Gå til innhold

Spille spill i linux (Ubuntu dapper)

Anbefalte innlegg

Har bestilt ny pc (som kommer idag) og jeg lurte på hvordan det er med spill i linux.

Tenker da på spill som cs og oblivion. Funker det meste greit gjennom wine?

Kan også instalere xp, som jeg kjører gjennom noe ala vmware (men gratis)

Det er ikke aktuelt og restarte maskinen for og boote i xp :)

Håper noen kan hjelpe meg med dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bestilt ny pc (som kommer idag) og jeg lurte på hvordan det er med spill i linux.

Tenker da på spill som cs og oblivion. Funker det meste greit gjennom wine?

Kan også instalere xp, som jeg kjører gjennom noe ala vmware (men gratis)

Det er ikke aktuelt og restarte maskinen for og boote i xp  :)

Håper noen kan hjelpe meg med dette

7012336[/snapback]

Spill har fungert greit her - det finnes masse å velge i som fungerer native til Linux. De spillene som ikke fungerer native - f.eks. WoW, har jeg kjørt under Wine og det har fungert utmerket hele tiden (jeg er nå lvl54 .. hurra :}).

Spill under VMWare er uaktuelt da VMWare emulerer maskinvare med et "dårlig skjermkort" - men alt av programmer vil fungere.

Lenke til kommentar

Visst du har penger kan du jo alltids invistere i ein xbox360 :) Oblivion fungerer fint der ;) Ironisk nok var det M$ som gjorde at eg kunne slette min Windows partisjon. Etter at eg fekk x360 hadde eg ingen grun til å ha Windows lengre ;)

Ellers veit eg at steam fungerer fint vha Wine. Oblivion tviler eg på, men som sagt er x360 eit godt alternativ ;)

Lenke til kommentar

x360 er vel litt uaktuelt. Men får se hva det blir til, prøvde cedega cvs, (som skulle være gratis) men det ble bare kluss, trøbbel med og instalere osv. Blir nok til at jeg har en windows partisjon til spill da, og at jeg må restarte maskinen for og spille. (er mer aktuelt enn og kjøre gjennom noe som funker halveis)

Linux spill er jo også et alternativ, "True Combat:Elite" som phpdude nevnte, er jo aktuelt, men funker vel dårlig på lan, da de fleste andre spiller cs 1.6 ;)

Men, får se hva det blir til.

btw: noen som vet om noen (evt en side) med bra linux spill?

Lenke til kommentar
Du må først installere Wine, Cedega, Crossoffice eller lignende i hvertfall.

Du finner Wine i Automatix

7016587[/snapback]

Ja, men er det noen her som har GTA San Andreas på Ubuntu?

Har det jo installert på Windows-disken (kjører dual-boot), men skulle gjerne hatt det på Ubuntu-disken også. :D

Lenke til kommentar
Jeg håper det fungerer, GTA er kjempetøft.

Jeg har ikke prøvd selv.

7016622[/snapback]

Ja, GTA er kjempetøft.

Har det på Windows-disken, men den blir veldig full, så jeg tror jeg skal slette det.

Har 19 GB ledig på Ubuntu-disken. :D

7016642[/snapback]

Om du har tilgang til Windows-disken fra Ubuntu kan du spille det via Wine direkte fra Windows-disken.

GTA3 (eller Vice City) fungeren greit under Wine; jeg har ikke testet GTA-SA - men i følge AppDB på winehq så ser det ikke ut til at det fungerer noe videre: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=2599

Lenke til kommentar
Jeg håper det fungerer, GTA er kjempetøft.

Jeg har ikke prøvd selv.

7016622[/snapback]

Ja, GTA er kjempetøft.

Har det på Windows-disken, men den blir veldig full, så jeg tror jeg skal slette det.

Har 19 GB ledig på Ubuntu-disken. :D

7016642[/snapback]

Om du har tilgang til Windows-disken fra Ubuntu kan du spille det via Wine direkte fra Windows-disken.

GTA3 (eller Vice City) fungeren greit under Wine; jeg har ikke testet GTA-SA - men i følge AppDB på winehq så ser det ikke ut til at det fungerer noe videre: http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=2599

7017192[/snapback]

Har ikke tilgang, men vet ikke hvorfor.

Får bare feilmelding "Unable to mount the selected value."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...