Gå til innhold

Problemer med skjermkort: ATI Radeon Xpress X1150

Anbefalte innlegg

Hei!

Akkurat nå sitter jeg på min nye HP x6325 bærbare pc, som jeg reformaterte og la inn ny programvare på i går (pga at den var så full av skole-dritt :!:).

Alt funker ganske bra, sett bort fra skjermkortet\skjermkortdriverne. Kortet er et ATI Radeon Xpress X1150.

Jeg installerte aller først en HP driver, den samme som sto på PC'en før jeg reformaterte. Når jeg da begynte å bruke pc'en, la jeg merke til at jeg ikke fikk mer enn 16-bits farge, og ikke mer enn 1024\768 oppløsning. Jeg prøvde med en annen HP skjermdriver, men det funket heller ikke noe særlig bedre.

Så, jeg prøvde å avinstallere driveren og prøve med en ATI driver istedet, men det som skjer er at uansett hvor mange ganger jeg trykker "avinstaller driver" og restarter maskinen, så finner den skjermkortet og den samme, dårlige driveren er der enda.

Og når jeg likevel prøver å installere ATI driverne, klager de over at "INF video driver not found. Setup was unable to complete the installation. Try to setup your display adapter with a standard VGA driver before running setup".

Hvis det er av intresse, så er infoen på den driveren som nå er installert (og jeg ikke klarer å avinstallere):

"ATI Radeon Xpress 1150

Driverleverandør: ATI Technologies Inc.

Driverdato: 28.06.2006

Driverversjon: 8.271.0.0

Digitalt signert av: Microsoft Windows Hardware....osv"

Jeg bør kanskje nevne at jeg kjører Windows XP Professional SP2, og pc'en har 64-bits prosessor. Jeg er klar over at jeg kanskje helst skulle hatt Windows XP Pro x64, men PC'en var levert med "32-bits windows", og skjermkortet fungerte jo utmerket før formateringen.

PC'en fungerer utmerket til web-browsing nå, men jeg kan ikke kjøre et eneste spill uten at det fryser helt. Dette er utrolig frustrerende, i og med at PC'en er splitterny, så jeg håper på å få litt hjelp til å fikse det.

-Erlend

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du trenger driveren fra ati.com

https://support.ati.com/ics/support/KBAnswe...uestionID=19546

vis ikke den funker da modder du bare orginal catalyst til mobile

https://support.ati.com/ics/support/KBAnswe...?questionID=640

http://www.driverheaven.net/modtool/

vis ikke dette funker, da sender du bare en mail til fyren bak mobility modder og si at ditt kort ikke er på listen og ikke funker, så får du sikkert noe tilbake :)

og ja

vis man kjøper ferdig pcer så vil den bli ca 30% raskere ETTER format og reinstall av windows vis man IKKE installerer HP/DELL software dritt :D

fant det ut når jeg formaterte og la inn windoze på fattern sin lappis, da ble systemet MYE raskere for da kjører ikke all HP dritten i bakgrunnen :thumbup:

Endret av wiak
Lenke til kommentar

vis ikke dette funker, da sender du bare en mail til fyren bak mobility modder og si at ditt kort ikke er på listen og ikke funker, så får du sikkert noe tilbake :)

og ja

vis man kjøper ferdig pcer så vil den bli ca 30% raskere ETTER format og reinstall av windows vis man IKKE installerer HP/DELL software dritt :D

fant det ut når jeg formaterte og la inn windoze på fattern sin lappis, da ble systemet MYE raskere for da kjører ikke all HP dritten i bakgrunnen  :thumbup:

7139636[/snapback]

Linkene øverst funker desverre ikke :(

Men skal prøve å teste den modtoolen fra Driverheaven i kveld. Får se hva jeg får til, så poster jeg tilbake i morra!

-Erlend

Lenke til kommentar

og ja

fant det ut når jeg formaterte og la inn windoze på fattern sin lappis, da ble systemet MYE raskere for da kjører ikke all HP dritten i bakgrunnen  :thumbup:

7139636[/snapback]

Linkene øverst funker desverre ikke :(

Har forsåvidt testa driverne til ATI, alt fra Catalyst 5.4 til Catalyst 6.9, IGP, Mobility, tilogmed noen Omega drivere, både automatisk og manuell installering. Nytter faken ikke uansett.

Men skal prøve å teste den modtoolen fra Driverheaven i kveld. Får se hva jeg får til, så poster jeg tilbake i morra!

-Erlend

7142664[/snapback]

Lenke til kommentar

Ok, etter mye bannskap og styr bestemte jeg meg for å kjøre 3D mark 2003 på noen av mine klassekameraters pc'er. De har nøyaktig samme pc som jeg har, levert av samme leverandør (Ementor). Dette pga. at vi alle har bestilt elev-pc fra dem.

Det viser seg at det er nøyaktig samme feil på alle HP skolepc'ene fra Ementor. Den høyeste 3D Mark 2003 scoren vi fikk, var 1363 poeng, noe som må sies å være svært dårlig for en PC med disse spesifikasjonene. På toppen av alt, fikk vi nøyaktig samme score når vi kjørte testen UTEN drivere.

Dette stemmer ikke i det hele tatt, og jeg blir å bryte avtalen hos Ementor og kjøpe meg min egen pc. Som forhåpentligvis fungerer!

-Erlend

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar

Avinstallering: Gjør som man vanligvis gjør via Ati uninstall Tool, men før du restarter maskinen SLETTER du Ati-mappe på C:

Da finner ikke maskinen noen Ati-drivere etter restart, og du kan legge inn den nyeste Radeon Mobility-driveren fra Ati. Legg også inn Ati Hydravision, som gir deg fler funksjoner med tanke på ekstern skjerm og forskjellige skjermmodi.

Ellers så kan du jo bare kjøre en recovery til original HP-installasjon, og manuelt fjerne programmer du ikke vil ha.

X1150 er såppass nytt at det ikke gir noen treff på søk på ati.com, så det kan hende at kun produsentene (HP osv) har fått tilgang til riktig drivere.

Lenke til kommentar

Vel...

1. Jeg vet hvordan jeg installerer og avinstallerer drivere, og har prøvd ALT jeg fikk tak i ;).

2. Har prøvd recovery til orginal HP-installasjon, men, som jeg sa så har mine klassekameraters PC'er, som ikke har vært tuklet med i det heletatt, akkurat samme problemet

3. Har prøvd HP's drivere, og det er uansett HP's drivere som fulgte med PC'en når vi fikk den. Og, det funker uansett ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hei!

Akkurat nå sitter jeg på min nye HP x6325 bærbare pc, som jeg reformaterte og la inn ny programvare på i går (pga at den var så full av skole-dritt  :!:).

Alt funker ganske bra, sett bort fra skjermkortet\skjermkortdriverne. Kortet er et ATI Radeon Xpress X1150.

<snip>

PC'en fungerer utmerket til web-browsing nå, men jeg kan ikke kjøre et eneste spill uten at det fryser helt. Dette er utrolig frustrerende, i og med at PC'en er splitterny, så jeg håper på å få litt hjelp til å fikse det.

-Erlend

7120535[/snapback]

OK..

Så Ementor fikk i oppgave å levere *skole-PC'er* til studentrabatt?

Eller fikk de ett oppdrag å levere "fete gamerbox'er"?

Ok, etter mye bannskap og styr bestemte jeg meg for å kjøre 3D mark 2003 på noen av mine klassekameraters pc'er. De har nøyaktig samme pc som jeg har, levert av samme leverandør (Ementor). Dette pga. at vi alle har bestilt elev-pc fra dem.

Det viser seg at det er nøyaktig samme feil på alle HP skolepc'ene fra Ementor. Den høyeste 3D Mark 2003 scoren vi fikk, var 1363 poeng, noe som må sies å være svært dårlig for en PC med disse spesifikasjonene. På toppen av alt, fikk vi nøyaktig samme score når vi kjørte testen UTEN drivere.

Dette stemmer ikke i det hele tatt, og jeg blir å bryte avtalen hos Ementor og kjøpe meg min egen pc. Som forhåpentligvis fungerer!

-Erlend

Jo, dette stemmer veldig bra..

Scoren virker normal den til en laptop med integrert GPU.

(For det er det Xpress 1150 er.. IGP = ikke spillbart).

Men som en grei "jobbe/studie-laptop" innkjøpt på slike vilkår er den helt kurant.

Tror ikke du har en god "case" her... :)

Betal fullpris/studentpris for en "gamerbox" fra en anerkjent leverandør (Webshop) dersom det er det du er ute etter.. :D

Lenke til kommentar

Hmm, så PC'en yter virkelig så dårlig?

Synes det er helt totalt vanvittig, men hva vet jeg :)

Fikk en score på rundt 1500 (200 poeng mer) med Omega sin ATI driver, så det hjalp iallefall littegranne.

Uansett, så sier avtalen at man ikke kan oppheve leieavtalen, så jeg er tvunget til å ha denne pcen så lenge jeg går på skolen, eller i tre år. (Står skrevet med verdens minste skrift :p). Og en annen ting, som kansje er litt off-topic, er at man faktisk ikke har lov til å legge inn egen programvare på PC'ene uten IT-ansvarligs tillatelse. Dette fikk jeg ikke vite før ETTER at jeg fikk pcen.

Men jeg overlever, får heller bygge meg en stasjonær til eget bruk.

Tusen takk for all hjelp, og beklager om jeg kansje har syta litt vel mye uten grunn. Som sagt, min egen feil.

-Erlend

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tusen takk for all hjelp, og beklager om jeg kansje har syta litt vel mye uten grunn. Som sagt, min egen feil.

-Erlend

7162593[/snapback]

he-he.. forstår deg godt egentlig.

Det er stor nedtur å få en laptop med integrert skjermkort, dersom man hadde håpet å kunne bruke lap'en til noe annet enn kjeeedelig arbeid.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...