Gå til innhold

Fotokonkurransen 2.0 Runde 4: Høst


magneska

Anbefalte innlegg

Er det høst så er det høst...

Temaet denne gangen blir derfor rett og slett:

 

Høst

 

Bildene skal fremdeles være tatt tidligst fredagen og senest i løpet av søndagen, men trenger ikke å leveres inn før påfølgende mandag 20.00! Det er også verdt å merke seg at vinnerbildet fra hver runde uten videre kan bli brukt som illustrasjon for annonseringen av neste rundes konkurranse på akam.no. Arrangøren av konkurransen har dessuten ansvaret for å underrette redaktøren på akam.no (faaeri) når nytt tema er lag ut og når bildene er lagt ut til avstemning.

 

Bildene i denne runden må altså være tatt senest søndag 15. oktober 23.59, mens fristen for å levere bidrag er mandag 16. oktober 20.00. Alle vil få en bekreftelse pr PM. OBS! Dersom du ikke har mottatt noen bekreftelse når konkurransen nærmer seg slutten, må du ta kontakt umiddelbart så vi kan få ordnet opp tidsnok!

 

Etter at konkurransen er avsluttet, blir bildene lagt ut i med poll for avstemming.

 

Reglene for konkurransen:

1. Du må være fotografen bak bildet.

2. Bildet må være tatt mellom fredag og søndag.

3. Du står fritt til å tolke temaet.

4. ”Stemmefisking” er ikke tillatt.

5. Filstørrelse: MAKS 350KB.

6. Bildestørrelse: Lengste side skal max være 1280 piksler.

7. Bilder som tidligere er postet, eller som blir postet i bildekritikken eller andre steder mens konkurransen pågår, vil bli diskvalifisert.

8. Du kan KUN benytte ett bilde i konkurransen.

9. Arrangør/Vinner av forrige runde, har ikke anledning til å delta.

10. Vinneren av konkurransen arrangerer neste ukes konkurranse, og har dessuten ansvaret for å underrette redaktøren på akam.no (faaeri) når nytt tema er lag ut og når bildene er lagt ut til avstemning. (Dersom flere skulle stå med like mange stemmer, vil arrangør av inneværende runde avgjøre hvem som skal arrangere neste runde.)

11. Vinnerbildet fra hver runde kan uten videre bli brukt som illustrasjon for annonseringen av neste rundes konkurranse på akam.no.

 

Ytterligere informasjon om konkurransen

 

Konkurransen avsluttes torsdag 19. oktober, kl 21.

 

Bildene sendes til meg som PM

NB: Husk å oppgi bildets tittel og dato - klokkeslett som bildet er tatt.

 

 

Tidligere konkurranser:

3. Runde: Kropp - Bildene

2. Runde: Stillhet - Bildene

1. Runde: Forfall- Bildene

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes aktiviteten i disse konkuransene har synket litt, er ikke så mye diskusjon om alt mulig lenger.

 

Jeg liker tema veldig godt. Tror det kommer mange varme bilder med mye fine farger. Gleder meg til å se på alle bildene.

 

Jeg har gjort en del forsøk, men føler ikke at jeg har noen fulltreffer enda. Vært mye grått og tåkete vær, og da føler jeg ikke at fargene blir så sterke, så er det ikke akurat fristende å gå ut i småyr for å knipse bilder.

Lenke til kommentar
...Vært mye grått og tåkete vær, og da føler jeg ikke at fargene blir så sterke, så er det ikke akurat fristende å gå ut i småyr for å knipse bilder.

7075430[/snapback]

Hadde samme problemet selv. Grått og kjedelig vær.

Men så tenkte jeg at grått og kjedelig også kunne være en tolkning av høst så jeg tok en tur ut allikevel :)

Lenke til kommentar

Jeg syns høst er et bedre tema enn feks. "kropp" i denne typen konkurranse. Som blodfan av Helmut Newton er jeg ikke akkurat redd for aktbilder, men det er nok lettere å realisere en "høstidé" enn en "kroppsidé" i løpet av et par dager for en gjeng med amatører (som nesten alle akams brukere er). Det forklarer nok en bedre deltagelse denne uken, og jeg syns det er noe man bør ta hensyn til når man velger tema.

Lenke til kommentar
Jeg syns høst er et bedre tema enn feks. "kropp" i denne typen konkurranse.  Som blodfan av Helmut Newton er jeg ikke akkurat redd for aktbilder, men det er nok lettere å realisere en "høstidé" enn en "kroppsidé" i løpet av et par dager for en gjeng med amatører (som nesten alle akams brukere er). Det forklarer nok en bedre deltagelse denne uken, og jeg syns det er noe man bør ta hensyn til når man velger tema.

7080248[/snapback]

Er i grunnen enig, men på den andre siden synes jeg temaer som "dyr" er utrolig kjedelige. Dette burde jo ha vært et svært enkelt tema, men antallet bidrag var jo svært dårlig. Hadde forventa en mange bilder av pusekatter og bisseovver, men det kom vel ikke inn så altfor mange av de! Sammenhengen mellom valgt tema og antall deltagere er nok egentlig rimelig komplisert!

Lenke til kommentar

Jaja, glemte konken jeg :(

 

Men synes det var noe bra i denne konken. Mye jeg synes kunne gjennomgått endel fargebehandling i PS. Stemmen min kunne gått til naboens garasje, for fargesammensetningen er nesten perfekt. Denne fikk derimot ikke stemmen pga mangelen på skarphet. Stemmen gikk derfor til Høstmorgen.

 

Igjen ser jeg at det er ikke bildet konken dømmes på, men meningen/humoren med bildet. Synes i grunn dette er veldi synd jeg. Alle de som kommer på andre skal vite det at kommer du på andreplass, med et godt bilde uten humor, så har du mesteparten av tyngden med stemmer som har fotokunnskap på din side. Dette er ikke frekt ment, men det er som oftest "bare noen som titter innom" og ser noe morsomt som stemmer på bildet. IMO...

Lenke til kommentar

Før jeg legger til poengene fra 3. runde (og snart 4. runde) er jeg litt usikker på hvordan poengstatusen ble etter 2. runde. MyBigMouth ble jo diska, og glenulv og Fribbern rykka opp og delte seieren. Da skal jo de ha 4 poeng hver. Blir det ikke sånn at stoners og sentimental da rykker opp til 2. plass og skal ha 2 poeng hver? Ser ut som om det har blitt delvis enighet i denne tråden (Poengstatus etter 2. runde) om at de kun skal ha et poeng hver? Jeg mener vel egentlig at de skal ha 2 poeng, samt at den hittil ukjente personen på den opprinnelige 4. plassen før MyBigMouth ble diska skal ha 1 poeng for 3. plassen!

 

Ikke vet jeg! vi kan godt si at poengene skal være som vist under hvis det er enighet om dette? Her har altså stoners og sentimental kun fått 1 poeng hver.

 

Ok.

 

 

Da er det slik etter 2 runder:

 

1. Fribbern - 5p

2. Tdale - 4p

2. Glenulv - 4p

4. magneska - 2p

5. Stoners - 1p

6. Sentimental - 1p

7014388[/snapback]

Lenke til kommentar

Et dårlig eksempel pga dårlig hukommelse... Da Bjørn Dæhli og Vladimir Smirnov delte seieren i et langrennsløp, endte ingen på 2. plass, neste på lista ble nr 3... Det samme skjer i alle andre idretter, f.eks i hopp skjer det jo ofte at flere ender på samme poengsum, og da faller nærmeste utfordrer ned én plass.

 

Altså mener jeg det er riktig at hvis to deler 1. plassen, blir det ingen på plass nr 2... Dersom tre stk deler 1. plassen, blir det verken noen 2. eller 3. plass...

 

Men poengene fra forrige runde (kropp) er ikke regnet med på den lista du presenterte her magneska :cool:

Lenke til kommentar
Et dårlig eksempel pga dårlig hukommelse... Da Bjørn Dæhli og Vladimir Smirnov delte seieren i et langrennsløp, endte ingen på 2. plass, neste på lista ble nr 3... Det samme skjer i alle andre idretter, f.eks i hopp skjer det jo ofte at flere ender på samme poengsum, og da faller nærmeste utfordrer ned én plass.

 

Altså mener jeg det er riktig at hvis to deler 1. plassen, blir det ingen på plass nr 2... Dersom tre stk deler 1. plassen, blir det verken noen 2. eller 3. plass...

 

Men poengene fra forrige runde (kropp) er ikke regnet med på den lista du presenterte her magneska  :cool:

7089547[/snapback]

Helt enig. Har tydeligvis syltynne kunnskaper når det gjelder poengdeling!

Takk for info!

Lenke til kommentar
Jaja, glemte konken jeg :(

 

Men synes det var noe  bra i denne konken. Mye jeg synes kunne gjennomgått endel fargebehandling i PS. Stemmen min kunne gått til naboens garasje, for fargesammensetningen er nesten perfekt. Denne fikk derimot ikke stemmen pga mangelen på skarphet. Stemmen gikk derfor til Høstmorgen.

 

Igjen ser jeg at det er ikke bildet konken dømmes på, men meningen/humoren med bildet. Synes i grunn dette er veldi synd jeg. Alle de som kommer på andre skal vite det at kommer du på andreplass, med et godt bilde uten humor, så har du mesteparten av tyngden med stemmer som har fotokunnskap på din side. Dette er ikke frekt ment, men det er som oftest "bare noen som titter innom" og ser noe morsomt som stemmer på bildet. IMO...

7089012[/snapback]

Tror jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke helt enig. Jeg synes det er helt greit å stemme på et humoristisk bidrag dersom du liker det! Selvsagt er det en fordel at de er bra teknisk også. Men dette er en ganske så smal konkurranse i utgangspunktet, og dersom man skal stille strengere krav til det fototekniske, tror jeg konkurransen kan begraves med det samme. Selv har jeg til gode å komme med noe bidrag i denne konkurransen, men jeg har likevel fulgt ivrig med de siste ukene. Kan ikke si at jeg bestandig er så imponert over kvaliteten på bildene, men jeg synes det er moro å se hvordan deltakerne har tolket de forskjellige temaene. Selv om jeg kanskje ikke er imponert over kvaliteten, blir jeg likevel ofte imponert over kreativiteten som er vist i løpet av bare et par dager. Synes dermed ikke det er feil å gi stemmen sin til et slikt kreativt bidrag, dersom det ikke er andre bidrag som appellerer mer til deg.

 

Ser ut til at denne konkurransen trenger alle de bildene de kan få, og skal man begynne å lage regler for at bildet må være av høy fototeknisk kvalitet, er det ikke sikkert det kommer inn flere bidrag lenger…

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...