Gå til innhold

Sjekke om et katalognavn er gyldig

Anbefalte innlegg

Jeg har et flashgalleri som kav vise fram ulike gallerier avhengig av hvilken xml-fil det tar som argument. Hvert galleri ligger i en egen katalog på webserveren og under denne finner vi xml-fila med albuminfo samt bildene som skal vises frem.

På en egen galleriside kjører jeg flash-en og vil benytte meg at et argument sendt over querystring for å velge galleri. dette fungerer strålende, men jeg har pr i dag ikke noen filtrering på godkjente argumenter. Den enkleste løsningen er å harkode en tabel over tillatte argumenter, men dette er lite fleksibelt.

Den beste løsningen jeg kan forestille meg er at php-scriptet selv sjekker om den aktuelle katalogen eksisterer og deretter godkjenner eller forkaster argumentet. Dermed trenger jeg bare å laste opp en gyldig katalog (selve katalogen lages lokalt og er fiks ferdig til bruk) og scriptet godtar den automagisk.

Strukturen er type www.side.com/bilder/[enkeltkataloger til hvert galleri]. Jeg trenger altså et script som henter inn navnet på hver katalog som ligger under bilder/ og sammen ligner det med en variabel.

Er dette vanskelig å få til? Jeg kan egentlig ikke php for fem øre, men har satt opp og lettere modifisert en WordPress-installasjon. Jeg kjenner generelle programmeringsteknikker, men har aldri brukt php. Mest glad blir jeg for en fiks ferdig kodet løsning, men også tips som leder meg i riktig retning i de sene nattetimer blir verdsatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

med mindre du krever at mappene blir skannet og/eller lagret i variabel e det vel bare å kjøre en is_dir()

PHP

<?php

if(is_dir("bilde/gallerimappe")){

//utfør kode

}

?>

ellers finnes det mange poster her inne som forklarer det med scandir()

PHP

<?php

$mappe "bilde/";

$mapper '';

$skann scandir($mappe);

foreach($skann as $val){

if(is_dir($mappe.$val)){

$mapper .= $val.'/\'// /\ er skilletegn

//utfør kode

}

}

?>

eller?

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

He, så omfattende spørsmål med så enkelt svar... Det sier mye om funksjonaliteten til php, men enda mer om mine kunnskaper til språket :p

Førstnevnte er nok mest hva jeg er ute etter. Jeg liker å tro at jeg hele tiden tenker ytelsesoptimalisert kode, og da slår det meg som unødvendig å sjekke x antall mapper når jeg egentlig bare trenger å se om en sti er gyldig eller ikke. Når jeg tenker meg om så tror jeg at jeg skal se på fil og ikke mappe.

Hvis jeg kjører is_file("bilder/" . $param_galleri . "albuminfo.xml") skulle jeg gardere meg mot eventuelle feil i katalogstrukturen i tillegg til å sikre bruk av inndata :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...