Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår av strømtilførsel ved feil?

Anbefalte innlegg

Selgvbygd Komplett.no maskin. ca 1år gammel. XP home edition. Problemet har vært der i mange mnd. Det kan gå mange dager mellom hvert tillfelle. Det inntreffer spessielt ved bruk av IE.

Slik artet det seg sist gang: Satt å leste nye innlegg i disse forumer. Akkurat i det jeg hadde trykket på en ny "tråd" slo maskinen seg helt av. (plutselig stille fra harddisk og kjølevifter i strømforsyning og på cpu.) To-tre sekund etterpå slår maskinen seg på og starter opp. Av og til har det hendt at det kommer et varsel om at systemet har blitt rettet opp etter en alvorlig feil. Har sjekket i hendelsesloggen, men finner ikke noen god forklaring på problemet. Har noen vært borti noe lignende problem? Hvor bør jeg starte feilsøkingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyning?

Problemet her er hyppigheten. Når det går mange dager som du sier, så kan det ta månedsvis før du finner ut hva feilen er.

For å få litt fortgang i sakene kan det være en ide å laste ned og kjøre ett eller annet bencmark program. Er det en kontormaskin du har, så kan eldre versjoner av 3Dmark brukes f.ex 3Dmark2001.

Lenke til kommentar
Strømforsyning?

Problemet her er hyppigheten. Når det går mange dager som du sier, så kan det ta månedsvis før du finner ut hva feilen er.

For å få litt fortgang i sakene kan det være en ide å laste ned og kjøre ett eller annet bencmark program. Er det en kontormaskin du har, så kan eldre versjoner av 3Dmark brukes f.ex 3Dmark2001.

7064389[/snapback]

Ja det virker som strømmen blir "slått av". Hva gjør et bencmark program (helt kort)? Kan det være en ide å sjekke for dårlig monterte komponenter inne i maskinen. Er det risikabelt å løsne prosessoren? Har dette noe for seg. Hvordan sjekker jeg best strømforsyningen (finnes det program for dette) Min mening er at strømmen slås helt av når dette problemet inntreffer.

Lenke til kommentar

Her er det mye som kan være galt.

Har du sjekket event viewer? Viser den feil på disk f.eks?

Prøv heller å laste ned prime95 da dette problemet ikke virker å være skjermkortrelatrt.

Da får du testet både hovedkort, cpu og minne.

(kjør torture test)

Varme kan også være et problem, er cpu-kjøleren din gjengrodd og blir veldig varm?

Du kan f.eks prøve å kjøre med kun en av rambrikkene dersom du har flere.

Prøv å kjør opp pc'en i sikkermodus og kjør prime der, fungerer den fint da er det gode sjanser for at software er årsaken til problemene

Lenke til kommentar

I dag krasjet maskinen på samme måte som tidligere. La merke til at strømmen ble kuttet samtidig som jeg trykket på "lukk" -knappen i et Internett-Explorervindu. Dette har definitivt ikke noe å gjøre med for lite resurser på maskinen. Kan dette være en feil i prosessoren (AMD Athlon 64)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...