Gå til innhold

Hjelp med volum og kobling til lp-spiller


Deadringer

Anbefalte innlegg

Her er saken. Jeg har endelig fått tid og mulighet til å koble lp-spilleren min opp mot forsterkeren i steroanlegget. Jeg har da satt ledningene fra spilleren inn i v. aux koblingen til stereoanlegget og jeg får lyd. Problemet er at lyden er veldig, veldig svak og jeg må sette volumet veldig høyt for å få noe hørbart volum og da er dette volumet ganske svakt.

Så det jeg lurer på er om det er noe mulighet til å koble anderledes, endre på innstillinger eller lignende for å få høyere volum når jeg hører på lper.

 

Setter pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du _må_ ha en egen forsterker ettersom signalet fra LP-spilleren er mye svakere enn signaler fra annet avspillingsutstur.

Siden forsterkeren din ikke har phono-inngang, trenger du et RIAA-trinn mellom platespiller og forsterker. :)

7091618[/snapback]

Hvordan fungerer denne? Trenger denne egene høytalere også, eller kobles den til den andre forsterkeren igjen?

Lenke til kommentar
Det beste er å kjøpe seg en gammel gromforsterker med phono-inngang. En platespiller fortjener det... Et RIAA-trinn er greit nok, og med mindre det er skikkelig dyrt High End-utstyr lyden ska gjennom, holder det å kjøpe den billigste modellen Hifiklubben har tilgjengelig.

7091697[/snapback]

 

Noen spesiell grunn til at standalone RIAAtrinn ikke når opp til et innebygd?

 

Når det gjelder hva LPene skal presses ut gjennom så er oppsettet mitt low end:

 

NAD C320BEE

NAD C521BEE

NAD 5120 (midlertidig LPspiller som min far hadde liggende)

B&W DM602 S3

B&W ASW600

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre, hvis du ikke er helt hifi-freak er å kjøpe en rimelig preamp (selges for 4-500 på de fleste Elektrovarehus). Den ekstra jordingen kan du bare surre rundt kontakten på den ene kabelen eller i en skrue på forsterkeren.

7093896[/snapback]

Er ingen hifi-freak nei, men skjønte ikke bæret av forslaget ditt?

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre, hvis du ikke er helt hifi-freak er å kjøpe en rimelig preamp (selges for 4-500 på de fleste Elektrovarehus). Den ekstra jordingen kan du bare surre rundt kontakten på den ene kabelen eller i en skrue på forsterkeren.

7093896[/snapback]

Er ingen hifi-freak nei, men skjønte ikke bæret av forslaget ditt?

7095220[/snapback]

Det er liten boks som du kobler mellom platespileren og forsterkeren din. Den forsterker signalet, da vanlig lp-signal bare er 1/4 av styrken fra en cd-spiller. På mange platespillere har du en ekstra kabel for jord. Denne kan du surre rundt en skrue på forsterkeren eller rundt metallet på den ene kabelen hvis det er lettere.

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre, hvis du ikke er helt hifi-freak er å kjøpe en rimelig preamp (selges for 4-500 på de fleste Elektrovarehus). Den ekstra jordingen kan du bare surre rundt kontakten på den ene kabelen eller i en skrue på forsterkeren.

7093896[/snapback]

Er ingen hifi-freak nei, men skjønte ikke bæret av forslaget ditt?

7095220[/snapback]

 

Fysjom, bruker du mye penger på plater og så ødelegger de med dårlig lyd? :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...