SailorBoy Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har nettop mistet pcen min på grunn av ugjevnheter i strømnettet. Nå har jeg kjøpt meg ny pc. Jeg går å lurer på å annskaffe meg en ups for å sikkre pcen mot slike ujevnheter. Jeg at det er stor variasjon på pris. Komplett Det jeg trenger er ett eller annet som sikkrer pcen mot ujevnheter. Evt. kutter strømmen eller noe vist det oppstår svingninger... Hva bør jeg gå for? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Det finnes mange typer UPS'er etter hvilket behov du har. Så og si alle UPS'er har innebygget overspenningsvern (finvern). Et av hovedformålene med en UPS er å gi tilkoblet utstyr noen minutter/timer å kjøre videre på hvis nettspenning forsvinner. Jo større batterikapasitet jo høyere pris. Så hvis du kun har behov for et overspenningsvern og drift nok til at du kan stenge ned maskinen hvis strømmen går, ta det billigste du finner. Mange UPS'er har en styringsfunksjon via RS232 eller USB, som ber PC'en stenge ned automatisk etter x tid på batteridrift. Da unngår du tap av data eller mulig korrupt disk. Det er 3 typer: Online (stort sett ikke aktuelt for hjemme-pc'er), offline (billige, passer bra til hjemmebruk) og Line-interactive (mellomting mellom Online og Offline. Google de forskjellige begrepene hvis du har behov for den tekniske forskjellen mellom de 3. Endret 20. oktober 2006 av Caze Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Les test her. Har selv en liten Riello Plug Dialog, enkelt, lettvint og praktisk. Lenke til kommentar
SailorBoy Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Å kunne slå av pcen ved strømbrudd er vel egentlig ikke så viktig for meg. Det som er mer viktig er at pcen ikke blir utsat for for mye støy fra elnettet. Holder det da å kjøpe denne: Komplett.no Eller bør jeg gå for en dyrere med innebygd batteri Lenke til kommentar
Caze Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Den du linket til vil bryte strømmen ved overspenning. Den vil ikke (etter det jeg kan se) "jevne ut" spenningen ved variasjoner. Hva legger du nøyaktig i begrepet "støy"? Lenke til kommentar
MSc Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvis du med støy mener rippel (hurtige spenningsvariasjoner), så må du nok kjøpe en Online UPS da denne likeretter all spenning, for deretter å lage vekselspenning igjen uavhengig av nett- eller batteri-drift. En offline UPS sender ved nettdrift nettspenning (mer eller mindre) rett igjennom, og kobler inn vekselretteren først når UPS mister nettspenning, og går over i batteridrift. En Line-interactive har en funksjon for å korrigere nettspenning ved store spenningsendringer, Vanligvis legge til +30 V når spenningen synker under 210V og trekke fra 30V når spenningen stiger over 270V. Dette er et litt tregt system, og fungerer ikke ved hurtige svingninger. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Skal ikke PSUen jevne ut slike småvariasjoner selv? Hva slags PSU hadde du? AtW Lenke til kommentar
Azton Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Slik jeg forstår deg ble PCen din tatt av transienter, høye spenningspulser som kan oppstå på nettet. Da tror jeg et overspenningsvern, som nevnt tidligere, er tingen for deg. Lenke til kommentar
SailorBoy Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Den du linket til vil bryte strømmen ved overspenning. Den vil ikke (etter det jeg kan se) "jevne ut" spenningen ved variasjoner. Hva legger du nøyaktig i begrepet "støy"? 7132228[/snapback] For eksempel ett eller annet som gjør at pcen ryker selv om det ikke lyner. Vet ikke helt jeg. Skal ikke PSUen jevne ut slike småvariasjoner selv? Hva slags PSU hadde du? AtW 7132472[/snapback] En gammel skit. Jeg bor rett ved siden av ett industriområde.. kan det ha noe med saken å gjøre? Endret 24. oktober 2006 av SailorBoy Lenke til kommentar
Caze Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Da blir den billige løsningen et overspenningsvern (fra kr 300,-) og den dyre løsningen en online UPS (fra kr. 4000,-). Overspenningsvernet vil IKKE beskytte deg mot spenningsfall. Endret 24. oktober 2006 av Caze Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Da blir den billige løsningen et overspenningsvern (fra kr 300,-) og den dyre løsningen en online UPS (fra kr. 4000,-). Overspenningsvernet vil IKKE beskytte deg mot spenningsfall. 7138259[/snapback] Spenningsfall kan være et problem - har opplev f.eks ruter som tok kvelden fordi spenningen falt til 70V. de fleste billige UPSer har _også_ overspenningsvern og gir deg det beste fra to verdener. APC sine gir i tillegg 10 års garanti på skade på utstyr som er tilkoblet. Jeg har denne og er godt fornøyd. Lenke til kommentar
SailorBoy Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 vil det si at jeg får erstattet utstyret selv om upsen ikke beskytter mot feks strømmfall o.l. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hvis du har uregelmessigt strømnett, som kan ta livet av utstyret, burde du vurdere en skilletrafo. Varierende strøm med peaks kan jo blåse UPS strømforsyningen og....selv om maskinen står fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå