Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvor varm skal prosessorvifta bli?

Anbefalte innlegg

PC'en min skrur seg av - først og fremst ved nedlasting av flere filer samtidig, men i dag kun ved vanlig nettbruk (og et par mindre ikke-krevende programmer oppe samtidig).

Når jeg åpner kabinettet, er "metallramma rundt prosessorvifta" ganske varm. Er den normalt det, eller er det tegn på at noe er galt?

Trenger hjelp til å finne ut hvorfor maskina skrur seg av. Bygde den for ca en måned siden, med disse komponentene. Har i tillegg kjøpt en FortronSource 400w PSU, samt to 8cm vifter (inn) og en 12cm vifte (ut).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessoeren vises to ganger - en gang for hver kjerne. Det er sånn det skal være.

Temperatur på prosessor kan du sikkert se på et av programmene som fulgte med hovedkort. Eller du kan laste ned fra nettet. Alternativt kan du se det i BIOS, men da blir det uten belastning.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok byttet kjøler ja.

Den siste temperaturen er nok litt feil. :)

7085006[/snapback]

Bytte kjøler på CPUen?

Med eksempelvis en av disse?

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10547

7085074[/snapback]

Ja på cpuen. Jeg hadde nok gått for en av de gode kjølerene fra Zalman. Akkurat hvilken modell er det nok andre som vet bedre enn meg.

Temperaturen på skjermkortet er fin den.

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelpa!

Da går jeg ut fra at det er varme i prosessoren som har gjort at maskinen har skrudd seg av. Det høres logisk ut, ikke sant?

Og prosessoren har vel ikke tatt skade av dette?

7085356[/snapback]

Om det er kun varme som har ført til dette kan jeg ikke svare på, men det er ikke utenkelig.

CPUen skal tåle 90 grader før det er skadelig.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på om den PSU'en egentlig holder?? sjekk om Prosessoren er litt skev på toppen.. ta av kjøleren og se;) eller la cpuen henge fast i kjøleren og hold den opp mot lyset og se om du kan se gjennom.. Er faktisk noen som har kunnet gjøre det..

7085503[/snapback]

Du er usikker på om PSUen på 400w er nok?

Eller mente du prosessoren (CPUen), og at den kan være skadet av varmen?

Lenke til kommentar

Har du satt på kjøleren selv og?

Sjekk om det er for mye / for lite kjølepasta. Spesielt viktig om kontaktflaten faktisk er skjev at du kanskje smører på "skjev" kjølepasta.

EDIT: For evt besserwissere som kommer til å rette på meg; jeg vet at kjølepasta ikke kjøler, men leder varme.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Har du satt på kjøleren selv og?

Sjekk om det er for mye / for lite kjølepasta. Spesielt viktig om kontaktflaten faktisk er skjev at du kanskje smører på "skjev" kjølepasta.

EDIT: For evt besserwissere som kommer til å rette på meg; jeg vet at kjølepasta ikke kjøler, men leder varme.

7087055[/snapback]

Ja, satte på kjøleren og kjølepastaen selv.

Føler meg trygg på at mengden og utsmøringen av kjølepasta var riktig, men usikker på om CPUen kunne være skjev (tenkte ikke på muligheten en gang). Er det da snakk om selve prosessoren, og at jeg kan se det med det blotte øyet hvis jeg tar den ut av hovedkortet?

Edit: Rettet opp feil. Vanskelig med alle disse bokstavene, CPU og PSU... :blush:

Endret av simson
Lenke til kommentar

Hæ? Skjev PSU? Er det CPU du mener? Den er minimalt skjev, og sokkelen og festeanordningen skal sørge for at kjøleren sitter riktig. Hvis du har montert kjøleren riktig, skulle jeg tro at kjølepastapåsmøringen(puh) din er for dårlig. har du prøvd å ta på kjøleren mens PC'en har stått en stund? Med temperaturene dine skal du kjenne et ganske heftig ubehag (les:brenne deg) hvis den er satt på riktig, og tempen på CPU er så høy.

BTW: prosessorvifta skal være litt over romtemperatur. Det er kjøleribba under som skal være varm [/pirke]

Lenke til kommentar
Hæ? Skjev PSU? Er det CPU du mener? Den er minimalt skjev, og sokkelen og festeanordningen skal sørge for at kjøleren sitter riktig. Hvis du har montert kjøleren riktig, skulle jeg tro at kjølepastapåsmøringen(puh) din er for dårlig. har du prøvd å ta på kjøleren mens PC'en har stått en stund? Med temperaturene dine skal du kjenne et ganske heftig ubehag (les:brenne deg) hvis den er satt på riktig, og tempen på CPU er så høy.

BTW: prosessorvifta skal være litt over romtemperatur. Det er kjøleribba under som skal være varm [/pirke]

7087146[/snapback]

(Mente CPU, selvfølgelig)

Ja, har tatt på kjøleren (ribba rundt vifta) når PC'en har stått på og kjent at den var svært varm. Det var slik jeg kom på sporet av at det var her problemet var.

- Og er det verdt å prøve å ta av boxed-kjøleren, vaske av kjølepastaen med alkohol (har kun vodka, funker det eller bør det være teknisk sprit?) og prøve å ta på kjølepasta på nytt?

Før jeg ev. bruker 400 på en ny kjøler, mener jeg?

Endret av simson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...