Gå til innhold

Slo til på tilbud, fikk et annet kamera en ann.

Anbefalte innlegg

Hei..

Etter å ha lest litt rundt på internett, anbefalte jeg faren min å slå til på coop prix sitt tilbud, et dsc-s500 digitalkamera med 512 mb-minnebrikke 1495,-..... Kameraet skal bare brukes som et familiekamera, ikke noe super avanserte ting...men her er saken...

Faren min kommer hjem med et dsc-s600 kamera til samme pris....

Han trodde selvsagt at han hadde kjøpt det kameraet som var annonsert, men det var det ikke...så jeg lurer på om dette er et bedre kamera enn s500 og da bør prisen være med i vurderingen...gidder ikke å klage hvis det er et bedre kamera...men det jeg har funnet ut som den mest vesentlige tingen er at dette kameraet bare har 2" tommer skjerm, mens s500 har 2,4" skjerm...Tror også at dsc-s500 er et mye nyere kamera og derfor er prisene på dsc-s600 litt lavere enn s500...

Hva sier dere...bør vi levere tilbake kameraet og kreve et dsc-s500 eller er det likegyldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg beholdt det kamera jeg hadde fått. Med s600 er muligheten for ISO verdier opp til 1000 mulig men på s500 støtter bare ISO 400. Det betyr i praksis at man kan ta bilde uten blitz i mørkere omgivelser.

Er videomulighetene viktige for deg så er også s600 bedre enn s500 på dette området da den kan ta opp video i 640x480 oppløsning mens s500 klarer kun 320x240. Begge med 30 bilder i sekundet, personlig ville jeg valgt s600 fremfor s500 for samme pris.

Lenke til kommentar
Med s600 er muligheten for ISO verdier opp til 1000 mulig men på s500 støtter bare ISO 400. Det betyr i praksis at man kan ta bilde uten blitz i mørkere omgivelser.
I teorien, vil jeg nå heller si. Praksis er noe helt annet. ISO 1000 på kompaktkamera er stort sett ubrukelig pga. støynivå.
Lenke til kommentar
Med s600 er muligheten for ISO verdier opp til 1000 mulig men på s500 støtter bare ISO 400. Det betyr i praksis at man kan ta bilde uten blitz i mørkere omgivelser.
I teorien, vil jeg nå heller si. Praksis er noe helt annet. ISO 1000 på kompaktkamera er stort sett ubrukelig pga. støynivå.

Disse Sony-kameraene har ganske bra støy-kontroll, og både ISO800 og ISO1000 er brukbart på 10x15-utskrifter. ISO400 skal gi bra resultat på utskrift også i A4-størrelse, og større ville jeg ikke brukt denne typen kamera til uansett...

Bildekvaliteten er også bra, så vidt jeg kan lese ut fra tester på nettet i hvert fall. Imaging Resource har en test av DSC-S600...

Lenke til kommentar
Noen med erfaringer med dette kameraet?

En svigerinne vurderer å kjøpe kamera og har sett på Nikon Coolpix L4 pga rimelig pris.

Er dette Sony-kameraet mer interessant å se på?

Ser at Sony-kameraet har mer vidvinkel, 32 mm mot 36. Hvordan er optikk og bildekvaliteten?

Mer interessant vet jeg ikke, men det er verdt bryet å sjekke ut begge to. Det er gode kameraer begge to.

Begge kameraene skal ha ganske bra optikk, og bildekvaliteten er gjennomgående bra. Jeg må medgi at jeg synes bildekvaliteten på Nikon L4 er et lite hakk over, i hvert fall basert på Imaging Resource sine testbilder fra begge kameraene, selv om jeg ikke føler at testerne er helt enig. De vektlegger antakelig andre egenskaper enn det jeg gjør...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bedre vidvinkel er alltid et stort pluss. Sjekk også lysstyrken på optikken, både på tele og vidvinkel.

Husk at dersom du sammenligner lysstyrken på tele på to kamera, et med 3x zoom og et med 4x, kan du ikke se bare på tallene. Du må da regne ut/anslå hva 4x-kameraet har ved 3/4 full zoom. Et enkelt eksempel: dersom en 4x har f.3-6, vil den ha ca 5 ved 3x zoom, og vil være mer lyssterk på samme "tele" som en 3x som har f.3-5.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...