Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: Audi 80 2.0E B4 anlegg++


ventle

Anbefalte innlegg

Yes!

 

Skal altså oppgradere underholdningsbiten i min Audi 80 2.0E '92 modell, som for øyeblikket består av en Alpine kassettspiller og to frekke 3,5" høyttalere integrert i dashbordet. Det meste som skal monteres inn blir levert på døra rundt lunchtider i morgen (eller i dag om man vil), og hele helga kommer til og gå med til skruing og oppdatering av workloggen her. Så følg med!

 

Bilde av offeret:

audi.jpg

Råvaren er altså en Audi 80 sedan av 1992s årsmodell, med to liters motor og 115 shetlandsponnier under huven. Den har trillet smått överdrivna 351000 km, og er importert fra Tyskland i 1997.

 

En oversikt over det som skal inn:

- Lanzar VBD2600MP Hovedenhet, CD/MP3/WMA-spiller med motorisert front og 4x75 watt uteffekt

- Lanzar OPTI200X4, firekanalsforsterker med 4x400 watt maks/4x125 watt RMS uteffekt

- Lanzar OPTI5C, 5,25" komponentsett, 400 watt maks/200 watt RMS

- Lanzar OPTI692, toveis 6x9"-høyttalere, 500 watt maks/225 watt RMS

- Lanzar LQ24CAP, 2,4 Fahrad kondensator med voltmeter og neonlys

- Lanzar Vibe 540P 5-bånds parametrisk equalizer/forforsterker med to innganger

- Pyle Pro DWR33 toveis 3,5" vanntette høyttalere (for utendørs montering... mer om det senere ;) )

- Pyle Watchdog 203 Alarm med fjernstyring av sentrallås

- Pyramid PRMIC stereomikrofon, er ikke sikkert at den kan brukes som jeg har tenkt, vi får se.

Dessuten Lanzar signalkabler og strømkabler, og Pyle automatsikring (60A) og distribusjonsblokk.

Samlet gateverdi på dette (med monteringstilbehør, kabler osv) ligger rundt 30.000 høvdinger.

 

Eventuelt:

- Lanzar Vibe1500D Digital monoforsterker 1500 watts maks uteffekt i 1 Ohm

- Lanzar Opti 1232D 12" basselement, 2200 watt maks/1100 watt RMS, 5,5 kg magnet og totalvekt (kun element) 15 kg.

Disse er litt usikre ettersom denne forsterkeren (som jeg har fra før) har gått på en smell, og må repareres først.

 

I tillegg har jeg handlet inn en 16mm MDF-plate i størrelse 122x244cm for å bruke til høyttalerkasser++, hvordan den ble fraktet i hus kan dere se her:

fiberplat.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter på skolen og sløver, mens jeg venter på varene kan jeg slenge inn produsentens produktbilder av stashet:

Lanzar VBD2600MP

VBD2600MP.jpg

 

Lanzar OPTI5C

OPTI5C.jpg

Litt synd å ødelegge såpass pene elementer med ett "gitter" i sølvgrå plast, men det beskytter jo elementene som kommer til å ligge litt utsatt til.

 

Lanzar OPTI692

OPTI692.jpg

 

Lanzar OPTI200X4

OPTI200X4.jpg

 

Lanzar VIBE 540P

VIBE540P.jpg

PS! Er usikker på hvor denne skal plasseres, forslag mottas i kommentartråden

 

Pyle Pro DWR33

PDWR33.jpg

 

Pyle Watchdog 203

PWD203.jpg

 

Lanzar Viberant 1500D

VIBE1500D.jpg

Det er altså denne som er defekt, den spiller, men det er en spole inni som begynner å brenne når den har spilt seg varm.

 

Lanzar Optidrive 1232D

OPTI1232D.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Liten oppdatering før jeg tar kveld...

 

pakka.jpg

to pakker på henholdsvis 21 og 27 kg fylt med golyd

 

stash.jpg

En oversikt over innholdet

 

spelar.jpg

CD-spilleren satt opp til prøvespilling. Man kan skifte mellom blått eller rødt lys på knappene, men alle som kjører Audi laget etter 1987 vet at det kun er en ting som gjelder på instrumentlysene: skikkelig bordellrødt ;)

 

test.jpg

Hele hopprennet oppe til prøvespilling. Ånn-skiltet i bakgrunnen indikerer at anlegget er i drift og at det skjer ting (Ånn = fri fornorsking av engelske 'on' = på). Anlegget har stått slik og spilt siden i sju-tia og frem til nå kl halv tre.

 

Har brukt mye tid på tenking og fundering på hvordan ting skal monteres i dag - i morgen blir det skruing på full guffe. Sjekk innom da :)

 

PS. husk at det ikke svares i denne tråden, bruk kommentartråden som er opprettet i stedet :thumbup:

Lenke til kommentar

husk å bruke kommentartråden til svar :p

 

orket ikke å lage en oppdatering da jeg tok kveld i går, klokka var 07:10 i dag morges da jeg tok kveld og da hadde jeg jobbet sammenhengende i 16 timer. Så fortløpende oppdateringer ble nok litt vel ambisiøst, men her kommer i hvertfall en :)

 

fiberplat2.jpg

Her har udyret av ei MDF-plate og selve bilen kommet på plass. Fire krakker type hagemøbel gjør nytten som sagkrakker, og selve plata skulle etter hvert vise seg å være velegnet som arbeidsbord for litt av hvert.

 

ramme.jpg

folk som har vært borti bilanlegg kjenner fort igjen hva dette er formet som... dette skal bli ei ramme som hever 6x9-høyttalerne fra hatthylla.

De som kjenner Audi 80 vet at det ligger ett par utfordringer i å sette ett skikkelig anlegg inn, det er hverken opplegg for høyttalere i hatthylla eller dørene originalt, og jeg skal ha høyttalere begge disse plassene. Løsningen heter Dremel i hatthylla og i dørene bygger jeg ei kasse til 5,25"-elementene.

 

kasse.jpg

Kassa som skal inn i den ene framdøra med det småerotiske 5,25" elementet Optidrive 55 montert inn.

 

panel.jpg

Panelet i førerdøra med kassa ferdig montert

 

hatthylle2.jpg

6x9'erne ferdig montert i hatthylla. Brukte opp en hel 20-pakning med kappeskiver til Dremel'n for å få skjært hull i hatthylla for å få felt de inn...

 

hatthylle.jpg

Hatthylla sett innenfra.

 

Ble dessverre ikke ferdig denne helga, til tross for 35 timer skruing på to døgn, og reiser bort i morgen tidlig og blir borte hele uka. Fordi jeg har tatt ett par sikringer under arbeidet lyser varsellampene på dashbordet som ett juletre, og bilen må trilles ut av garasjen med håndmakt og stå ute til jeg starter på igjen neste fredag. Forhåpentligvis blir det litt oppdateringer her også da ;)

Lenke til kommentar

Guide til montering av fjernstyrt sentrallås på Audi 80

 

En av funksjonene på alarmen jeg monterer er fjernstyring av sentrallåsen (samtidig med at alarmen slås på/av). Har brukt en del timer på å finne den beste måten å koble til denne, og deler her mine erfaringer. Merk at denne guiden bare er fullstendig riktig for Pyle bilalarmer, for andre merker kan det være at andre ting gjelder.

 

Alarmen har to to-veis releer for styring av sentrallås, en for låsing og en for opplåsing. Totalt får denne seks tilkoblinger som kan brukes:

 

Låserele felles (Lock Common)

Låserele normalt åpen (Lock N/O)

Låserele normalt stengt (Lock N/C)

og de samme tre tilkoblingene for opplåsingsreleen.

 

Når alarmen er på er det konstant kontakt mellom Lock N/C og Lock Common. Idet alarmen slåes på blir det kontakt mellom Lock N/O og Lock Common, hvor lenge det er kontakt kan stilles inn. I vårt tilfelle vil vi ha kontakt så kort som mulig, dvs ett sekund. Det samme gjelder for opplåsingsreleen, som gir kontakt mellom Unlock N/O og Unlock common i ett sekund etter at alarmen er slått av.

 

I hver av fremdørene er det en elektrisk kontakt koblet til låseknappene. Ledningene til en av disse må klippes for å montere fjernstyrt sentrallås, dette betyr at sentrallåsen ikke lenger vil bli aktivert når du låser denne døra manuelt (døra vil fortsatt bli låst da det er en sentral vakuumpumpe som styrer dette).

 

De tre ledningene som kommer fra kontakten (se bilde nedenfor) har følgende funksjon:

 

Rød - positiv strøm

brun - negativ jord

blå/gul - signalkabel til vakuumpumpe (vakuumpumpa sitter under bagasjerommet, lengst frem til høyre under ett rundt lokk).

 

bilde:

post-78758-1161016752_thumb.jpg

 

Disse skal som sagt klippes og kobles til alarmen. Jeg klippet i førerdøra, fordi låsesylinderen her er ødelagt og jeg ikke får låst manuelt på førerdøra fra utsiden uansett. Jeg satte inn to trykkbrytere i døra (bilde kommer senere, forklaring lenger ned) til å låse manuelt fra innsiden. Ledningene kobles som følger (se også koblingsskjema lenger ned):

 

Lock Common og Unlock Common skal begge kobles til den tynne signalkabelen (blå/gul).

Lock N/O kobles til negativ strøm

Unlock N/O kobles til positiv strøm

N/C-tilkoblingene skal ikke brukes.

 

koblingsskjema:

post-78758-1161016766_thumb.jpg

 

De tidligere nevnte trykkbryterne kobles som følger (obs: det er VIKTIG at disse bryterne er av en slik type at de kun gir kontakt når de holdes inne. De må ikke trykkes inn samtidig eller trykkes inn samtidig som at låsen fjernstyres. Dette vil skape kortslutning og sprenge sikringen til sentrallåsen):

knappen som låser opp kobles mellom den røde og den blå/gule signalkabelen, knappen som låser mellom den brune og den blå/gule signalkabelen. Skulle du klare å sprenge sikringen (jeg gjorde det tre ganger i løpet av monteringen) er det sikring nummer 19 fra venstre (sett forfra) i sikringsboksen bak motorrommet på venstre side (i fartstretning), og den er på 10 ampere.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jaja, har gått to uker siden jobben ble fullført nå, og har endelig fått tid til å ta litt bilder. Så her kommer oppdateringen :cool:

 

kabelrot.jpg

Slik ser en Audi 80 ut på operasjonsbordet. Alle deksler under dashbordet er fjernet. Det utgår selvfølgelig å ta ut Statoil-koppen bare fordi man skal skru litt ;)

 

diskant.jpg

Ved hjelp av en velformet 3mm finerplate kan hullene etter originalhøyttalerne brukes til å montere diskantene elegant skjult under de originale gitterne. Denne plasseringen, på dashbordet og vinklet mot passasjerene, er også gunstig med tanke på lyden.

 

dorferdig.jpg

Slik ble dørene seende ut til slutt. Litt uheldig med den stripa med smeltelim, angrer på at jeg tok på den. Limet er der ikke for å feste kassene, de er skrudd fast bakfra, limet er der for å tette slik at det ikke blir sprekker som lager blåselyder når elementene skal spille de verste basstonene. De som har prøvd å montere høyttalerne i dørene på Audi 80, eller som har lest workloggen til Domi9q her på forumet, vet at det er ett problem med at dype elementer vil ta borti vinduet. Om jeg hadde fått til kassene litt mer elegant integrert i dørene mener jeg det er den beste løsningen på dette, ettersom man trenger gode fronthøyttalere for å få den beste lyden.

 

midtkonsoll.jpg

Slik ser midtkonsollen ut med den nye spilleren og equalizeren montert. Som tidligere nevnt var jeg litt usikker på monteringen av sistnevnte, jeg valgte å ofre askebegeret og sette den der, og tilfeldigvis passet bredden av den godt med plassen der nede.

 

midtkonsoll2.jpg

Midtkonsollen sett rett bakfra. Alle som satser på ett seriøst lydanlegg anbefales å investere i en equalizer, med denne er det lett å tilpasse anlegget til å gi best mulig lyd til alle typer musikk, og også til forskjellige lydkilder (jeg bruker å spille fra mp3-spilleren noen ganger, da slipper man å brenne en ny cd bare fordi man har funnet en ny sang man liker)

 

forsterker.jpg

Forsterkeren og kondensatoren er montert på ei MDF-plate som er trekt i kunstskinn og skrudd fast i bakseteryggen (her nedfelt for show'et/bildet sin del). Kondensatoren har også to innebygde blå neonlys, men jeg tror disse strøyk med da jeg under prøvespilling koblet kondensatoren til batteriet uten å ha latt den lades lenge nok (for de som vet hvordan en kondensator fungerer, gikk det altså flere hundre ampere gjennom kondensatoren da jeg koblet den til, og strømkabelen smeltet fast i batteriet).

 

forsterker2.jpg

Arrangementet i bagasjerommet med baksetet oppslått

 

bilbakfra.jpg

Audi'en skodd for vinteren med nye lettmetallfelger. Det ble tidligere kommentert at 6x9-høyttalerne står litt tett, og det gjør de, men etter grundig testing har dette vist seg å ikke ha noe å si for lydopplevelsen.

 

Etter to uker med dette anlegget i drift er det bare en ting å si: Lydtrykket er helt sinnsykt og med såpass heftige høyttalere og forsterker til å spille de høye tonene spiller det utrolig rent. Bassen er også utvilsomt tilstede og det rister godt med den rette musikken (hørte jeg Prodigy?), men det mangler selvsagt litt i forhold til anlegg med de feteste subbene. Får se hva vi får til om jeg får skikk på mono-forsterkeren...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da er nye sommerfelger handlet inn, can't wait til å få montert dem:)

tsw_volcano_black.jpg

 

Valget falt på TSW Volcano i 17" størrelse, med 215/45 Kumho-dekk. regner med det ikke går mer enn ett par måneder før de trygt kan monteres ;)

 

Her er felgene i omtrent samme dim som mine montert på en MR2:

ccmr2.jpg

(på bildet er det 215/40-dekk, mao litt tynnere gummi enn jeg har)

 

Forøvrig har jeg nå lånt og montert en RF 4-kanals forsterker på 500 watt RMS samt en RF 12" sub montert meget provisorisk, regner med å få satt inn en Lanzar 12" med Lanzar monoblokk til sommeren, det handler jo tross alt om å holde seg til ett merke... RF'en spiller bra, men er altså bare lånt og jeg skal poste bilder senere av den kanskje dårligste installasjonsjobben ever.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

8900 for hjulsettet :) muligens hadde 18" blitt enda fetere (spesielt siden felgene da blir bredere og får bredere felgkant), men da måtte jeg senket for at bilen ikke skal se ut som en traktor, og det er jeg ikke så interresert i... samme felgene er tilgjengelige i krom også, da snakker vi bling ;)

 

 

... og felgene monteres over helga, bilder kommer!

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...