når man sier spenning i stikkontakten så mener man vel egentlig spennings_forskjell_.

Den er på ~230V forskjell mellom polene. Siden den ene polen er positiv og den andre negativ, kan vi da tenke oss at midt i mellom ligger jord = 0V. Spenningsforskjellen mellom pol og jord vil da bli ~115V.

 

Hvis man "kobler en av polene til jord" vil vi få en spenningsforskjell som vil prøve å utjenve seg, og det vil oppstå en strøm av elektroner.

 

Vi kan ikke si at "bakken inneholder strøm".

Bakken har et spenningspotensiale. Det gir ikke strøm og da energi i seg selv. For å få strøm må vi ha en spennings_forskjell_, noe vi da får hvis vi f.eks. kobler pol til jord.

Lenke til kommentar

Et oppfølgerspørsmål til cp-nilsen.

 

Hvis man har et batteri på la oss si 6V, og kobler den ene polen til jord, jeg ville tro + er den korrekte polen, og har ei lyspære i mellom, ville da pæra lyst?

 

Fordi i plusspolen er det en "skyvekraft" på 3V og på minuspolen er det ei "trekkraft" på 3V, altså 6V. Mens siden jord = 0V så vil "skyvekrafta" til plusspolen bare være på 3V og pæra lyser bare med 3V da. Eller?

 

Redigert: Orddeling, huff!

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Et oppfølgerspørsmål til cp-nilsen.

 

Hvis man har et batteri på la oss si 6V, og kobler den ene polen til jord, jeg ville tro + er den korrekte polen, og har ei lyspære i mellom, ville da pæra lyst?

 

Fordi i plusspolen er det en "skyvekraft" på 3V og på minuspolen er det ei "trekkraft" på 3V, altså 6V. Mens siden jord = 0V så vil "skyvekrafta" til plusspolen bare være på 3V og pæra lyser bare med 3V da. Eller?

 

Redigert: Orddeling, huff!

7169129[/snapback]

Du har ikke jord på et batteri, du har - polen som ofte blir kalt for jord eller 0-volten. Hvis du har et batteri på 12V vil du ha +12V på + polen og 0V på - polen. Kobler du et batteri til på 12V i serie vil du definere det ene batteriets 0V til 12V, altså blir + polen på det siste batteriet +24V. På biler og motorsykler kobles ramma til - polen på batteriet, altså det blir "jord" på en måte. Derfor vil det alltid være 12V mellom batteriets + pol og ramma på bilen. Batterier leverer likespenning.

 

I stikkontakta er det vekselspenning, det vil si at spenninga ser sånn ut:

f4-3a.gif

 

I kontakta har vi 230V vekselspenning, som vil si at gjenomsnittsspenninga er 230V. Den er 50hz som vil si at den går igjennom 0 volt 100 ganger i løpet av et sekund (50 perioder, merket P, i løpet av et sekund). Toppverdien på spenningen (merket A) i kontakta er ca 320V.

 

Hvordan det med jord og fasene (spenningsførende ledere) funker og hvorfor vi skal få ca 130V mellom fase og jord er avhengig av spenningssystemet som brukes i installasjonen, men strøm kan også ledes fra fase til jord. Jorden er ikke spenningsførende (du kan tenke på den som en 0 volt), mens faselederne er. Det oppstår en potensialforskjell og strøm vil kunne gå fra en faseleder til jord. I et anlegg som funker skal det ikke gå strøm fra fase til jord. Hvis det gjør det er det en såkalt jordfeil i anlegget eller et av apparatene tilkoblet, og jordfeilbryteren (hvis det eksisterer i anlegget, påbudt fra 2006) bør bryte spenningen.

 

Det er en enkel forklaring. Den fulle forklaringen er en del vanskeligere.

Lenke til kommentar
Men likevel - jeg målte spenninga mellom begge polene av et batteri og jord i stikkontakten, og fikk like fult 0V hele tiden, ikke 0.75 eller noe sånt...

7179357[/snapback]

Er det ikke sånn at strømmen som går fra minuspolen på batteriet må inn plusspolen, ellers går det ingen strøm? Tror ikke det går ann å kortslutte et bilbatteri for eksempel mot bakken. Et voltmeter er et ampermeter ("strømmåler") i serie med en stor motstand så stor at den skal påvirke kretsen minst mulig. Hvis det ikke går noen strøm, viser instrumentet 0V.

 

Noen som kan bekrefte?

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at strømmen som går fra minuspolen på batteriet må inn plusspolen, ellers går det ingen strøm? Tror ikke det går ann å kortslutte et bilbatteri for eksempel mot bakken. Et voltmeter er et ampermeter ("strømmåler") i serie med en stor motstand så stor at den skal påvirke kretsen minst mulig. Hvis det ikke går noen strøm, viser instrumentet 0V.

 

Noen som kan bekrefte?

7179449[/snapback]

 

Ja, kan bekrefte det, det må være en lukket krets for at det skal kunne gå en strøm, hvis du kobler den ene polen til batteriet til jord og så måler mellom den andre polen og jord vil du måle en spenning.

 

I det vekselspenningsnettet vi bruker i Norge er den andre "polen" av generatoren koblet til jord, og dermed vil du få en lukket krets når du måler fra en fase til jord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell mellom IT og TN nett.

Dette er et TN nett:

Lysbilde3_59_496.PNG

 

 

Lysbilde1_59_496.PNG

Her kommer vel forskjellene godt fram.

At det er spenningsforskjel mellom faser og jord skyldes kondensatorvirkning mellom fasene og moder jord.

Denne virkningen blir større jo større trafoen er og er trafoen tilstrekkelig liten i f.eks ett hyttefelt kan det fatisk være problemer med å få en jordfeilbryter til å løs ut.

Setter man f.eks en skilletrafo i kretsen vil det ikke gå noe strøm mellom fasene etter skilletrafoen og jord.

 

I et TN anlegg er nullpunktet i trafoen og jord koblet sammen og distribuert utover i kretsen.

Jordfeil her innebærer full kortslutning.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...