Gå til innhold

7900GTO = mangelfulle 7900GTX?

chrlod

Anbefalte innlegg

7900GTO så ut til å være et veldig bra kort ytelse/pris og OC messig, men ser ut til å ha minneproblemer. Det spekuleres i om det er 7900GTX kort som ikke har komt gjennom kvalitetstester og som nå selges med lavere volt og frekvens på minnet for å sikre stabilitet. Dette vil i så fall ødelegge et ganske godt OC potensiale.

http://forums.anandtech.com/messageview.cf...hreadid=1938002

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=118140

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra printboard, kjøler etc. vil jeg si det er mest korrekt å kalle det nedklokka GTX. Men, ja, det er G71-brikken som er den samme på alle de du nevnte.

Edit:

Spesielt med tanke på om spekulsajonene skulle være riktige, da er det altså et kort identisk med GTX bortsett fra de "små" endringene i minnet.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Ut i fra printboard, kjøler etc. vil jeg si det er mest korrekt å kalle det nedklokka GTX. Men, ja, det er G71-brikken som er den samme på alle de du nevnte.

7021001[/snapback]

er ikke gtx og gto sammen print kort ??

7021033[/snapback]

Er det ikke det han sier da?

Litt seint ute..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
les  om msi kort klart fint en 79gtx bios  på gto korten så at det gtx med gto bios kunne kan jeg forstår sikker for selg unna ale gtx korten før g80 kommer

lese her : http://techreport.com/onearticle.x/10949

7021061[/snapback]

Ehh, hvis jeg forstod helt hva som sto her så ville GTO med GTX BIOS blir det samme ja. Men hvorfor skulle nVidia selge ut 7900GTX før G80 kommer? Disse kortene skal slik jeg har fortsått der være i salg etter lanseringen av G80, men sansynligvis til en redusert pris.

GTO er en smart måte av nVidia å selge ut evt. feilvare av GTX, kontra å kaste dem.

Lenke til kommentar

gto sine minnebrikker har strammere timings, det vil iallefall sørge for mindre rom for høyere minnehastighet...

edit: ser at jeg egentilg ikke svarte på det du spør om... At spenningen er satt ned er vel egentlig ikke så rart, gtx og gt kjører høyere spenning enn hva minnebrikkene er godkjent for så vidt jeg vet..

Om kortene er rma kort som er sendt ut igjen eller nye kort har vel egentilg ingenting å si så lenge de virker som de skal... Å kjøpe et gto kort og tro at du skal få et gtx kort blir vel bare å være litt grådig tror jeg ;)

Lenke til kommentar

Printkortet i seg selv tilfører jo ingen nye egenskaper. Det store printkortet brukes vel på 7900GTO fordi GPU er såpass høyt klokket og effektslukende at det må kraftigere spenningsregulatorer, mer plass til disse, og plass til en større kjøler. Minnet og ytelse avhenger vel ikke av printkortet på noen måte.

Lenke til kommentar
Printkortet i seg selv tilfører jo ingen nye egenskaper. Det store printkortet brukes vel på 7900GTO fordi GPU er såpass høyt klokket og effektslukende at det må kraftigere spenningsregulatorer, mer plass til disse, og plass til en større kjøler. Minnet og ytelse avhenger vel ikke av printkortet på noen måte.

7021142[/snapback]

Neida, stemmer det. Men det du sier her gjør jo GTO mer lik GTX enn GT.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Out of the box, the article says an MSI GeForce 7900 GTO was able to hit 700MHz core and 700MHz memory speeds. However, after being patched with a BIOS file from an actual GeForce 7900 GTX, the card reached impressive 720MHz core and 860MHz memory speeds—well above the GeForce 7900 GTX spec.

Kan vel tyde på at timings er endret...

Lenke til kommentar

det er vel kjent at GTO versjonene av grafikkort har låst minne-timings og kan derfor skjeldent klokke veldig mange prosent... på mitt x1800GTO har jeg ikke under noen omstendighet klart å klokke over 662 MHz på minnet (orginalt 500) mens med XL versjonen klokker man lett 700 med samme kjøling... derfor kan det være litt risikofylt å flashe f. eks:

GTO-XT(ATI)

GTO-GTX(nvidia)

bruk heller modifisert GTO bios (evt mod det selv) da vil kortet hete GTO men det kjører på GTX/XT/XL hastigheter og med like mange pixel pipelines (med mindre disse er laserkuttet selvfølgelig ;) )

Lenke til kommentar

GTOs og GTXen's ram kjører på forskjellig antall volt (1.85v og 2.15v). GTO'ene har visstnok hissigere timings.

Voltmod er heldigvis fullt mulig.

Kilder:

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...3&highlight=GTO

http://www.mvktech.net/index.php?option=co...tid=10&id=39383

johnnyliu3377 på extremesystems har fått sitt GTO kort opp i 762/988 med voltmod, og det er vel ikke ille for et skjermkort til ~2.500 :)

Endret av phatscum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...