Gå til innhold

Lag din egen bios-reset bryter på 1-2-3

Anbefalte innlegg

Vi har alle trengt å måtte resette biosen en gang.

når man overklokker så kan dette hende mange ganger på daglig basis.

Selv har jeg irritert meg mang en gang over å lirke fingrer e.l. nedi mellom ledninger og diverse kort for å få byttet på jumperen på et område hvor du har kanskje 5mm bevegelsesrom.

Da slo ide'en min til: Hvorfor ikke lage en bios reset bryter, så kan jeg resette biosen like enkelt som jeg resetter pc'en? så da gjorde jeg det ;)

Dette kommer du til å trenge:

en cdrom - audio kabel (det er en fordel aa ikke bruke plugger som jeg har brukt i guiden hvis du har daarlig plass (som f.eks. i guiden :p) ta

post-96648-1160056654_thumb.jpg

en Litt spesiell bryter (med NC og NO. For de av dere som formodentlig ikke vet hva det betyr, så betyr NC normally closed, og NO normally open. Dvs, I vanlig tilstand er pin 1 og 2 koblet sammen gjennom C og NO, mens når du trykker inn knappen blir det kortslutning mellom C og NC.(1 og 3) Thanx Big Sturl :thumbup: ) har derfor tegnet opp skjemaet på hvordan den funker (i butikken fåes de med og uten "metall-stang", jeg foretrekker med)

post-96648-1160056675_thumb.jpg

*en liten avbiter

*loddebolt

*loddetinn

*barberblad

da er det bare å sette i gang!

Først klipper du audiokabelen i ønsket lengde (brukt saks som illustrasjon ;))

post-96648-1160056685_thumb.jpg

så vipper du opp den lille tappen som vist på bilde, bruk barberbladet for å få vippet det opp (det gjør ingenting om den knekker)

post-96648-1160056697_thumb.jpg

så drar du ut den hvite pin'en

post-96648-1160056711_thumb.jpg

og setter den i plassen ved siden av den svarte (jord)

post-96648-1160056721_thumb.jpg

post-96648-1160056728_thumb.jpg

så klipper du igjennom den ytterste delen (Dette er ikke obligatorisk, men gir en fin touch)

post-96648-1160056736_thumb.jpg

post-96648-1160056749_thumb.jpg

Nå skal du sitte igjen med dette

post-96648-1160056762_thumb.jpg

stripp av det ytterste laget i den avklippa enden

post-96648-1160056920_thumb.jpg

post-96648-1160056938_thumb.jpg

Tvinn de løse lederene sammen, og du skal ha dette

post-96648-1160056950_thumb.jpg

Ledningene lodder du til bryteren, slik: (husk hvis du skal bruke krympestrømper, å tre de på før du lodder ;))

post-96648-1160056960_thumb.jpg

Sort/jord kobles på C, rød (som skal fungere som jumper i normal modus) på NC og hvit (som skal fungere som jumper i reset modus) på NO

så finner du cmos CLR jumper switchen

post-96648-1160056974_thumb.jpg

post-96648-1160056984_thumb.jpg

ta bort jumperen fra pin'ene

post-96648-1160057000_thumb.jpg

så plugger du i cdaudio pluggen på de 3 pin'ene til Cmos Clear

post-96648-1160057010_thumb.jpg

ADVARSEL! Pass på at ledningene stemmer overens med slik du har koblet bryteren

og vips så er du klar til å resette biosen ca 5X raskere en du kan si "Falaffelflaffel"

(her er et dårlig bilde av min bryter (på innsiden av den usynlige acryl plasten ;)

post-96648-1160057047_thumb.jpg

Endret av Changis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger vel bare en bryter med NC og NO. For de av dere som formodentlig ikke vet hva det betyr, så betyr NC normally closed, og NO normally open. Dvs, I vanlig tilstand er pin 1 og 2 koblet sammen gjennom C og NO, mens når du trykker inn knappen blir det kortslutning mellom C og NC.

Lenke til kommentar

Kunne kanskje vært en idè å bruke en bryter med "sikring" på, ihvertfall hvis man ønsker å ha den noenlunde tilgjengelig.

For eksempel en sånn bryter som jagerpiloter har på stikken sin for å fyre avgårde raketter/bomber og denslags (på film ihvertfall) :p you get the point :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Kunne kanskje vært en idè å bruke en bryter med "sikring" på, ihvertfall hvis man ønsker å ha den noenlunde tilgjengelig.

For eksempel en sånn bryter som jagerpiloter har på stikken sin for å fyre avgårde raketter/bomber og denslags (på film ihvertfall) :p you get the point :)

7013861[/snapback]

også kalt pilotbryter. Og med sikring mener du beskyttelse ;)

Lenke til kommentar
Hehe, har faktisk tenkt tanken å lage en sånn selv. Men plasser knappen på innsiden av kabinettet da. For hvis du reseter CMOS mens maskin er på går det til helvette!

En pilotknapp burde vel fungere fett?

7006942[/snapback]

Det var det første jeg tenkte på også, hvor galt risikerer man at det går dersom man er uheldig og resetter bios mens maskinen kjører ?

Noen som har testet at hovekortet ikke ryker? :D

Skjer jo ikke så mye galt om man glemmer å flytte jumperen tilbake før man prøver å starte opp, men kan jo bli noe helt annet å resette mens maskinen går.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
også kalt pilotbryter. Og med sikring mener du beskyttelse ;)

7014165[/snapback]

Ja for eksempel. Tenkte også på noe ala sikringen du finner på våpen, hvor du må fjerne en sperre for å kunne trykke inn knappen, som da kalles sikring.

Lenke til kommentar

ikke alle hovedkort som har den funksjonen, dessten har jeg faatt problemer under overklokking med mitt gamle ASUS A8R-MVP som maatte bios resettes en gang (de andre gangene slo OC failsafe-boot inn)

Dette er mer beregnet for de som overklokker og resetter bios og ikke har lyst til aa aapne kabinettet og tilogmed kanskje maatte ta ut et kort for aa faa plass til aa bytte jumperen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...