Gå til innhold

Hvorfor blir man "fjern" når man ikke har sovet?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Satt å tenkte litt her... Har vært på noen leirer og sånt, og da har vi døgnet an. Når det har gått lenge siden jeg fikk søvn sist så blir jeg helt fjern... Det er vanskelig å forklare, men kan på en måte si at det føles ut som om jeg sover eller ser på film eller noe. (nei, jeg gjør ikke det). Denne følelsen har jeg også hatt midt på dagen, bare at det varte i 10 sek ca, når jeg ikke har sovet på lenge så er det konstant. Det er sykt irriterende når man holder på med ting, hehe!

 

Noen som vet hvorfor det skjer? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvorfor det skjer? :dontgetit:

6969048[/snapback]

Er vel ingen som vet med sikkerhet hvorfor man må sove av og til, men det er mange teorier. Jeg tror hjernen trenger å "koble ut" (sove) for å organisere dagens inntrykk og sanseopplevelser. (Kroppen kan også bruke søvnen til å bruke energi på regenerering fremfor muskelbevegelser etc, men det blir vel litt på siden. ) Hvis man ikke sover, får ikke hjernen ryddet opp i korttidsminnet, så etter hvert begynner ting å gå krøll... Sånn tror jeg det er, ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg trenger syv timers natt for å fungere optimalt selv. I praksis skjer jo ikke dette når jeg må stå opp før 06.00, så jeg har alltid litt søvn å ta igjen når helgen kommer. Samtidig prøver jeg å sove litt på dagtid også, ikke bare om natten. 25 min. på bussen hjem fra skolen, en halvtimes middagslur hjemme på ettermiddagen ... Det hjelper, det hjelper.

 

For øvrig - Apu i The Simpsons jobbet en gang sammenhengende i 36 timer. Mot slutten trodde han han var en kolibri. Søvnmangel er skummelt.

Lenke til kommentar

Søvnen består av flere stadier og hele rekka er på et par timer.

De førstestdiene så rydder hjernen opp i gamle minner og reorginaserer alt sammen. dette tar mest tid.

Når man når de siste 10 minuttene kommer i rekka så er det REM søvn.

 

I REM søvn lagres dagens hendelser og viktige minner fra korthids hukomelses.

 

Det er også da man drømmer.

 

så man kan si at hvis man sover i 6 timer så drømmer man i ca. 30 min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

En jeg kjenner sovnet på bussen en gang. Han sa han drømte noe som føltes ut som en halvtime tror jeg det var, men når han våknet så var han ikke mer enn 100 meter borte, altså ca 3-4 sek...

Lenke til kommentar

Har opplevd at jeg har drømt en slags oppfølger til noe jeg er ganske sikker på har drømt før. Men når jeg våkner så er jeg langt ifra sikker på om jeg faktisk har drømt det før eller om jeg drømte det første gangen i dag og at det er det jeg husker :p.

 

En gang når jeg lå i senga om morgenen og skulle på skolen sovna jeg sånn ca kl 6:45 og drømte en lang og spennende drøm. Så våkna jeg kl 6:53 av at mamma vekte meg igjen og da var jeg ganske overaska over at jeg hadde drømt så mye på så kort tid, og såklart irritert over at jeg ikke fikk drømt ferdig :p.

Lenke til kommentar
Har opplevd at jeg har drømt en slags oppfølger til noe jeg er ganske sikker på har drømt før. Men når jeg våkner så er jeg langt ifra sikker på om jeg faktisk har drømt det før eller om jeg drømte det første gangen i dag og at det er det jeg husker :p.

 

En gang når jeg lå i senga om morgenen og skulle på skolen sovna jeg sånn ca kl 6:45 og drømte en lang og spennende drøm. Så våkna jeg kl 6:53 av at mamma vekte meg igjen og da var jeg ganske overaska over at jeg hadde drømt så mye på så kort tid, og såklart irritert over at jeg ikke fikk drømt ferdig :p.

6986264[/snapback]

 

 

 

Snakker vi våt drøm da eller? :p xD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har opplevd at jeg har drømt en slags oppfølger til noe jeg er ganske sikker på har drømt før. Men når jeg våkner så er jeg langt ifra sikker på om jeg faktisk har drømt det før eller om jeg drømte det første gangen i dag og at det er det jeg husker :p.

6986264[/snapback]

skjønner hva du mener.. er ikke det noe slags deja vu greier det da? har det sånn jeg og av og til, at jeg tror jeg har drømt noe før.

Lenke til kommentar
Snakker vi våt drøm da eller? :p xD

6986514[/snapback]

 

Faen heller, hver gang man har en våt drøm våkner man opp rett før man begynner med morroa :ermm:

6987311[/snapback]

 

Joda...De drømmene der vil jeg bare kalle "Teasers" for det akkurat det det er. ;)

Og sånt kan jo faktisk gå ut over humøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...