Don Juan Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Har lest flere ganger at det ikke er bra at harddisker som står loddrett, og ikke vannrett. Men hva med eksterne disker? Både de ferdigbygde og de du bygger selv? De fleste av disse står jo loddrett? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Har lest flere ganger at det ikke er bra at harddisker som står loddrett, og ikke vannrett.7123033[/snapback] Hvor har du lest det? De gangene jeg har sjekket opp dette i dokumentasjonen til harddiskprodusentene så anbefales det enten loddrett eller vannrett plassering, med maksimalt 5 graders vinkel fra disse stillingene. En rekke ferdigmonterte stasjonære PCer leveres med harddiskene stående loddrett. Både 2,5" og 3,5". Det at selv harddiskprodusentene leverer eksterne løsninger som kan plasseres vannrett eller loddrett alt etter ønske tyder jo også på at de vet hva de gjør. Hvis f.eks feilprosenten på diskene som står loddrett hadde vært høyere så ville de neppe hatt en valgfri plasseringsmåte. Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 hadde jo vært idiotisk om hardiskenene hadde tatt skade av og stå loddrett =s Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Det viktigste er vel at de står i vater, kan jeg tenke meg. Husk at jo større fysisk harddiskskivene er, jo større blir kreftene som utvikler seg når den spinner rundt. Derfor tåler 3,5"-disker bevegelse mindre enn 2,5", som igjen er mer ømfintlige enn 1,5". Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 så lenge de ikke står på skrå så er alt annet ok. vannrett, loddrett, opp ned, bak fram... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Riktig som de andre påpeker her. De eneste stillingene som bør unngås er skråplan. Ellers kan diskene fint monteres vertikelt eller horisontalt. På virkelig gamle disker før i tiden var det visstnok større begrensninger, men det gjelder altså ikke lengre. -Stigma Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor det skal være skadelig å sette disker på skrå heller, kan det være at dette bare er spesifisert fordi de ikke orker å ta seg bryet med å teste alle mulige vinkler? Kreftene i bredde eller høyde-retningen vil jo aldri bli større(=) enn de er i loddrett og vanrett stilling... AtW Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 blir vel mer belastning på lageret, og etter hvort kan det bli ujevnheter og da sier det kanskje pang i det platene smeller i veggen inne i harddiskboksen Lenke til kommentar
Staal3 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 blir vel mer belastning på lageret, og etter hvort kan det bli ujevnheter og da sier det kanskje pang i det platene smeller i veggen inne i harddiskboksen 7123504[/snapback] Kan du fortelle meg hvordan det blir mere belastning på lageret om den står på skrå? Gyro effekten er jo lik uansett er den ikke? Det som er vitig er at HD ikke blir utsatt for brå bevegelser. Ellers så skal det ikke ha noe å si hviken rettning den står i. Nesten rart at laptoper ikke kommer med vater slik at den kan vatres opp da..... Men liker IBM/Lenevo sitt system med at hodet på HD blir låst borte i fra platene ved beveglse. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Ligger den blir det like krefter rundt plata, samme hvis den står rett. Står den langt på skrått blir den sikkert plata å "presse" mer på spinneren. Det blir jo litt mer ujevnheter i vekta inne i hardisken. Men jeg vet ikke, bare tenkte på det Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg tror anbefalingen om å ikke sette den på skrå kommer av at det kan gi skjevslitasje på lagret. Moderne flytende (FDB) lagre har bare en tynn oljefilm som holder lagret på plass. Det er kanskje som ATW sier at produsentene ikke har tatt seg bryet med å sjekke om det blir skjevslitasje eller ikke når den er skråstillt og dermed heller ikke anbefaler det. Lenke til kommentar
m0zzdart Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har to maskiner, og den ene så ligger harddiskene som de skal. på den andre står di vannrett. har ikke gjort noe med dem. er fabrikklaget slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå