Gå til innhold

NSB kastet betalende student av toget

Anbefalte innlegg

Dagbladet.no melder at NSB kastet betalende student av toget.

Studenten hadde ikke med seg semesterkortet sitt, som alle vet at er obligatorisk å ta med når man skal kjøpe/bruke studentrabatter.

Konduktøren ville ikke godta at studenten bare hadde med seg studentkortet sitt som ikke er påkrevet og som ikke sier at man er student akkurat nå.

Hva synes du om dette?

Personlig synes jeg at studenten tabber seg litt ut med å ta dette til media, det er han som gjorde feilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at artikkelen er riktig. Fyren burde innrømmet sin feil, betalt mellomlegget og kommet seg på skolen i tide istedet for å ri på hvordan han mener det burde være. Reglene kunne selvfølgelig vært annerledes men det virker en smule grinete å stå frem i avisen og beklage seg over konsekvensene som følger av egne feil.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Tåpelig regelrytteri av konduktøren. Det han i effekt sier er at han ikke stoler på at ansatte som selger billetter med studentrabatt (personlige månedskort) gjør jobben sin og kontrollerer studentstatusen. Vi får en ineffektiv dobbeltkontroll som mistenkeliggjør passasjerer, skaper forsinkelser og gir NSB dårlig PR.

For å si det mer eksplisitt: ettersom kontrolløren tviler på at studenten med studentbevis (dog uten semesterkort) var betalende og aktiv student tviler han i samme øyeblikk på at de som selger billetter kontrollerer nettopp dette (noe de gjør). Hva poenget med å ha med semesterkort i begge instanser er uforståelig. Resultatet er dog absurditeter som denne. At man kan ha finjussen på sin side gjør ikke at man ikke skal bruke sunt vett for å forsøke yte god service. En hver med erfaring fra kundekontakt burde forstå det.

At passasjeren kanskje burde ha bitt i det sure eplet er én ting, men det forandrer ikke det latterlige ved konduktørens insistering på dobbeltkontroll av semesterkort.

Lenke til kommentar

Helt riktig å kaste han av. På det månedskortet står det klart og tydlig at gyldig studentbevis må kunne fremvises.

På det student ID kortet han hadde med seg står det klart og tyslig at det er ugyldig uten ett semesterkort (iallefall på UiO sitt)

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg at studenten tabber seg litt ut med å ta dette til media, det er han som gjorde feilen.

6953285[/snapback]

Helt klart. Jeg blir så provosert av folk som ikke følger reglene og så sutrer som småunger etterpå. Utrolig barnslig.

Og at media i det hele tatt gidder å lage en sak om dette er jo latterlig. Skjønner godt at NSB strammer inn kravene her; jeg kjenner flere som har vært 'studenter' i årevis mens de har jobbet kun for å få bevis og dermed studentmoderasjon. Det er nok ganske mange titusener i årenes løp som med viten og vilje har gått inn for å lure systemet, så at det sjekkes litt grundigere er helt på sin plass.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Vell, det er nå sånn at ALLE er klar over at man må ha med semesterkort sammen med månedskortet. Dette er bare syting av en fyr som trolig har fått litt for mye gratis i livet og har nå fått sine 15 minutter berømmelse.

6953694[/snapback]

You nailed it! Helt utrolig at det blir avisoverskrifter av noe sånt.

Lenke til kommentar

Var en grusomt streng konduktør da, har noen av de bussjåførene også. Tåpelig og bruke politi resurser på slikt. Tåpelig og måtte vise studentbevis hele tiden da, trenger ikke det på bussen. Hold også med å kunn vise det studentbevis(har dog klistremerka på det som viser semesteret) for og kjøpe måndeskort. Trenger ikke vise noe for og fylle på.

Lenke til kommentar
Var en grusomt streng konduktør da, har noen av de bussjåførene også. Tåpelig og bruke politi resurser på slikt. Tåpelig og måtte vise studentbevis hele tiden da, trenger ikke det på bussen. Hold også med å kunn vise det studentbevis(har dog klistremerka på det som viser semesteret) for og kjøpe måndeskort. Trenger ikke vise noe for og fylle på.

6954346[/snapback]

Det er nettopp det klistremerke eller et eget semestekortet som er greia da.

Lenke til kommentar
Er det krav om å fremvise studentbevis når du kjøper billetten også? Det bør være mulig for en ikke-student å kjøpe billett til en student. Dog, jeg har aldri prøvd det ut selv, men hvis man kjøper i billettautomat er det i alle fall ingen forutgående kontroll.

(...)

Edit: Ser det gjelder et månedskort, så da er jeg ikke like bastant lenger. Tvilsomt at man får kjøpt månedskort uten å vise gyldig studentbevis.

6954178[/snapback]

Point. Ved månedskort viser man frem bevis og legitimerer seg ved kjøp (vel, jeg reiser ikke med NSB men har forstått det er slik det foregår). Dobbeltkontrollen er meningsløs (saken hadde selvsagt stilt seg helt annerledes om dette var en billett kjøpt på automat mm). Litt fleksibilitet og forståelse burde en konduktør utvise.

Lenke til kommentar
Point. Ved månedskort viser man frem bevis og legitimerer seg ved kjøp (vel, jeg reiser ikke med NSB men har forstått det er slik det foregår). Dobbeltkontrollen er meningsløs (saken hadde selvsagt stilt seg helt annerledes om dette var en billett kjøpt på automat mm). Litt fleksibilitet og forståelse burde en konduktør utvise.

6954514[/snapback]

Cluet er at du kan kjøpe så mange månedskort du bare vil, og selge/gi dem videre til ikke-studenter. Kortet stemples ikke ved kjøp, men ved første gangs bruk. Både teoretisk og praktisk mulig å jukse på den måten, dersom man vil det. Ihvertfall med Oslo/Akershus-kortet. Studentkortet er ikke gyldig uten semesterkort for å unngå slikt. Studenten tabbet seg rett og slett ut her.

Ble dette en mediesak fordi han er mørk i huden..?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Egentlig en veldig teit greie hele saken. Han kunne jo betalt det mellomlegget, som ikke er på så mye penger (avhengig av reiseavstand).

Så kunne han tatt kontakt med NSB like etterpå, (da hatt med seg semesterkortet) og krevd sine penger tilbake.

Vi snakker for min del i en sånn sak om prinsipper, selv om det er ubetydelig lite penger det er snakk om.

Forresten hadde jeg en morsom sak en gang hvor jeg skulle bytte tog en plass, og så var toget mitt, byttet til buss, og det var et tog på den andre enden av perrongen jeg trodde jeg skulle ta. Det stod en NSB fyr på perrongen som jeg spurte om jeg skulle på det toget eller bussen, så sa han toget, etter jeg hadde vist han billetten min. Jeg skulle egentlig på bussen. Jeg fant jo ut dette rett etter at toget hadde gått, så gikk jeg av på første stasjon, bestilte en taxi tilbake. Så stod fortsatt han NSB fyren på perrongen, jeg gikk å spurte ham om hvorfor dette hadde skjedd, og jeg ville ha igjen pengene for den togresien jeg ikke ble med på, og ha igjen penger for taxi, og penger til buss videre.

Jeg fikk dette, så venta jeg på bussen som skulle gå en time seinere, bussen kom aldri og det kom en taxi som skulle kjøre de som skulle med bussen, så kjørte taxien meg helt til døra dit jeg skulle, uten å ta betaling for det skulle busselskapet gjøre :w00t:

Så alle de som rakker ned på NSB, de gjør jobben sin.

Men i denne saken som VG skrev om så er det han som glemte semesterkortet sin skyld at han ikke fikk reise til studentpris, for han fulgte ikke reglene

Lenke til kommentar

Står mye her, jeg har ikke lest alt;

1. Man trenger ikke vise studentkort ved kjøp av billett på internett. Naturlig nok. I skranken på togstasjonen må man det, i alle fall på Bystasjonen her i Bergen.

2. Mange studentkort er kombinerte student- og semester-kort/bevis, SiB har en ordning med semesterklistremerker på studentkortene.

Så til saken: exin89; du har vært heldig i det tilfellet ditt. Godt mulig NSB gjør jobben sin, men det må være mulig å ikke være så til de grader regelryttere som noen av konduktørene er. Tar toget hver gang jeg reiser hjem, og noen av konduktørene jeg har støtt på har vært direkte sure og kontrollerende, mens andre er hyggelige som reisen er lang.

Uansett er det kunstig dyrt å reise med toget, men det var vel ikke relevant i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...