simson Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 PC'en min skrur seg av - først og fremst ved nedlasting av flere filer samtidig, men i dag kun ved vanlig nettbruk (og et par mindre ikke-krevende programmer oppe samtidig). Når jeg åpner kabinettet, er "metallramma rundt prosessorvifta" ganske varm. Er den normalt det, eller er det tegn på at noe er galt? Trenger hjelp til å finne ut hvorfor maskina skrur seg av. Bygde den for ca en måned siden, med disse komponentene. Har i tillegg kjøpt en FortronSource 400w PSU, samt to 8cm vifter (inn) og en 12cm vifte (ut). Lenke til kommentar
hcnielsen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Mange av de nye Intel prosessorene har skev/konkav IHS som er kontaktflaten mellom kjøleribbe og CPU.. så da får de ikke god nok kontakt så den kan bli veldig varm... Sjekk kjerne tempen og skriv den inn på tråden din.. Lenke til kommentar
simson Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Nå røper jeg min uvitenhet, men hvordan finner jeg ut temperaturen? En annen ting: Når jeg ser nærmere på Min datamaskin ->Enhetsbehandling, så står Core2Duo to ganger under Prosessor. Er dette riktig? Lenke til kommentar
roolf Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Prosessoeren vises to ganger - en gang for hver kjerne. Det er sånn det skal være. Temperatur på prosessor kan du sikkert se på et av programmene som fulgte med hovedkort. Eller du kan laste ned fra nettet. Alternativt kan du se det i BIOS, men da blir det uten belastning. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hei! Du kan nok lese av temperatur med PC Wizard. Jeg har lest en del historier om kjølerene til Core 2 Duo om at de blir veldig varme. Så kanskje en bedre vifte er en idé. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
simson Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Da fant jeg temperaturen: GPU Diode på 703*C?? Hva søren er det for noe? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg ville nok byttet kjøler ja. Den siste temperaturen er nok litt feil. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Her kan du laste ned en begrenset versjon av Everest. Der finner du temperaturer under maskinnavn -> sensor. Lenke til kommentar
simson Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg ville nok byttet kjøler ja. Den siste temperaturen er nok litt feil. 7085006[/snapback] Bytte kjøler på CPUen? Med eksempelvis en av disse? http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10547 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg ville nok byttet kjøler ja. Den siste temperaturen er nok litt feil. 7085006[/snapback] Bytte kjøler på CPUen? Med eksempelvis en av disse? http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10547 7085074[/snapback] Ja på cpuen. Jeg hadde nok gått for en av de gode kjølerene fra Zalman. Akkurat hvilken modell er det nok andre som vet bedre enn meg. Temperaturen på skjermkortet er fin den. Lenke til kommentar
simson Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Tusen takk for hjelpa! Da går jeg ut fra at det er varme i prosessoren som har gjort at maskinen har skrudd seg av. Det høres logisk ut, ikke sant? Og prosessoren har vel ikke tatt skade av dette? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Tusen takk for hjelpa! Da går jeg ut fra at det er varme i prosessoren som har gjort at maskinen har skrudd seg av. Det høres logisk ut, ikke sant? Og prosessoren har vel ikke tatt skade av dette? 7085356[/snapback] Om det er kun varme som har ført til dette kan jeg ikke svare på, men det er ikke utenkelig. CPUen skal tåle 90 grader før det er skadelig. Lenke til kommentar
hcnielsen Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg lurer også på om den PSU'en egentlig holder?? sjekk om Prosessoren er litt skev på toppen.. ta av kjøleren og se;) eller la cpuen henge fast i kjøleren og hold den opp mot lyset og se om du kan se gjennom.. Er faktisk noen som har kunnet gjøre det.. Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg lurer også på om den PSU'en egentlig holder?? sjekk om Prosessoren er litt skev på toppen.. ta av kjøleren og se;) eller la cpuen henge fast i kjøleren og hold den opp mot lyset og se om du kan se gjennom.. Er faktisk noen som har kunnet gjøre det.. 7085503[/snapback] Du er usikker på om PSUen på 400w er nok? Eller mente du prosessoren (CPUen), og at den kan være skadet av varmen? Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 En annen ting: Er det ikke elendig at core2duo-prosessoren leveres med en kjøler som ikke evner å kjøle i det hele tatt? Har jeg fått feilvare, eller kjøler den så elendig? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Har du satt på kjøleren selv og? Sjekk om det er for mye / for lite kjølepasta. Spesielt viktig om kontaktflaten faktisk er skjev at du kanskje smører på "skjev" kjølepasta. EDIT: For evt besserwissere som kommer til å rette på meg; jeg vet at kjølepasta ikke kjøler, men leder varme. Endret 17. oktober 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Har du satt på kjøleren selv og?Sjekk om det er for mye / for lite kjølepasta. Spesielt viktig om kontaktflaten faktisk er skjev at du kanskje smører på "skjev" kjølepasta. EDIT: For evt besserwissere som kommer til å rette på meg; jeg vet at kjølepasta ikke kjøler, men leder varme. 7087055[/snapback] Ja, satte på kjøleren og kjølepastaen selv. Føler meg trygg på at mengden og utsmøringen av kjølepasta var riktig, men usikker på om CPUen kunne være skjev (tenkte ikke på muligheten en gang). Er det da snakk om selve prosessoren, og at jeg kan se det med det blotte øyet hvis jeg tar den ut av hovedkortet? Edit: Rettet opp feil. Vanskelig med alle disse bokstavene, CPU og PSU... Endret 17. oktober 2006 av simson Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hæ? Skjev PSU? Er det CPU du mener? Den er minimalt skjev, og sokkelen og festeanordningen skal sørge for at kjøleren sitter riktig. Hvis du har montert kjøleren riktig, skulle jeg tro at kjølepastapåsmøringen(puh) din er for dårlig. har du prøvd å ta på kjøleren mens PC'en har stått en stund? Med temperaturene dine skal du kjenne et ganske heftig ubehag (les:brenne deg) hvis den er satt på riktig, og tempen på CPU er så høy. BTW: prosessorvifta skal være litt over romtemperatur. Det er kjøleribba under som skal være varm [/pirke] Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Hæ? Skjev PSU? Er det CPU du mener? Den er minimalt skjev, og sokkelen og festeanordningen skal sørge for at kjøleren sitter riktig. Hvis du har montert kjøleren riktig, skulle jeg tro at kjølepastapåsmøringen(puh) din er for dårlig. har du prøvd å ta på kjøleren mens PC'en har stått en stund? Med temperaturene dine skal du kjenne et ganske heftig ubehag (les:brenne deg) hvis den er satt på riktig, og tempen på CPU er så høy. BTW: prosessorvifta skal være litt over romtemperatur. Det er kjøleribba under som skal være varm [/pirke] 7087146[/snapback] (Mente CPU, selvfølgelig) Ja, har tatt på kjøleren (ribba rundt vifta) når PC'en har stått på og kjent at den var svært varm. Det var slik jeg kom på sporet av at det var her problemet var. - Og er det verdt å prøve å ta av boxed-kjøleren, vaske av kjølepastaen med alkohol (har kun vodka, funker det eller bør det være teknisk sprit?) og prøve å ta på kjølepasta på nytt? Før jeg ev. bruker 400 på en ny kjøler, mener jeg? Endret 17. oktober 2006 av simson Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvor varm skal prosessorvifta bli? Hvor varm selve vifta skal være er vell under smelte punkte for plastikk tenker jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå