Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows finner ikke hal.dll.

Anbefalte innlegg

Har et problem på den andre pc'en min. Jeg aner rett og slett ikke hva som har skjedd. Jeg starter opp windows og får opp en feilmelding som sier at windows ikke finner hal.dll i system32-mappa.

Sikkert noen som har hatt dette problemet før.

Mulig løsning sånn jeg har tenkt det, er å flytte over hal.dll-filen fra denne pc'en, men jeg aner ikke hvordan siden jeg ikke kommer inn på windows. Er ganske grønn når det kommer til data.

Har prøvd å legge filen på disket og gjøre reboot, men maskinen vil som vanlig ikke la meg gjøre det. Noen andre forsklag til å flytte filen over?

Plis. Trenger virkelig hjelp til dette!

Endret av ett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis XP ikke finner HD, har du glemt å trykke F6 for å angi konrolleren som diskene står på. Start installasjonen, tykk F6 for¨å angi kontrolleren, sett inn disketten for kontrolleren eks Sil, via, promise ol. Du kan så prøve å kjøre repair. Dette valget kommer opp 2 ganger. Første gang kommer valget press E for å reparer. Da kommer du inn i tekst modus "kommandolinje. Her kan du bruke forskjellige kommandoer, feks:Chkdsk /r for å kjøre checkdisk å reparere feil.

Du får også ett valg for å reparere, etter at du har trykket f8 og godkjent avtalen med Microsoft. Dette valget vil skrive over installasjonsfilene, men beholde alt av filer og innstillinger. Den er lettest.

Endret av Privat
Lenke til kommentar
eks Sil, via, promise ol. Du kan så prøve å kjøre repair.

Er helt borte når det gjelder data. Hva er dette for noe?

Edit:

To ting:

1. Jeg har Dell. Xp-cd'en er fra Hp. Skal det ha noe å si? Får valg på R for repair isteden for E som du sa. (Trykkfeil fra din side)?

2. Når skal jeg trykke F6, F8 og alle disse tingen?

Dette er hva jeg gjør:

1. Starter maskinen og trykker F12.

2. Velger Onbord or USB CD-ROM Drive

3. Windows setup kjøres og laster filene på systemet. Drivere osv. Får ikke opp noe valg som F6-F8.

4. Lastet ferdig. Tre valg her. Den ene er re-install av windows. Den andre er Repair - via R, den tredje er re-boot uten å gjøre noe.

4.1. Får ikke valgt 1 eller 2. Får opp melding om at ingen disk er instaler.

Må nesten ha ting jeg skal gjøre i "dummy-format". Er ikke så flink at det gjør noe.

Uansett. Tusen takk for at folk prøver å hjelpe en idiot.. :thumbup:

Edit 2: Punkt 4.1 lagt til

Endret av ett
Lenke til kommentar

På hovedkortet står ofte diskene på en kontroller, som er av ett spesielt merke, feks. Via 8237, silicon image 1112 eller lingnende. XP platen din har ikke driveren "programmet som gjør at XP kjenner igjen diskene. Da må du legge inn driver for denne kontrolleren ved å trykke F6 under installasjonen, dette valget får du under begynnelsen av installasjonen, Med hovedkortet følger det vanligvis med en diskett for Raid/IDE kontrolleren.

Lenke til kommentar

Da kan du sjekke på nettet, vilken type kontroller som er. Hvis det er en recovery cd, er jeg ikke sikker på hvordan den er, men du kan prøve å trykke F6 før du ser noe så kansje du får valget om å sette inn disketten? Skal sjekke!

Hva heter maskinen din? Merke/Navn

Endret av Privat
Lenke til kommentar

Etter at maskinen har gått gjennom bios, og den finner diskene på kontrolleren, hva er navnet på den kontrolleren som viser diskene?

Det er en intel Raid kontroller, driveren an du hente på dell.

http://support.euro.dell.com/support/downl...d=7548&libid=41

Når tar valget reparer, kan du prøve å trykke F6 gjentatte ganger, siden du ikke finner diskene.

Endret av Privat
Lenke til kommentar

Når du laster ned driveren, så er det en exe fil, som lager den disketten du trenger. Problemet er att du ikke får valget om å trykke F6 uder installasjon. når du har fått det til ok driverene blir hentet fra disketten får du valget om å reparere. Hopp over det valget første gangen, og velg å reparere etter at du har trykket F8 for å godta avtalen.

Lenke til kommentar

Recovery console er det første valget som kommer, om å reparere. Det er ikke så enkelt å bruke, hvis du ikke kjenner til det.

Her kan du kjøre mange Microsoft programmer for å prøve å rette opp feilene.

Chkdsk

fixboot

fixmbr ++

Hvis du kjører reparer, etter at du har trykket F8 og godkjent avtalen, skrives bare windows filene over, å du beholder alle private filer og instillinger, men må legge inn chipset drivere, ol å nytt.

Endret av Privat
Lenke til kommentar

Da prøver jeg igjen. Føler at jeg begynner å nerme meg løsningen nå, men har et problem. Dette har jeg gjort hittil.

1. Trykket F12 ved oppstart.

2. Valgte windows-cden

3. Trykket F6 og fikk opp menyen.

4. Trykket "S" i menyen og fikk opp valgene opp dette fra disketten:

- Intel ® 82801FR Sata Raid Controller (Deskop ICH6R)

- Intel ® 82801FR Sata AHCI Controller (Deskop ICH6R)

5. Har prøvd å velge begge men bare opp denne meldingen:

- "The File iaStor.sys is currupted".

Hva må jeg gjøre for å løse dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...