Gå til innhold

Lenker i sitat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hørt om bokmål / nynorsk?

 

bokmål: Linker

Nynorsk: Lenker

6988597[/snapback]

Sorry mac. Både bokmåls- og nynorskversjonen av wikipedia oppererer med "lenker". Det der er jeg blitt rettet på flere ganger fordi jeg hadde for vane å skrive "linker" der. Ikke påstå før du vet.

Det er mulig du finner ordet "link" i en bokmålsordbok og i en nynorsk forsådan, men det er ikke et godt ord å bruke. Det riktige, noe norsk språkråd sikkert er enige i, er å skrive "lenke".

 

Uansett, det er ikke det denne tråden dreier seg om. Gjorde bare en liten bemerkning om det...

 

Edit: Henger du "linker" eller "lenker" rundt juletreet?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

http://sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=335

Her er en artikkel om fornorsking av EDB-språk. De som gidder å lese den, vil se at "lenker" oppgis som normen i mange norske blader (uavhengig av målføre). Jeg mener selv også å ha sett "pekere" brukt til samme formål med flere anledninger. Nå skal vi huske på at dette er begreper som er nokså nye, og at Språkrådet i sin fornorskingskåthet har utpekt "lenker" som det nye og riktige, betyr egentlig ikke annet enn at de har tatt standpunkt til saken. De kan som de selv sier styre rettskriving, men ikke terminologi, og det er i grunnen opp til oss hva vi ønsker å bruke. Alle skjønner hva som menes med både "linker", "lenker" og "pekere". Jeg er glad det fortsatt er lov å si PC, og kommer aldri til å bruke ord som "platelager" og "filtjener".

Et ord i artikkelen hadde jeg sansen for: Vevtomt: "nettsted".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...