christian1986 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Går nå med planer om å bruke høstfeire til å legge et kablet nettverk her i huset. Har i dag trådløst, men når man skal overfør noen gigabyte, så tar det jo evigheter. Kort sagt, så har jeg 5 stasjonære pcer som skal legges kabler til, samtidig som jeg skal beholde det trådløse(bærbare). På sikt skal også naboen med i dette nettverket, men først må det opp å gå her. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg må få svar på før jeg kan begynne: 1) Hvilke kabel skal jeg bruke(cat 5e, cat6)? Uskjermet patchkabel eller instalasjonskabel? Skjermet eller uskjermet? 2) Det er jo 8 trådpar i en kabel, men bruker gigabit nettverk alle 8? Kan jeg eventuelt dele de, for å slippe å trekke to ganger? 3) Hvor får jeg kjøpt kabel og verktøy til å sette på endekontaktene(vanskelig?)? Og hvor kan jeg kjøpe slike bokser til å sette på veggen(uttak)? Det skal også settes opp en server med tiden, men det blir neste prosjekt ! Kabelene må jo uansett først på plass. Håper på raske svar, da jeg helst vil ut å handle i morgen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Uskjermet Cat5e skal holde til gigabit. Og gigabit bruker alle 8 lederne. Verktøy for montering av plugger og fastpressing av ledere i uttak får man hos bl.a. Clas og Biltema. Tror de selger uttak også. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Uskjermet Cat5e skal holde til gigabit. Og gigabit bruker alle 8 lederne. Verktøy for montering av plugger og fastpressing av ledere i uttak får man hos bl.a. Clas og Biltema. Tror de selger uttak også. 6976846[/snapback] Men, hva trenger jeg? Trenger jeg et verktøy for montering av plugger, samt et verktøy for montering av uttak(de som sitter fast på vegge)? Skjermet eller uskjermet kabel? Trenger virkelig litt hjelp her Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 100 Mb bruker 2 par! 1 Gb Bruker faktisk bare 3 par!! 10 Gb bruker 4 par.. Men kablene kan ikke splittes til 2 pc'er Utstyr du bør bruke: Arn nr: 36-110-19 hos Elfa Art nr: 52-324-59 hos Elfa Cat 6 uskjermet kabel Jeg ville montert panelet i et skap e.l. der du vil ha Switch eller hub.. Så ville jeg holdt meg til cat 6 utstyr og kabler, slik at hastigheten kan økes etterhvert.. Verktøy: "pressverktøy" som kan kjøpes på biltema Så ville jeg brukt: Kabler mellom hub/switch og panel, og mellom vegguttak og pc.. Lenke til kommentar
Andy-boy Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hadde innlevering denne uken så jeg legger den ved, nederst i venstre hjørne står farge oppsettet. Rj45 pluggene får du på clas ohlson i ti pakkninger for 70-80 kr. Der har de også en tang som du må ha til å feste kontaktene (Modulartang) Denkoster 300kr for en litt kraftig tang. da er det lettere for å få presset godt nok slik at det holder seg... Kryssing_av_kabler.docPass på at issolasjonen også blir presset sammen i kontakten! LYKKE TIL;-) Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hadde innlevering denne uken så jeg legger den ved, nederst i venstre hjørne står farge oppsettet. Rj45 pluggene får du på clas ohlson i ti pakkninger for 70-80 kr. Der har de også en tang som du må ha til å feste kontaktene (Modulartang) Denkoster 300kr for en litt kraftig tang. da er det lettere for å få presset godt nok slik at det holder seg... Kryssing_av_kabler.docPass på at issolasjonen også blir presset sammen i kontakten! LYKKE TIL;-) 6978091[/snapback] Trenger ikke krysset kabel til noe av dette!! Det er bare gamle pc-er som trenger krysset kabel ved direkte sammenkoblinger.. Nyere nettverkskort/utstyr takler begge deler automatisk... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hvis du skal slippe å trekke 2 kabler på samme strekket så måtte du i såfall kjøpe flere switcher slik at du bare trenger en kabel på det aktuelle strekket. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Cat 6 uskjermet kabel Jeg ville montert panelet i et skap e.l. der du vil ha Switch eller hub.. Så ville jeg holdt meg til cat 6 utstyr og kabler, slik at hastigheten kan økes etterhvert.. 6978032[/snapback] Takk for mange gode svar Men, ingen forslag til hvor jeg skal kjøpe kabelen? Trenger jeg skjermet, eller uskjermet? patchkabel eller instalasjonskabel? Er litt grønn på dette området! Og, kan jeg bruke det pressverktøyet til veggkontaktene og pluggene, eller er det et til hver? Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 100 Mb bruker 2 par! 1 Gb Bruker faktisk bare 3 par!! 10 Gb bruker 4 par.. Men kablene kan ikke splittes til 2 pc'er 6978032[/snapback] Hmm, hvorfor ikke det? har man 4 par og bare trenger 2 par så er det jo ledninger nok Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 100 Mb bruker 2 par! 1 Gb Bruker faktisk bare 3 par!! 10 Gb bruker 4 par.. Men kablene kan ikke splittes til 2 pc'er 6978032[/snapback] Hmm, hvorfor ikke det? har man 4 par og bare trenger 2 par så er det jo ledninger nok 6978357[/snapback] Etter min erfaring er det veldig ustabilt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Faktisk så benytter de aller fleste desktop hovedkorts gigabit lan tilkopling RGMII (Reduced Gigabit Media Independent Interface) aka' 2 parr , samme som vanlig 10/100 . Så til hjemme PCer er det kanskje liten vits å tenke på 4 pars terminering . Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Cat 6 uskjermet kabel Jeg ville montert panelet i et skap e.l. der du vil ha Switch eller hub.. Så ville jeg holdt meg til cat 6 utstyr og kabler, slik at hastigheten kan økes etterhvert.. 6978032[/snapback] Takk for mange gode svar Men, ingen forslag til hvor jeg skal kjøpe kabelen? Trenger jeg skjermet, eller uskjermet? patchkabel eller instalasjonskabel? Er litt grønn på dette området! Og, kan jeg bruke det pressverktøyet til veggkontaktene og pluggene, eller er det et til hver? 6978349[/snapback] Kat 6 uskjermet installasjonskabel som kan kjøpes hos mange elektobutikker.. Kommer ann på hvor du bor.. Pressverktøyet er bare i kontaktene og panelet.. Hvis du skal lage "patche kablene" selv trenger du Presstang... som kan kjøpes på clas ohlson.. Men jeg vil anbefale deg å kjøpe ferdige kabler med plugger som kan fås i mange lengder. Disse er rimelige på Biltema. De ferdige er mykere og tåler mer.. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Hvis du splitter en kabel, så blir støyen mellom de forskjellige parene for stor.. Dermed blir det store problemer med trafikken... Parene er ulikt tvinnet og tilpasset til hverandre for å unngå støy.. Derfor kan ikke andre signaler kjøres gjennom samme kabel... Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 1. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2006 Cat 6 uskjermet kabel Jeg ville montert panelet i et skap e.l. der du vil ha Switch eller hub.. Så ville jeg holdt meg til cat 6 utstyr og kabler, slik at hastigheten kan økes etterhvert.. 6978032[/snapback] Takk for mange gode svar Men, ingen forslag til hvor jeg skal kjøpe kabelen? Trenger jeg skjermet, eller uskjermet? patchkabel eller instalasjonskabel? Er litt grønn på dette området! Og, kan jeg bruke det pressverktøyet til veggkontaktene og pluggene, eller er det et til hver? 6978349[/snapback] Kat 6 uskjermet installasjonskabel som kan kjøpes hos mange elektobutikker.. Kommer ann på hvor du bor.. Pressverktøyet er bare i kontaktene og panelet.. Hvis du skal lage "patche kablene" selv trenger du Presstang... som kan kjøpes på clas ohlson.. Men jeg vil anbefale deg å kjøpe ferdige kabler med plugger som kan fås i mange lengder. Disse er rimelige på Biltema. De ferdige er mykere og tåler mer.. 6978395[/snapback] Er jo nødt til å sette de på selv, kan jo ikke borre kjempe hull i veggen heller da ! Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det er derfor det er anbefalt å ha et pachepanel i den ene enden og uttak i veggen ved alle pc plasser.. Da kobles kablene rett i utstyret og du bruker bare en kort kabel fra vegguttaket og opp i pc'en... Da vil det se litt ordentlig ut.. Lenke til kommentar
gather Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hadde innlevering denne uken så jeg legger den ved, nederst i venstre hjørne står farge oppsettet. Rj45 pluggene får du på clas ohlson i ti pakkninger for 70-80 kr. Der har de også en tang som du må ha til å feste kontaktene (Modulartang) Denkoster 300kr for en litt kraftig tang. da er det lettere for å få presset godt nok slik at det holder seg... Kryssing_av_kabler.docPass på at issolasjonen også blir presset sammen i kontakten! LYKKE TIL;-) 6978091[/snapback] "RJ45 er for internett/bredbånd" Er det bare jeg som synes det blir galt å si det? RJ45 er vel for det første bare pluggen. Ovenfor sitatet kaller han det kabel. Kabelen er vel f-eks cat5? Nå kaller han det faktisk også for plugger også, uklart om han mener at pluggene er en del av RJ45 kabelen. For det andre er vel RJ45 (som han kaller det) ment for bruk til nettverk/ISDN og dermed en bedre definisjon på hva det er. Mulig det er jeg som surrer tidlig på morgenen men Lenke til kommentar
Andy-boy Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hadde innlevering denne uken så jeg legger den ved, nederst i venstre hjørne står farge oppsettet. Rj45 pluggene får du på clas ohlson i ti pakkninger for 70-80 kr. Der har de også en tang som du må ha til å feste kontaktene (Modulartang) Denkoster 300kr for en litt kraftig tang. da er det lettere for å få presset godt nok slik at det holder seg... Kryssing_av_kabler.docPass på at issolasjonen også blir presset sammen i kontakten! LYKKE TIL;-) 6978091[/snapback] Trenger ikke krysset kabel til noe av dette!! Det er bare gamle pc-er som trenger krysset kabel ved direkte sammenkoblinger.. Nyere nettverkskort/utstyr takler begge deler automatisk... 6978285[/snapback] Vet ikke om du lastet ned filen men der står det om nettverks kabler generelt... Lenke til kommentar
kvase Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 http://bredbandsprodukter.no/ å denne http://www.elfa.se/no/index1.html Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Når man skal sette kabelen fast i vegguttaket, så trenger man vell ikke å avisolere hver leder? Og, i hvilke rekkefølge skal man sette de forskjellige kablene i selve boksen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå