Gå til innhold

Har dere noengang tenkt på hvor små vi er ?


Anbefalte innlegg

Jeg kom over en artikkel på wikipedia om den største stjerna som heter VV CEPHEI A

 

Kan første starte med et bilde som illustrerer jorden i forhold til størelsen på sola:

 

13db967.jpg

 

 

Også har vi VV Chephei

 

 

 

! Klikk på linken for å se stort bilde (noe du må for å se sola)

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c...VV_Cephei_A.png

 

650px-Sun_and_VV_Cephei_A.png

 

Link til artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/VV_Cephei

 

 

Note: Largest "known" star. Så er godt mulig det finnes større også.

 

Er det ikke sykt å tenke på hvor små vi egentlig er i forhold i universet? blir helt svimmel jeg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt utrolig. Til og med Jupiter er usynlig i den skalaen,og den er jo også en koloss i forhold til moder jord. Det er snakk om så ubegripelige dimensjoner/proposjoner at vi ikke helt klarer å fatte hva som egentlig omgir oss. Jeg blir like svimmel som dere av å tenke på det,men det finnes vel strengt tatt ikke noe mer spennende enn å tenke i "den" retningen,siden vi ikke har noe formening om hva som egentlig befinner seg der ute. Spennende!

Lenke til kommentar

Siterer meg selv her:

Hvis du vil bli enda litt svimlere, kan du se http://sizeofoutworld.ytmnd.com/

 

Den siste stjernen du ser er VV Cephei A, som har 100 ganger så mye masse som sola og lyser 315000 ganger så sterkt. Hvis du hadde byttet ut sola med denne stjernen hadde ytterkanten nådd frem til Saturns bane.

 

Sammenligning mellom sola og VV Cephei A (stort bilde):

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Sun_and_VV_Cephei_A.png

6975461[/snapback]

 

 

Svimmel jeg også- :ph34r:

Lenke til kommentar

Det der er vel en rød kjempe, en diger stjerne som om noen hundretusen->kansje en million år kommer til å sprenge i et diger KABANG.

 

Og da kan vi glede oss over en flott ny stjerne noen dager, kansje sterk om den er nære, og etterkommerene våre kan kose seg med en planetarisk tåke.

 

Men jeg er glad vi ikke går i bane om en slik en :p

Lenke til kommentar
Ja, vi er igrunn jævlig små...

 

 

_____

  :whistle:

6991329[/snapback]

Haha, morsom den med XBox kontrolleren. Ikke så langt fra sannheten ;).

 

Kan jo fundere på hvor stort universet egentlig er. Riktignok er den stjernen stor, men når vi tenker avstander så passer jo flere x antall tusen milliarder sånne stjerner mellom jorden vår og den fjerneste stjerna vi kan se, og det er sikkert enda lengre bak der igjen. Er til å bli gal av å fundere på det... :p

Lenke til kommentar
Siterer meg selv her:
Hvis du vil bli enda litt svimlere, kan du se http://sizeofoutworld.ytmnd.com/

 

Den siste stjernen du ser er VV Cephei A, som har 100 ganger så mye masse som sola og lyser 315000 ganger så sterkt. Hvis du hadde byttet ut sola med denne stjernen hadde ytterkanten nådd frem til Saturns bane.

 

Sammenligning mellom sola og VV Cephei A (stort bilde):

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Sun_and_VV_Cephei_A.png

6975461[/snapback]

 

 

Svimmel jeg også- :ph34r:

6992420[/snapback]

 

 

Oi dæven, så den YTMND tingen nå.. dæven så stor den stjerna egentlig er.

 

 

*DIZZY*

:innocent:

Lenke til kommentar

Interresant dette her ass:D elsker å tenke på hva som er ute i verdensrommet :).. Er ganske sikker på at det er noe annet liv der ute jeg =) kan jo ikke være alt det tomrommet uten noe annet liv...,

 

Men hvor små er vi egentlig? kanskje det er noe som er så smått som vi ikke vet om enda som kanskje forsker på oss nå? :D vanskelig å tru men en litt interresant tankegang vil jeg påstå.. gleder meg til vi mennesker flytter vekk fra jorden:D

Lenke til kommentar
Interresant dette her ass:D elsker å tenke på hva som er ute i verdensrommet :).. Er ganske sikker på at det er noe annet liv der ute jeg =) kan jo ikke være alt det tomrommet uten noe annet liv...,

 

Men hvor små er vi egentlig? kanskje det er noe som er så smått som vi ikke vet om enda som kanskje forsker på oss nå? :D vanskelig å tru men en litt interresant tankegang vil jeg påstå.. gleder meg til vi mennesker flytter vekk fra jorden:D

7000009[/snapback]

 

Tror ikke vi kommer til å oppleve at mennesker flytter fra jorden ^_^

 

Men men, alt kan skje ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...