Gå til innhold

Next-Gen Console Score Card. X360/PS3/Wii

Straffa

Anbefalte innlegg

Which next-gen console has the best overall experience? The verdicts are in...and you might be surprised by who won.

As the Wii and PlayStation 3 console launches draw near, and the Xbox 360 continues to release impressive games, a key question arises: which of these game consoles is worth buying, and which isn't?

Based on our own hands-on experiences with all three systems, we've compiled a thorough evaluation of each based on nine criteria:

* Page 1: CPU ability (speed and power)

* Page 2: Graphics performance (graphics and video output)

* Page 3: Media format (storage and speed)

* Page 4: Controller (feel and interaction)

* Page 5: Online support (depth and breadth of support)

* Page 6: Size and weight (build and aesthetics)

* Page 7: Additional features (media functionality and extras)

* Page 8: Game Library (launch lineups and beyond)

* Page 9: Value (bang for your buck)

And finally...

* Page 10: The Final Verdict (the best overall purchase)

May the best next-gen console win!

Link

For de som ikke orker å lese gjennom 10 sider så oppsumerer jeg det her:

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

FINAL SCORE CARD

* PS3: 4 wins

* Xbox 360: 3 wins

* Wii: 2 wins

THE FINAL VERDICT

PlayStation 3

This was a close one, with first and second place decided by a razor's edge. The Xbox 360 is undoubtedly an extremely powerful machine that's seen considerable success. And the Wii is clearly a tiny dynamo that could easily turn this industry on its head.

Still, we can't shake the feeling that, in the end, the PlayStation 3 will prove itself to be the console with the longest legs. With robust third-party support, hot first-party exclusives, and what we've been calling "the Blu-ray advantage," the PS3 will be an unbeatable choice for the serious gamer. But that's not to say that the Xbox 360 and Wii are somehow inferior to the PS3. They're not. They're both excellent platforms with unique benefits.

But when it comes to the big picture, the PS3 simply has a bit more to offer; it's truly an all-in-one device. The games look great, the media center features are exquisite, and the unit itself looks sexy on an entertainment rack. What more do you need?

Det er hva Gamepro mener. Skal bli spennende og følge med hva andre nettsteder vil skrive om disse konsollene.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Xbox 360

Gamers who've already scored an Xbox 360 can attest to its ability to churn out some spectacular visuals. And no wonder, considering it comes armed with custom ATI graphics hardware that rivals some of the beastly cards found in today's high-end gaming PC's. We'll let the numbers speak for themselves: the 360's 512 MB of dedicated video RAM is an advantage over the PS3's 256 MB of dedicated video RAM.

Also worth considering is the fact that developers have more experience working with the Xbox 360's graphical architecture thanks to its year-long head start. This means that developers will be taking full advantage of the 360's capabilities as they're still struggling to get a grasp of the PS3.

The Xbox 360 is adept at HD resolutions; it can natively handle 480i all the way up to 1080i, and a forthcoming software update is alleged to add true, full 1080 progressive scan support. Unfortunately, the Xbox 360 is currently held back by its analog video output; only component video and VGA. Digital DVI or HDMI output would be far preferable.

Graphics score: 4.5 (out of 5.0)

PlayStation 3

From one perspective, the PS3's technological soft spot is its graphics processor, the "RSX" chip developed by PC video card manufacturer nVidia. Though the 550 Mhz clock speed is fast enough to blow away many gaming PC setups, the RSX is missing one key component: dedicated memory. With only 256 MB of dedicated RAM, PS3 developers will have to make tough choices about what visual details to leave in (CPU-devoted special effects like rippling cloth or water) and what to trim out (huge, super-crisp environment textures and anti-aliasing, or instance) in order to make games fit into that smaller memory footprint. The games will still look fantastic, but memory useage will be a constant concern. On the other hand, the RSX chip can access the PS3's auxiliary 256 MB of system RAM, so it once again comes down to programming chops.

The PS3 can support every single TV resolution, from jagged old 480i all the way up to 1080 progressive scan. Coupled with the integrated HDMI video output (now found on every single PS3 model), Sony's betting heavily that the PS3's digital video capabilities will make for the clearest, cleanest visuals. We'd have to agree.

Graphics score: 4.75 (out of 5.0)

Er jo latterlig at PS3 får 4.75 og X360 får 4.5 selv om de påpeker at det er bedre grafikk og ram på X360. Men det har tydligvis ikke så mye og si så lenge man har HDMI :nei:

Lenke til kommentar

Er jo latterlig at PS3 får 4.75 og X360 får 4.5 selv om de påpeker at det er bedre grafikk og ram på X360. Men det har tydligvis ikke så mye og si så lenge man har HDMI  :nei:

7038463[/snapback]

:!: De kan spøke de.. :!:

Står ikke ett eneste ord om at 360 har bedre grafikk. :)

Lenke til kommentar

Et jævlig stort minus med Xbox360 er Microsofts elendige kontoservice. Hvis du vil kansellere din konto så du ikke blir belastet for nye 12 måneder så må du faktisk RINGE til fuckings Sverige !!

Har nettopp solgt Xbox360en min og fy satan for mye styr. Finnes ingen funksjoner online for å kansellere, må ringe til kundesupport i selveste Sverige for å kansellere. Jeg ble også belastet for 12 nye måneder 1 døgn før jeg rakk å fjerne kontoen min. Så nå sitter jeg med Gold membership ut 2007 og har ikke Xbox engang. Er det rart folk blir Terrorister ? arghhhhh

Så er det veldig smart å si at Xbox360 har samme grafikkegenskaper som Playstation 3 når ingen har benchmarka Playstation 3 enda. Xbox360 har bra grafikk men ikke noe revolusjonerende. Av det jeg har sett på Playstation 3 så ble jeg mektig imponert, så grafikken må jo være bedre på PS3.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Syntes ikke den gjennomgangen var helt god. Spesielt angående GPU til X360, der de nevnte alle fordelene 360 hadde over PS3 og fremdeles gav seieren til PS3.

I tillegg poengterer de at CPU i 360 har flere fordeler over Cell, mens PS3 fikk seieren på grunn av Cell. Cell kan kanskje vise til bedre egenskaper over tid, men ikke sikkert det blir så veldig stort...

Mediaformatet er kanskje bedre på PS3 rent plassmessig. Overføringshastigheten er dog ikke større, om det vil føre til lignende problemer som på 360 gjenstår å se. BR har sine ulemper og, men ser en på det som rent lagringsformat for spill overgår det nok DVD, ulempen er prisen.

Angående størrelsen er det kansje greit med uavgjort, ekstern eller intern PSU er kanskje en smaksak med fordeler\ulemper begge veier.

På "additional features" har nok PS3 overtaket med hva som kommer "out of the box". Det hadde kanskje vært mer riktig å vektlegge HDMI her enn under "Grafikk". Har det kommet noe informasjon om hvilke medieformater PS3 kan spille av, som DivX, etc? Det er også muligheter for det på 360, men det krever MS MediaCenter og knoting.

Det nye er kanskje at 360 seiler opp med det beste spillbiblioteket, de lærte noe av forrige runde ser det ut til.

Skulle jeg komme med noen dom etter et forsøk på objektiv gjennomgang av artikkelen, ville jeg kanskje si uavjgort mellom 360 og PS3. Synes dog at MS virker mer ambisiøse enn Sony til nå, men vi må huske at PS3 ikke er på markedet ennå.

Wii har ikke noe annet å fare med enn ny kontroller og lansering av eldgamle spill som vekker det sentimentale i folk (personlig mening). Konsollen er ei heller på markedet og det er nyttesløst å komme med noen dom.

En lignende gjennomgan om et års tid er nok det mest riktige...

Lenke til kommentar

Enig med deg i at en gjennomgang om et års tid vil være på sin plass jag. Ellers har vi fått veldig lite info om PS3's muligheter til å spille av mediaformater, selv om Sony markedsfører konsollen som et slags multimediasenter. Det samme gjelder Linux-systemet som skal komme innebygd i PS3, uten at vi vet noe særlig mer om hvilke muligheter dette kan gi. Forhåpentligvis åpner dette for homebrew, selv om det er store sjanser for at Sony ønsker å sperre for dette. Potensialet er der, men tiden vil vise om konsollen lever opp til disse forventningene. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Sjøl så håper jeg på samme muligheter som chippa xbox med media center gir, men er redd for at det kun er en ønskesituasjon.

At den bruker Linux som operativsystem innebærer ikke nødvednigvis noe annet enn shellet du booter opp i på samme vis som f eks PS2. De vet det er mange som nærmest hyller Linux på grunn av at det er Linux og utnytter det til det fulle i PR. Men igjen, alt blir bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Et jævlig stort minus med Xbox360 er Microsofts elendige kontoservice. Hvis du vil kansellere din konto så du ikke blir belastet for nye 12 måneder så må du faktisk RINGE til fuckings Sverige !!

7038749[/snapback]

Funker helt greit å ringe til sverige. De er veldig hjelpsomme. Og du nevner ingen ting om at de var slem mot deg da du ringte, så jeg anmoder de ikke er så dumme som du vil ha det til. At du ringte en dag for abonnomentet gikk ut er vel i bunn og grunn din egen skyld. Og jeg regner med holdningene dine at hvis tjensten til Sony kommer til å koste penger, vil de gjøre det 1000 ganger bedre(?).

Birger :)

Lenke til kommentar
Har nettopp solgt Xbox360en min og fy satan for mye styr. Finnes ingen funksjoner online for å kansellere, må ringe til kundesupport i selveste Sverige for å kansellere. Jeg ble også belastet for 12 nye måneder 1 døgn før jeg rakk å fjerne kontoen min. Så nå sitter jeg med Gold membership ut 2007 og har ikke Xbox engang.

7038749[/snapback]

Hvordan kan du ha blitt belastet for nye 12 måneder når du bare har hatt 360'en i noen få uker?

Selv har jeg 3-måneders gull medlemskap, og når jeg går inn på info over medlemskapet mitt, så står det at det vil bli fornyet med en måned (til 59,50) når disse tre månedene løper ut (ikke tre eller tolv). Ganske greit, siden man da blir minimalt belastet hvis man glemmer å avbestille (noe som egentlig er vanskelig å glemme, siden man får mail om at medlemskapet snart løper ut).

Lenke til kommentar

Har nettopp solgt Xbox360en min og fy satan for mye styr. Finnes ingen funksjoner online for å kansellere, må ringe til kundesupport i selveste Sverige for å kansellere. Jeg ble også belastet for 12 nye måneder 1 døgn før jeg rakk å fjerne kontoen min. Så nå sitter jeg med Gold membership ut 2007 og har ikke Xbox engang. Er det rart folk blir Terrorister ? arghhhhh

Liksom ja, så nå har du hatt x360 i ett år siden du ble "automatisk" belastet for ett nytt år? I smell a troll!

Så er det veldig smart å si at Xbox360 har samme grafikkegenskaper som Playstation 3 når ingen har benchmarka Playstation 3 enda. Xbox360 har bra grafikk men ikke noe revolusjonerende. Av det jeg har sett på Playstation 3 så ble jeg mektig imponert, så grafikken må jo være bedre på PS3.

7038749[/snapback]

Prepare to be "Wooowed" by the awesomeness of the Kutaragi BBQ!

Lenke til kommentar

Fordi LIVE kontoen fra gamle Xboxen min ble overført til Xbox360 og der var det igjen knapt en uke. Så har jeg prøvd fibrilsk å kontakte Microsoft for å kansellere kontoen før fornyelsen kom. Administrasjonen dems på websiden tillater ingenting. Du kan ikke fjerne VISA kortet ditt og ingen detaljer overhodet, dette er veldig mystisk. På Playstation 2 kan jeg kansellere alt med et tastetrykk så jeg ser ikke helt problemet med å lage noe slikt.

Har vært helt umulig å komme gjennom telefonene i Sverige.

Når jeg skriver inn kredittkortinfoen min på nettet forlanger jeg å ha 100% kontroll over hva som skjer, det har jeg ikke hos Microsoft. Følelsen av å ikke kunne gjøre noe som helst er sykt jævlig. På Sony har jeg full kontroll over kredittkortet mitt og over hva som skjer.

Xbox burde oppgradere systemet sitt. :thumbdown:

Lenke til kommentar

7038749[/snapback]

PS3 er så vidt sterkere enn 360. Forskjellen er ikke større enn den som var mellom PS2 og XBOX.

Edit: I følge EA vil vi ikke merke at PS3 er sterkest før om 2 til 4 år, og selv da tror jeg forskjellen vil være liten.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar

Halt alltid kommet igjennom til Microsoft sin Xbox support. Så jeg er nok ikke enig med deg der. Men det er jo forskjellig til person til person. Setter meg enig i at man skulle hatt en større administrasjon av sin egen profil. Men det gjør meg egentlig ingen ting å ringe til Sverige for å få slettet kortet ifra kontoen. Da vet jeg at det er gjort.

Lenke til kommentar
PS3 er så vidt sterkere enn 360. Forskjellen er ikke større enn den som var mellom PS2 og XBOX.

Edit: I følge EA vil vi ikke merke at PS3 er sterkest før om 2 til 4 år, og selv da tror jeg forskjellen vil være liten.

7038916[/snapback]

Så kan man se på Halo 2 som til en viss grad var mye bedre en grafikken til PS2. Men dette var da etter tre år med Xbox på markedet. Så jeg vil tro da alle konsollene har hatt 3-4 år på baken, så kan vi nok dra sammenligninger. Og EA Games har nok rett i utsagnet sitt.

Lenke til kommentar

Er jo latterlig at PS3 får 4.75 og X360 får 4.5 selv om de påpeker at det er bedre grafikk og ram på X360. Men det har tydligvis ikke så mye og si så lenge man har HDMI  :nei:

7038463[/snapback]

:!: De kan spøke de.. :!:

Står ikke ett eneste ord om at 360 har bedre grafikk. :)

7038728[/snapback]

:thumbup:

Det som er poenget er at de legger mere vekt på at PS3 har HDMI og derfor scorer de høyest.

Selv om de sier "With only 256 MB of dedicated RAM, PS3 developers will have to make tough choices about what visual details to leave in (CPU-devoted special effects like rippling cloth or water) and what to trim out (huge, super-crisp environment textures and anti-aliasing, or instance) in order to make games fit into that smaller memory footprint."

Det blir vanskeligere for devs å utnytte alle 512 ram som PS3 har da 256 er dedikert til GPU.

X360 har også 10 MB embedded DRAM som tar seg av AA og andre ting, blir ikke nevnt i artikkelen.

Unified memory architecture blir heller ikke nevnt her.

Så det er idiotisk av dem at PS3 scorer bedre på grafikken fordi PS3 har HDMI utgang :!:

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...