Cannabiskopen Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Trenger hjelp med oppgaven, og det er ingen i klassen som forstår seg på den ... To steiner på 1 KG hver blir sluppet utenfor to stup. Det ene på jorda, det andre på månen.Hvor langt faller steinene på 3 sekunder? Tyngdekraft på jorda er 9.81 meter/sekundet². Tyngdekraft på månen er 1.62 meter/sekundet². Vær så snill og hjelp meg, vis svar, utregning og hvordan dere kom fram til det! På forhånd takk M.v.h Badbeer Endret 17. oktober 2006 av BadBeer Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg tror du kan bruke denne formelen som jeg fant i fysikkregel-heftet mitt. x=x0 + v0 t + 0.5 a t^2 x0 skal være utgangsposisjon som her vil være null og v0 er startfarten som også er null så blir v0 * t også lik null. Vi står igjen med 0.5at^2 på jorden: x=0.5 a t^2 x=0.5 * 9,81 m/s^2 * 3s^2 x=0.5 * 9,81 m * 9 x= 44,145m og da burde ikke månen være noe problem heller. Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Det er ikke Universitets matte vi driver med Det må være enklere enn det der Sber43. Kan hende du har riktig da men ... Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Må vel et såpass stykke til for å regne ut det der da. Kan ikke huske at vi holdt på med det i tiende. Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Læreren sa det var = like vanskelig som 2 Videregående Matte omtrendt, men det der skjønte jeg faen ikke en drit av. Endret 17. oktober 2006 av BadBeer Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Læreren sa det var = like vanskelig som 2 Videregående Matte omtrendt, men det der skjønte jeg faen ikke en drit av. 7088123[/snapback] Da kan han heller ikke forvente at dere skal klare å løse det, siden dere ikke har hatt matematikkpensumet for VG2/VK1. Lenke til kommentar
Reached Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Skjønte litt av den men det blir morro å forklare for læreren! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Dette er en veldig enkel 2FY-oppgave (fysikk i 2. klassse). Veiformelen er slik: s = strekningen (i meter) etter antall sekunder v0 = startfarten (i m/s). i ditt tilfelle 0 m/s a = akselerasjonen (i m/s²) t = tiden (i sekunder) v0t blir da strekningen som gjenstanden tilbakelegger med originalfarten. Denne kan du bare drite i siden startfarten er 0. er tar høyde for fartsendringen som akselerasjonen medfører. a*t er farten etter et visst antall sekunder. a*t² blir da strekningen i det sekundet. I tillegg må du ta gjennomsnittsstrekningen for at det skal bli riktig (du må se litt grafer og skjønne hva som foregår for å forstå det). Gjennomsnittet får du av å ta halve akselerasjonsleddet (derfor 1 over 2 foran). Så løsningen til trådstarter vil bli. Du legger kanskje merke til at massen/vekten til steinen (1 kg) ikke brukes i disse likningene. Det er fordi alle ting faktisk faller like fort uansett hvor mye de veier så lenge de har samme luftmotstand. To identiske kuler som veier forskjellig vil altså falle like langt/fort. Nå når jeg har laget bilder og alt ser jeg at alt står på Wikipedia. Endret 17. oktober 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
laxlaxma Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jav veldig riktig det der, virker helt rett. Litt for vanskelig for 10. klasse vel. Endret 17. oktober 2006 av laxlaxma Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Dette er en veldig enkel 2FY-oppgave (fysikk i 2. klassse). Veiformelen er slik: s = strekningen (i meter) etter antall sekunder v0 = startfarten (i m/s). i ditt tilfelle 0 m/s a = akselerasjonen (i m/s²) t = tiden (i sekunder) v0t blir da strekningen som gjenstanden tilbakelegger med originalfarten. Denne kan du bare drite i siden startfarten er 0. er tar høyde for fartsendringen som akselerasjonen medfører. a*t er farten etter et visst antall sekunder. a*t² blir da strekningen i det sekundet. I tillegg må du ta gjennomsnittsstrekningen for at det skal bli riktig (du må se litt grafer og skjønne hva som foregår for å forstå det). Gjennomsnittet får du av å ta halve akselerasjonsleddet (derfor 1 over 2 foran). Så løsningen til trådstarter vil bli. Du legger kanskje merke til at massen/vekten til steinen (1 kg) ikke brukes i disse likningene. Det er fordi alle ting faktisk faller like fort uansett hvor mye de veier så lenge de har samme luftmotstand. To identiske kuler som veier forskjellig vil altså falle like langt/fort. Nå når jeg har laget bilder og alt ser jeg at alt står på Wikipedia. 7088741[/snapback] takk skal du faen meg ha Nå forsto jeg det når du forklarte det i stedet for å bare skrive masse 123*/*140406*s/d/a* greier Endret 17. oktober 2006 av BadBeer Lenke til kommentar
Reached Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Takker jeg også Endre <3 Lenke til kommentar
laxlaxma Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Badber læreren mn spurte også om det. Hvilket skole går du på. Jeg går også i tiende. Lenke til kommentar
laxlaxma Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Men jeg hr et spørsmål angående dette. S= vot + 1/2 at2 Hvorfor skal man dele på to? Og når man slipper steinen øker jo farten etterhvert. Så hvis man skal skrive en tabell F.eks. Etter 1 sekund er farten x m/s og den har falt x meter. Etter 2 sekunder er farten x m/s og den har falt x meter. Etter 3 sekunder er farten x m/s og den har falt x meter. Hvordan kan jeg finne tallene der jeg har skrevet x? Lenke til kommentar
laxlaxma Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg trenger svaret i dag. Vær så snill hvis meg utreginga Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) dette var jo helgærnt :/ Endret 18. oktober 2006 av the_zombie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå