Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skole holder tilbake gjeldsbrev. Ulovlig?


flodhest

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som går på Sonans Privatgymnas. Privatgymnas koster penger, men rektoren ved gymnaset vil ikke gi bort brevet fra lånekassen til kameraten min, FØR han har betalt det første avdraget på 7000,-.

 

Logikken til rektoren er altså at min kamerat må hoste opp 7000kr for å i det hele tatt få lånet sitt. Dette kan da umulig være lov? Brevet som rektoren tviholder på må man ha for å få utbetalt lånet sitt, og det er jo et personlig brev, altså det er kameraten min som skal ha det.

 

 

Noen som vet noe om dette? Lånekassen skal ringes på mandag, har ikke fått tak i de i dag, så jeg spør for han her, sålenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres merkelig ut. På universitetet er det (var det?) dog slik at du måtte betale semesteravgiften før du fikk gjeldsbrevet. På BI var det ikke noe sånt, der måtte du bare være registrert.

 

Lånekassen sier selv:

"I starten av hvert semester får du et gjeldsbrev/en stipendmelding sendt til lærestedet ditt, slik at de kan kontrollere at du er elev der før du får det utlevert."

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5594.aspx

 

Slik jeg tolker det, bør det holde at kameraten din er "innmeldt" på skolen og tatt opp som elev. Sonans taper vel uansett neppe noe på om kameraten din "stikker av" med lånet, hvis han skulle finne på å gjøre det.

 

Det blir jo litt bakvendt hvis man må betale skolepengene før man får utbetalt støtten til nettopp skolepengene.

 

Men det tryggeste er nok å ringe lånekassen, ja. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...