Gå til innhold

4 gig ram i windows

manyquiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er fordi XP (32-bit) ikke støtter 4 GB ram

Vel ikke helt sant..Windows Xp støtter opp til 4Gb fysisk minne men er anbefalt og ikke bruke mer en 2bg ram i windows XP 32-bit for windows XP 32-bit har problemer med å registrerer mer en 3gb fysisk minne..

Mer kan du lese her

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd det selv, men det skal være fullt mulig å få utnyttet mer enn 3GB i WinXP 32:

http://www.bleedinedge.com/forum/showthread.php?t=14822

Ja det er helt sant..jeg har faktisk lest noe lignende et annet sted..men har selv ikke prøvd dette som jeg kan ikke uttale meg om det..

Måtte le når jeg leste dette..

"We have found that applying Service Pack 2 (SP2) to Windows XP imposes a 3gb limit for memory. All 4gb will be there, but XP SP2 only "sees" 3gb. This is called a "security fix" to ward off memory exploits in Windows. "

helt latterlig..

Glad jeg bruker Windows XP 64-Bit :thumbup:

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Linken til Scortech skriver at det finnes en metode "IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE and /3GB" som justerer mengden minne satt av til kernel ned fra 2 til 1GiB. Dermed blir det en økning fra 2 til 3GiB som er tilgjengelig for programmer. 4GiB (1+3) er det meste 32bit Windows støtter. Grensen på 4GiB gjelder også 32bit Linux, men jeg tror det skal gå an å justere kernel-bruken lavere der slik at mer enn 75% blir tilgjengelig for programmer.

PAE-metoden som Qiuntero linker gjør det mulig å bruke mer enn 4GiB totalt. Da deles minnet opp i "banker" eller "pages" (sikkert feil bruk av ord) på 4GiB. Hvert program får maksimalt tilgang til en hel av disse bankene. Jeg har ikke hørt om kommersiell programvare som støtter flere banker. Det er mulig det finnes men jeg tror det er en skjeldenhet siden det går drastisk ut over ytelsen om et program må aksessere data hyppig fra ulike banker.

Det enkleste og beste er etter min mening å legge inn et 64bit operativsystem. Da får man full tilgang til all ramen uten oppdeling mellom minne til kernel og minne til programmer, og uten oppdeling i banker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...