Gå til innhold

DNS, noe gikk feil

The Stig

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter uendelig mye klabb og babb har jeg nå endelig fått Apache til å fungere slik det skal. Problemet er derimot nå DNS. Oppi hele rotet glemte jeg helt av dette kritiske steget.

Slik er saken:

Kjøpt domene: www.n-di.org fra godaddy.com

Lagt til domenet på www.zoneedit.com, og lastet ned programmet "Direct Update" - Dette ser ut som det fungere fint, da IP-adressen i zoneedit alltid er korrekt.

Forandret nameservers, forandret fra standard til hva zoneedit oppga.

Det er egentlig her veien slutter å gå. Skal videre nevnes at jeg fra før allerede bruker en DNS, "trk.mine.nu" fra dyndns.org. Denne oppdaterer jevnlig IP-adressen min, og fungerer med andre ord fint.

Om jeg skriver www.trk.mine.nu kommer jeg rett til serveren, går dermed utifra at dyndns og Dynamic IP updater fungerer fint. Skriver jeg derimot inn navnet på domenet jeg har kjøpt ender jeg ingenplass.

Jeg mistenker at feilen ligger en plass i zoneedit, men har ikke funnet noe sålangt. Setter ENORM pris på om noen som har litt erfaring med dette (og zoneedit) kan fortelle meg hvordan ting skal se ut.

Tusen tusen tusen takk for svar :)

Edit:

Litt ytterligere info.

-Apache 2.22

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai, hva i all verden vil det si? Er forøvrig ikke min IP adresse du har skrevet der (om det skulle være det....).

Edit: Leser nå på zoneedit, "wait 3 days for changes to take place". Tar det virkelig så lang tid?

Lenke til kommentar

IP-adressen jeg skrev var DNS-servern jeg testet mot.

Så ja, kan virke som ikke domenet er ordentlig satt opp mot zoneedit, eventuelt at feilen ligger hos zoneedit.

Pass på at du har satt riktige dns-servere hos godaddy, og at alle innstillinger hos zoneedit er riktige.

Screenshot fra zoneedit f.eks kan hjelpe for å finne feilen...

Lenke til kommentar

Først og fremst tar det tid før endringene fra godaddy (dns-servere) når ut over hele nettet - slik at f.eks dns-serverne som du og jeg brukere vet hvilken dns-server som styrer ditt domene.

Ellers tar oppdateringene på dns-serverne til zoneedit også tid å spre ut over til dns-serverne som du og jeg bruker...

Så dette kan ta litt tid totalt, registrerte du domenet for litt siden og satt opp zoneedit idag - la det gå 1 døgn, kanskje mer så begynner ting å fungere :)

Lenke til kommentar

Gått litt over 3 døgn nå, fortsatt ingen forandring. Nå ser det forøvrig slik ut hos zoneedit.com

post-44194-1161468834_thumb.jpg

Fra hva jeg kan konkludere med ser dette rett ut, men er selvsagt ikke helt sikker. Fint om noen kan komme med en sjekkliste over innstillinger hos godaddy og zonedit :woot:

Edit: Kjørte følgende test: http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=n-di.org

Der så det ut som det var noe feil, men jeg aner ikke hvor. Nå trenger jeg virkelig hjelp :)

Lenke til kommentar

Jamen se der gitt. Men kan dere dumme ned litt det dere sa, altså slik at det fungerer uten "www".

Tusen takk =)

Edit: Kan legge til på siden at "NDI" er drevet av elver på siste året VG. Skole, ergo ikke noen proffesjonel bedrift.

Lenke til kommentar

Okai, da prøver jeg det. Jeg fulgte forøvrig guiden her på forumet på punkt og prikke, men mulig jeg leste feil.

Da fungerte det jammen meg også uten "www". Da er det kun e-post igjen!

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar

Burde ikke ta lang tid, vet ikke hvilken ISP du har men det kommer helt an pa nar dnsen propagerer til din ISP's dns server.

BTW skriv

http://aasjhasjhadda.n-di.org

http://323i23i23d.n-di.org

http://ajejkjksd.n-di.org

Alle disse funker noe som tyder pa at det var litt sannhet ;)

Ja btw kan du gi link til den guiden du fulgte?

Endret av joltaire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...