I.A.G. Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Jeg driver og leter etter HK til Core 2 Duo (mest sannsynlig 6400). Er det stor forskjell på brikkesettene P965 og 975X? Er det verdt prisforskjellen? Og hva med nForce? En ting til: Utgjør Wi-Fi mye av prisen på et hovedkort? Jeg trenger det egentlig ikke, så vil jeg da få noe særlig mer for pengene hvis jeg finner et kort uten, eller har det så lite å si på prisen at man like godt kan kjøpe det? Og til slutt: Jeg har litt sansen for Asus av en eller annen grunn. Er det noen grunn til å endre på det? Generelle tips til et bra hovedkort til denne prosessoren mottas også med takk Endret 28. september 2006 av I.A.G. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Jeg driver og leter etter HK til Core 2 Duo (mest sannsynlig 6400). Er det stor forskjell på brikkesettene P965 og 975X? Er det verdt prisforskjellen? Og hva med nForce? En ting til: Utgjør Wi-Fi mye av prisen på et hovedkort? Jeg trenger det egentlig ikke, så vil jeg da få noe særlig mer for pengene hvis jeg finner et kort uten, eller har det så lite å si på prisen at man like godt kan kjøpe det? Og til slutt: Jeg har litt sansen for Asus av en eller annen grunn. Er det noen grunn til å endre på det? Generelle tips til et bra hovedkort til denne prosessoren mottas også med takk 6961241[/snapback] Dersom du har tenkt å overklokke bør du velge P965 brikkesett, da disse mer eller mindre alltid kommer seg over 400MHz FSB, ofte opp mot 500. P965 hovedkort benytter seg også av ICH8R, som er en nyere utgave av southbridge, og støtter flere S-ATA enheter enn det ICH7 gjør. Dersom du ikke skal overklokke noe voldsomt, kan du vurdere 975X, da dette også overklokker helt greit. Integrerte WiFi moduler på hovedkort er jeg ganske sikker på utgjør en minimal del av prisen, kanskje oppimot 100kr. Så er ikke så veldig mye å spare på å velge et uten. Jeg valgte Asus P5W DH Deluxe for min E6400, og det er jeg svært fornøyd med. Det følger med mye nyttig i pakken med hovedkortet, samtidig som det er stabilt og har det som trengs. Ikke minst det faktum at det støtter "skikkelig" CrossFire. (enkelte P965 hovedkort støtter også CrossFire, men disse kjører PCIex8 på den ene porten, og PCIex4 på den andre, mens 975X hovedkort kjøre x8 på begge portene) Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Jeg har ingen konkrete planer om å overklokke, men det kan jo hende at jeg får lyst til det en gang i fremtiden... Hvordan er det med ytelsen hvis man ikke overklokker? Er det forskjell? Har litt lyst til å gå for P5W DH Deluxe, godt å høre at det fungerer bra sammen med den prosessoren. Ser jo ut til at det gir mye for pengene...(?) Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Man merker stort sett ikke ytelsesforbedring fra overklokking før man har klart å overklokke minimum 25%, nærmer du deg 40-50% tar det skikkelig av . Men for all del, P5W DH Deluxe er kjempebra til å overklokke med det også, mange kort klarer lett 380MHz+ FSB, men har da et behov for litt bedre kjøling. Vil anbefale deg å gå for P5W DH Deluxe, ettersom det har et chipset som har ristet av seg de fleste av barnesykdommene, samt god kompabilitet osv. I tillegg er det veldig mange andre her inne som også har samme HK, slik at det vil være lettere å finne utav problemer med kortet (dersom det skulle oppstå selvsagt). Mange P965 hovedkort sliter fremdeles litt med kompabilitet med enkelte minnebrikker, dividere på RAM m.m. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Takk for svar, da tror jeg kanskje at jeg går for det. Det eneste som bekymrer meg, er at hvis jeg skal ha vannkjølt prosessor, vil det vel ikke bli så bra kjøling på brikkesettet, ettersom det ser ut til å være beregnet på å dra nytte av luftstrømmen fra prosessoren... Men kan vel alltids montere vannkjøling på hovedkortet også, eller evt. sette en egen vifte til å blåse på det. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det følger med egen chipsetvifte som man kan montere oppå kjøleribbene på P5W DH Deluxe Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Høres bra ut! Litt OT: Du er fornøyd med prosessoren også? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Høres bra ut! Litt OT: Du er fornøyd med prosessoren også? 6967990[/snapback] Kjempefornøyd! 26 sekunder på SuperPi 1M @ stock og uten tweaks er ikke hverdagskost for å si det sånn Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Det er bra. Da blir det nok handling på meg. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå