Gå til innhold

Personnummeret, vor ligger problemet med å oppgi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja det vet jeg, men samtidig så trenger jo bedrifter også å vite hvem du er for at du skal kunne være kunde hos dem.

7012066[/snapback]

Så du mener med det at du aldri har registrert deg hos en bedrift uten å oppgi personnummeret ditt? I de aller fleste tilfeller slipper man å oppgi personnummeret sitt.

Navn, adresse, fødselsdato og telefonnummer bruker å holde. Derfor blir vi skeptiske når bedrifter ber om å få personnummeret ditt, altså fødselsdato + 5 siste siffer.

Lenke til kommentar

Nei, det er nok som regel ikke noe problem. Dette forutsetter selvsagt at de har et godt sikkerhetssysten, slik at ikke opplysningene dine blir sprett rundt på nettet :)

Har selv bare oppgitt personnummer en gang, det var da jeg handlet på CDON.com. Likte det absolut ikke!

Lenke til kommentar

I seg selv er det ikke negativt. Men når informasjon kan kobles på tvers av instanser og andre interessenter står personvernet ditt i fare.

Personnummeret er slett ingen sikker identifisering av en person, det bare oppfattes som det. Bedriften kan bare vite at du faktisk er deg dersom de kan verifisere personnummeret mot noe. Uten det er personnummeret bare egnet til å skille de 100 Hans Hansen i telefonkatalogen fra hverandre. Og det kan de gjør nesten like godt ved å lage egne unike kundenummere.

Men den antatte sikkerheten er et problem. Hvis jeg ringer til din bank og oppgir ditt kontonummer og attpå til kan ditt personnummer, vil den bankansatte anta at jeg er deg, og villig oppgi saldo på konto og hvor mye du brukte på VISA-kortet i Spania sist måned.

Forsikringsselskapet ditt bruker personnummer som ID, og kan ringe sykehuset og få ut personlige opplysninger om sykdom og behandling. Godt for forsikringsselskapet som kan avsløre forsikringssvindel og kanskje nekte deg forsikring fordi du ikke er "frisk nok" til å få det, ikke så godt for deg som får privatlivet brettet ut uten ditt samtykke, når en vilt fremmed person vet ting du ikke en gang har fortalt dine beste venner.

Slik informasjonsutveksling finnes det lovregulering av, men det forutsetter at aktørene følger loven, og det er ikke alltid tilfelle. Slik fungerer personnummeret som en virtuell universalnøkkel som kan åpne alle dører. Og om nøkkelen finnes, vil noen misbruke den. Vi har innbrudstyver og svindlere her i verden, selv om det finnes lover som sier at de ikke skal...

Og begrensningene i bruken av personnumer er bare effektiv så lenge ikke staten ser en egeninteresse (gjerne kalt "overordnet samfunnsinteresse") i å oppheve dem. I gamle dager (når jeg var ung) var det lange diskusjoner om hvorvidt banker og forsikringsselskaper skulle få lov å bruke personnummer som ID. De fleste politikere var imot, helt til byråkratene ga dem en god grunn. Nærmere bestemt Skatteetaten (som het noe annet den gangen, Riksskatteverket eller noe sånt tipper jeg.) De gikk til politikerne og sa "Hvis dere pålegger bankene å rapportere folks konti til oss, blir det ikke så lett å snyte på skatten! Men da må bankene få lov å bruke personnummer, ellers vet vi ikke hvem som er hvem." Og vips, så forsvant de prinsipielle motforestillingene ut av vinduet. (Ikke hos alle partier, men hos flertallet.)

Slik forsvinner stadig større deler av privatlivets fred. Hver gang prinsippene blir satt tilside har man edle (eller i det minste rasjonelle) motiver, men konsekvensene er uheldige. Og personnummeret er altså universalnøkkelen som gjør dette mulig.

Til slutt befinner du deg i et informasjonsmessig "Big Brother" hvor livet ditt ikke brettes ut på TV-skjermen for seere som synes det er spennende å se mennesker drikke, krangle og stå nakne i dusjen på TV, men i offentlige og private registere som du ikke har noen kontroll over hva inneholder og hvem som har tilgang til. Og det uten ditt samtykke. Deltagerne i Big Brother har i hvert fall meldt seg på frivillig...

Om man synes det er ille eller ikke kommer an på hvor viktig man synes individet og privatlivets fred er målt opp mot andre interesser. "Jeg har ikke noe å skjule, så jeg bryr meg ikke om hva de vet om meg" er en velbrukt klisje i et land hvor ærlige folk flest ikke har hatt noe å frykte de siste 60 årene. Om du da unntar politisk overvåkning, justismord, og det faktum at vi alle burde ha mulighet til å gjøre en bommert eller to i livet uten at det skal henge ved deg i alle slags sammenhenger i fremtiden.

Men synes man det er viktig at noen dører forblir låst er det lurt å ikke gi for mange mennesker en kopi av nøkkelen!

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg trodde det krevde personlig oppmøte for å få utstedt vandelsattest fra politiet, men det kan visstnok også ordnes med en telefonsamtale og et personnummer... Hvis det stemmer, er det sikkert flere som synes det er en smule kjipt. :hmm:

Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng i å oppgi personnr til bedrifter man handler sporadisk fra. Disse forretningene har intet absolutt behov for å identifisere noen. Telenor og NetCom er vel så vidt jeg vet pålagt å vite hvem som har abonnement. Så lenge CDON krever personnummer, handler jeg enkelt og greit tingene mine et annet sted.

Flere steder du ikke trenger annet enn personnummer og postnummer for å logge inn, forresten..

Lenke til kommentar

Men dere, hva KAN man bruke dette personnummeret til, da? Si at jeg fikk "tak i" personnummeret til TWFA. Det er jo bare et tall på et papir. Jeg kan ikke gå i banken og ta ut pengene hans med personnummeret. Jeg kan ikke bestille varer på nettbutikker med personnummeret. Hva skal jeg bruke det til? Dere er jo hysteriske.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Men dere, hva KAN man bruke dette personnummeret til, da? Si at jeg fikk "tak i" personnummeret til TWFA. Det er jo bare et tall på et papir. Jeg kan ikke gå i banken og ta ut pengene hans med personnummeret. Jeg kan ikke bestille varer på nettbutikker med personnummeret. Hva skal jeg bruke det til? Dere er jo hysteriske.

Jeg kan ikke ta over livet hans bare ved å flashe personnummeret til folk.

7013248[/snapback]

Du kan f.eks. bytte fastlegen hans. :D

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbyg...visloginside.do

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke ta over livet hans bare ved å flashe personnummeret til folk.

"Hei, jeg skulle gjerne tømme kontoen til TWFA, og samtidig overføre alle inntektene hans til min konto."

"Har du ID?"

"Nei, men jeg har personnummeret!!11"

"-Åja, da er det jo greit."

Skjer jo ikke sånn i real life.

Lenke til kommentar
Den blir jo da sendt hjem til deg skriftlig til folkeregistrert adresse

7013183[/snapback]

Det gjør det jo litt tryggere. Men hvis man vet det er på vei til noen, kan en jo bare robbe postkassen hans hver morgen. Dessuten kan du vel bytte folkeregistrert adresse på en person med personnummeret? Du kan uansett få posten til å omdirigere all posten hans til deg, noe som løser det problemet..

@Bitex: Og når du har gjort det, kan du bestille nytt kredittkort, som du får og signerer. Du kan også få utstedt fødselsattest på nytt, da kan du åpne en ny bankkonto, og få bankkort (ID) Så kan du bruke denne ID'en til å tømme kontoen i den tidligere banken "din", og vips så er TWFA blakk. -Med mindre de faktisk sjekker undeskriften først. Ofte gjør de ikke det, og hvis de gjør det, så holder det at den ligner 'litt'.

Så melder du passet til TWFA stjålet, møter opp på politistasjonen og får ett nytt.. Vips, så er du TWFA, ogen uke senere har han 2,5 mill i gjeld... :no: Du trenger jo egentlig ikke passet i det hele tatt, men hvis man vil, så er altså det også mulig.

Dette er ikke ment sopm en guide, men det er faktisk lett å ta over identiteten til noen... :hmm:

Lenke til kommentar
Det problemet seg jeg, men hvorfor skal du ikke kunne oppgi det til et firma? (les: seriøst firma)

7013527[/snapback]

Hvordan vet man hva som er et seriøst firma? Og verre: hvordan vet man at alle som jobber der er like seriøse? Jeg aner jo ikke om det finnes én snik hos CDON som plutselig føler for å ta med seg databasen over personnummer, selv om CDON i seg selv kanskje er "seriøse".. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Snakker om database..grunnen til at jeg lærte personnummeret mitt utenat, var at læreren vår i 8. klasse ga oss personnummeret vårt, og sa vi burde pugge de siste 5 tallene, for det kom vi å få bruk for resten av livet. Så jeg pugget dem.

Spørsmålet blir jo, hvor fikk han tak i dem?

Lenke til kommentar

Som sagt, personnummeret er ikke noe annet enn 11 tall (5 for kverulanter) som skiller deg og din navnbror..

Eneste måte å identifisere deg fra andre er med biometriske mål og data.

Jeg er skeptisk selv med å oppgi personummer men er naiv og stoler på arbeidsgivere, Staten og bedrifter jeg oppfatter som seriøse, hvor misbruk av mitt pnummer vil gi meg økonomisk kompansasjon.

</Zande>

Endret av Zande
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...