Gå til innhold

Bruk av reflex, viktig eller bare for pingler?

Jarmo

Anbefalte innlegg

Høsten er her og solen tok seg en tur til sørlige deler av kloden.

Sikkerhet langs høstmørke veier er viktig, for din egen del og for andre.

Mitt spørsmål er følgende, bør bruken av reflekser bli påbud?

Da mener jeg alle typer, innsydd i klær eller i "løs vekt"

Mot eller imot og hvorfor...

Poll kommer snart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påbud? Nei.

Det blir praktisk vanskelig da jeg kan finne på å ha lyst til å løpe i speedo om høsten... Ikke at jeg gjør det så ofte men.

Jeg synes derimot at man burde, for egen sikkerhet og omtanke for bilister som evnt. kunne finne på å kjøre deg ned, bruke refleks om man går langs veier i mørket (selvom det er gatelys der). Såfremt man ikke har en god gangsti å gå på.

Jeg synes allikevel dette burde forbli fritt.

Sykling derimot er en annen diskusjon. Påbud med refleks på sykkel aksepterer jeg gjerne, dette er mye enklere praktisk, og jeg ikke se hvorfor det skulle være noe problem. Men her er det vel allerede påbud, også med lys om jeg ikke tar helt feil, så det kan vi jo hoppe over.

Lenke til kommentar

Forskjellen på Mot og Imot er? :)

Jeg er For at det skulle ha vært påbudt men har på følelsen at det ville være rimelig vanskelig å få alle med på dette. Tror at for eksempel at hos mange ungdommer så er det "Ukult" med refleks og flaut å bli sett med noe sånt. Ihvertfall de i løsvekt som dingler fra jakkesida. Hva med å produsere bukser for eksempel litt tøffe Jeans med en type refleks insydd på utvalgte steder som var usynlig i dagslys? Mulig dette allerede eksisterer i dag,det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid refleksvest når jeg er ute å går, bytter den ut hver 3 år

(får dem gratis anyway) har jeg ikke det så bruker jeg refleksbånd som du bare slenger rundt leggen eller arma (slapwrap) burde vært påbudt siden mange liv kunne vært reddet, vet selv hvor vanskelig det er å se mørkledde folk på kveldstid.

Refleksvest

Refleksvest.jpg

"Slap-wrap" refleksband (borrelåsfri)

Adult%20Slap%20Wrap.jpg

Lenke til kommentar
Heller "stygg" en død sier nå jeg, men hvordan greier du å ødelegge disse? refleksvesten er laget i vevd nylon og bandet er laget i fjærstål dekket med reflekterende pvc, må jo være kompis med rambo for å greie å ødelegge dem, eller bare manisk destruktiv. :p

6968716[/snapback]

Jeg vet ikke hvordan jeg klarer å ødelegge de, men tendensen er der.

Lenke til kommentar

Hvilke argumenter var det MOT å bruke refleks igjen?

Å ikke bruke refleks fordi man ikke liker det/føler seg lite tøff blir som å barbere seg nedentill med slakterkniv fordi det er "kult". Idiotisk, og lite gjennomtenkt.

Eg har selv sett forskjellen på nattestid på personer med eller uten refleks, noe 99% har da det både er opplæring i barnehage/barneskole og under kjøreopplæring.

Har man litt tankegang bruker man refleks.

Personlig har eg refleksvest på både meg og hunden når eg jogger når det er mørkt.

Lenke til kommentar

Det er vel bare bruk for refleks når man ferdes der biler kan kjøre på deg (når det er lite lys)...

Ergo kan man ikke påby refleks på alle klær. Blir litt tåpelig at man må bruke refleks når man løper i skogen elns...

Refleks er ikke løsningen på at mennesker blir påkjørt om natten. Gode alternativer til å gå på bilvei er løsningen :) (Nå er det selvsagt ikke dumt å bruke refleks når du menger deg med biler om natten da)

For å vri litt på et gammelt sitat, Jeg sier ikke at det burde være dødstraff for dumhet, men hvorfor ikke ta vekk alle livsreddende påbud og la problemet løse seg selv :)

Lenke til kommentar

Det som mange, og spesiellt unge folk som aldri har kjørt bil før tror, er at de er godt synlige uten refleks på kveldstid. Dette tror de fordi når billysene lyser opp den gående, så kan han se seg selv, å da burde billisten også se han/hun.

Dette ble vanskelig formulert, men dere skjønner vel?

Når jeg var yngre, brukte jeg sjeldent refleks av to grunner. Den ene var det teorien jeg nevnte over, og at jeg aldri fikk med meg den refleksen. Men når det kom bil brukte jeg alltid å gå LAANGT ut til siden. Men nå har jeg begynt å bli flink med refleksbruken, fordi den alltid er tilgjengelig i jakken. Bruker et sånnt wristband fra vegvesenet.

Har selv holdt på å kjøre på folk uten refleks i mørke, og det er ingen hyggelig opplevelse. Gir en liten tankevekker hver gang.

Det med refleks kan vel sammenlignes med det å bruke bilbelte! Jeg syns ikke det skal bli påbudt med refleks. Bøtelegging har vi nok av i Norge, men jeg vil anbefale ALLE som ikke vil bli påkjørt og drept/hardt skadet til å bruke refleksen. Det verste jeg ser er folk som går tur langs riksveien i 80 sona uten refleks - Det er villt!!

Kids and adults - be safe, use reflex'.

Lenke til kommentar
Påbud er helt absurd. Ingen kan tvinge et menneske i norge til å gå med refleks.

6968735[/snapback]

Det finnes regler som er mye rarere enn dette i norge!

Min mening:

Når jeg var mindre og ikke kjørte bil, mc osv. tenkte jeg; "haha, refleks.. så stygt...

Bilene har jo så bra lys at man burde se meg"

etter jeg begynte å kjøre, og møte på folk i mørket er jeg helt FOR refleks..

Har ikke sagt påbud, men man burde ha vett til å bruke det om det er mørkt og man løper på veg.

Jeg bruker det selv nå, om det trengs.

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot å bruke refleks :), men jeg pleier ikke å bruke det. Hvis jeg går uten refleks så regner jeg ikke med at bilene rundt meg har sett meg så da er jeg mer oppmerksom på å ikke gå i veien for dem (selv om det er fotgjengerfelt). Midt på lyse dagen pleier jeg å masjere rett ut i fotgjengerfelta foran biler som ikke har altfor høy hastighet fordi de har plikt til å stoppe, men gjør ikke det uten refleks om natta.

Har selv merka hvor dårlig folk syns om natta. En gang når jeg kjørte moped så dreiv jeg å trente på å dra på bakhjulet på en grusvei langt oppi gokk. Plutselig når jeg var på hjulet så jeg noen folk ca 10 meter foran meg. De gikk i svarte klær uten refleks og kom liksom fram fra ingenting rett foran meg. Det var 200 meter med vei foran jeg kunne sett de på men så de ikke før da.

Lenke til kommentar

Alle burde få se forskjellen på en med og en uten refleks/lys. Både fotgjenger og syklist. Mange tror at de blir sett så lenge de kan se bilen.

Det er helt vannvittig å sitte i bilen og se forskjellen på en som går med refleks og en som går uten.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor blinkende diodelykter er forbudt, mens det er påbudt med lys på sykkelen (som da må være konstant). De myndighetene som har laget den loven må ha røykt veldig mye forskjellig. Blinkende lys på sykkelen er 10 ganger lettere å legge merke til enn lys som bare lyser konstant.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor blinkende diodelykter er forbudt, mens det er påbudt med lys på sykkelen (som da må være konstant). De myndighetene som har laget den loven må ha røykt veldig mye forskjellig. Blinkende lys på sykkelen er 10 ganger lettere å legge merke til enn lys som bare lyser konstant.

6989841[/snapback]

Men de kan også virke distraherende og trekke oppmerksomheten fra andre ting i trafikkbildet. Det er også vanskeligere å regne rett avstand til blinkende enn faste lys. Det er dog lov med blinkende diodelys så lenge de blinker mer enn 200 ganger i minuttet (3-4 ganger i sekundet).

Lenke til kommentar

jeg bruker aldri refleks, men går ofte på tur på veier uten fortau, når det er mørkt, men da ser en når bilene kommer, og når de kommer pleier jeg å gå UT av veibanen og stå i ro til bilen er kjørt, gå sakte vis det går an på sia av veien :)

mest for min egen sikkerhet da disse bilene pleier å ha en ganske høy fart, (bor litt på landet kan du si)

Edit : synes ikke det er noe å ha påbud på..

Endret av Erik_s
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...