Gå til innhold

Tags for tabeller i poster


Anbefalte innlegg

Jeg savner av og til å kunne lage tabeller i poster. For eksempel i denne posten i dag: Link. Det adde vært kjekt å få støtte for dette på en eller annen måte. I mitt eget IPB forum har jeg lagt til enkle tags som mapper HTML-tagsene, slik som dette:

 

[table] [/table] - Omslutter hele tabellen
[CAPTION] [/CAPTION] - Lar deg lage en overskrift i tabellen
[TR] [/TR] - Table Row - Omslutter en rad i tabellen
[TH] [/TH] - Table Header - Lager en kolonne i fet stil
[TD] [/TD] - Table Data - Lager en kolonne i normal stil

 

Eksempel på et tabelloppsett:

[table] 
[CAPTION]Overskrift[/CAPTION]
[TR] [TH] [/TH] [TH]Kolonne 1[/TH] [TH]Kolonne 2[/TH] [/TR]
[TR] [TH] Rad 1[/TH] [TD]123[/TD] [TD]Abc[/TD] [/TR]
[TR] [TH] Rad 2[/TH] [TD]456[/TD] [TD]Def[/TD] [/TR]
[/table]

 

Da får vi en tabell som denne:

post-52698-1159969927_thumb.jpg

(Som dere ser må all BBCode avsluttes med [/TAG]. Dette gjelder selv om de tilsvarende HTML tags ikke skal avsluttes. (For eksempel TR, TH og TD))

 

Dette er selvsagt en tungvint måte å gjøre det på, men jeg har laget meg en mal i Excel hvor tagsene ligger ferdig, og jeg bare fyller inn dataene i mellom. Og så kan jeg simpelthen kopiere hele sulamitten inn i posten.

 

Kanskje finnes det bedre måter å gjøre det på. Kanskje noen har laget wizards eller extensions som kan brukes til å lage tabellene. Men selv min primitive løsning hadde vært bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her syns jeg var et meget interessant forslag, og det har vært savnet av meg mang en stund her og. Jeg prøver å finne en annen vinkling å se det fra, men kan ikke finne noen negative sider ved dette, eller på noen måte se at dette er en funksjon som ikke er såpass nødvendig at det ikke bør lages en funksjon for det. Dog syns jeg at det har vært andre minst like gode forslag i denne kategorien som ikke er blitt gjennomført, men det kan nok ha noe med hvor vanskelig det er å implentere og jeg kan ikke si at forslaget ditt virker spesiellt vanskelig å implentere, som du selv gir uttrykk for.

 

Ergo; du har min støtte! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er muligens et problem den dagen noen glemmer å lukke tabellen og ødelegger designet..?

7008284[/snapback]

Er det ikke det man har den koselige beskjeden "Du har ikke lukket alle tagger" (som har en lei tendens til å dukke opp når du har fikset mye BBCode i et innlegg :ermm: ) er til?

Lenke til kommentar
Dette gjelder selv om de tilsvarende HTML tags ikke skal avsluttes. (For eksempel TR, TH og TD))
At disse ikke skal avsluttes i HTML? Hvis det faktisk ikke er påkrevd, er det en dusteregel, og det er uansett dårlig kodepraksis å ikke avslutte tagger i HTML. Nuvel, nok OT. :)

 

Dette er selvsagt en tungvint måte å gjøre det på (...)
Frykter at dette blir altfor mye for den jevne forumbruker, men forslaget om mulighet for tabeller i forumet er jeg absolutt for!
Lenke til kommentar

Det er sant.

 

Da er jeg for :) Ikke fordi jeg tror jeg vil bruke den spesielt mye, men fordi det kan gjøre andre innlegg mer interessante. Både det å få sortert informasjon på en god måte, og å få inn litt farger.

 

Gil

 

Edit: Lang og kronglete setning

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar
Frykter at dette blir altfor mye for den jevne forumbruker, men forslaget om mulighet for tabeller i forumet er jeg absolutt for!

7008301[/snapback]

Ja, en wizard hadde vært bedre, men det måtte noen lage. Har tenkt på det selv, men siden ingen betaler meg for å gjøre det har det blitt med tanken. Og mitt lille kundeforum forsvarer ikke bryet med å gjøre det, siden jeg klarer meg fint med Excel-malen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er muligens et problem den dagen noen glemmer å lukke tabellen og ødelegger designet..?

Ja, men det gjelder med alle tags, for eksempel ser du stadig rot med feil bruk av quote-tags, spesielt når folk redigerer nestede quotes.

Dette blir to vidt forskjellige ting. Nå har jeg ikke sjekka hva slags elementer i HTML som brukes for å snekre sammen sitat-boksene, men det er i alle fall ikke tabeller. (Da begynner jeg å gråte.)

 

Poenget er at hvis noen glemmer å lukke denne tabellen i BBCode, som jo erstattes av vanlig HTML, så kan det være fare for at <table> i posten og </table> nederst i forumet (tabeller er rammeverket i forumdesignet) til sammen utgjør sin egen lille tabell, siden taggene går til sine nærmeste "likemenn". Da vil <table> øverst i selve forumet stå igjen uten avslutningstag, og da vil forumet se ødelagt ut.

Lenke til kommentar
Poenget er at hvis noen glemmer å lukke denne tabellen i BBCode, som jo erstattes av vanlig HTML, så kan det være fare for at <table> i posten og </table> nederst i forumet (tabeller er rammeverket i forumdesignet) til sammen utgjør sin egen lille tabell, siden taggene går til sine nærmeste "likemenn". Da vil <table> øverst i selve forumet stå igjen uten avslutningstag, og da vil forumet se ødelagt ut.

7008343[/snapback]

Jeg skal prøve det på mitt eget forum, og se hva som skjer.

 

Geir :)

 

Edit. Der fikk vi et eksempel på en manglende quote-tag. ;)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det er muligens et problem den dagen noen glemmer å lukke tabellen og ødelegger designet..?

Ja, men det gjelder med alle tags, for eksempel ser du stadig rot med feil bruk av quote-tags, spesielt når folk redigerer nestede quotes.

Dette blir to vidt forskjellige ting. Nå har jeg ikke sjekka hva slags elementer i HTML som brukes for å snekre sammen sitat-boksene, men det er i alle fall ikke tabeller. (Da begynner jeg å gråte.)

 

Poenget er at hvis noen glemmer å lukke denne tabellen i BBCode, som jo erstattes av vanlig HTML, så kan det være fare for at <table> i posten og </table> nederst i forumet (tabeller er rammeverket i forumdesignet) til sammen utgjør sin egen lille tabell, siden taggene går til sine nærmeste "likemenn". Da vil <table> øverst i selve forumet stå igjen uten avslutningstag, og da vil forumet se ødelagt ut.

7008343[/snapback]

 

 

det var mulig før det kom begrensninger på antal quter i en post , da ble det noe sikkelig kroll og man fikk da hele forumet inne quoten , som resulterte i at tråden ikke kunne brukes mere :/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...