Gå til innhold

Fildelerne saksøker plateselskapene.


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt. Det hadde vært interessant å se om man kunne få noe på plateselskapene for kartell-virksomhet her.

 

Hva vil du ellers vi skal diskutere her?

 

Vi ber derfor om at folk som poster her:

1. Vurderer om emnet har almen interesse, og om et innlegg her kan føre til debatt og opplysning.

2. Sjekker om det allerede finnes en aktiv tråd om emnet.

3. Tenker over formålet med posten, det vil si hva hun/han ønsker å diskutere eller spørre om og setter premissene for dette i det første innlegget.

 

Link :innocent:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Morsomt. Det hadde vært interessant å se om man kunne få noe på plateselskapene for kartell-virksomhet her.

Hva vil du ellers vi skal diskutere her?

Geir :)

6949338[/snapback]

Jeg har mine mistanker om at plateselskapene opererer på grensen til kartellvirksomhet og prissamarbeider på de globale markeder.

Bevisene mangler og men insidiene er der. Den mektige filmindustrien likeså.

 

Disse selskapene er blitt så mektige at ingen tør å gå mot de eller saksøke de.

Riktignok prøver Limeware seg nå men i praksis vil resultatet være gitt allerede nå.

Tipper om noen år sitter halvparten av forummedlemmer på Ila for ulovlig nedlasting og disse selskapene med enda større makt over markeder.

 

Skal vi akseptere at det bare er slikt?

Eller er prisene riktige for oss forbrukere?

Er det noe markeder kan gjøre med saken?

 

mvh

meg ;)

Lenke til kommentar
Skal vi akseptere at det bare er slikt?

Nei. Lover og regel i et samfunn bør gjennspeile hvordan vi oppfører oss, ikke hvordan noen ønsker at vi skal oppføre oss. Driver 'alle' med piratkopiering og det fortsatt er ulovlig er det noe feil med lovverket, ikke forbrukerene.

Eller er prisene riktige for oss forbrukere?

 

Nei, prisene er for høye når det oppstår ulovlige markeder hvor de samme varene tilbys gratis.

 

Er det noe markeder kan gjøre med saken?

 

Det har allerede kommet et marked; warezscenen. Her er det både konkuranse, regler og kvalitet. Det er slik etterspørselen ønsker at det skal være, ikke slik tilbyderene ønsker det skal være. Heldigvis er det etterspørselen som bestemmer i et marked, selv om onde krefter nå jobber mot denne grunnleggende regelen i markedet.

Lenke til kommentar
Nei. Lover og regel i et samfunn bør gjennspeile hvordan vi oppfører oss, ikke hvordan noen ønsker at vi skal oppføre oss. Driver 'alle' med piratkopiering og det fortsatt er ulovlig er det noe feil med lovverket, ikke forbrukerene.

6950114[/snapback]

Betyr det at hvis "alle" bryter fartsgrensen så er det noe feil med denne?

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Nei. Lover og regel i et samfunn bør gjennspeile hvordan vi oppfører oss, ikke hvordan noen ønsker at vi skal oppføre oss. Driver 'alle' med piratkopiering og det fortsatt er ulovlig er det noe feil med lovverket, ikke forbrukerene.

6950114[/snapback]

Betyr det at hvis "alle" bryter fartsgrensen så er det noe feil med denne?

6950144[/snapback]

 

Helt klart. Så vidt jeg vet er det jo statistikker på at motorveier med lave fartsgrenser har økt antall ulykker enn de motorveiene med høye fartsgrenser :)

 

Det er dog viktig å skille mellom reell og ikke-reell kriminalitet i slike saker.

Lenke til kommentar
Det er også statistikk på at motorveier med lave fartsgrenser har minket antall ulykker. Uten at jeg helt kan se hva ulykker har med spørsmålet å gjøre :)

 

Et grunnleggende trekk ved lover er vel nettopp å regulere adferd?

6950260[/snapback]

 

Det stemme, det skal regulere uønsket adferd. Men så må en se på noen ting;

 

Hvem er det uønskelig for?

Hvem er det som regulerer? Staten? Hvem regulerer staten?

Skal vi ha lover som gjennspeiler samfunnets ønsker eller noen enkeltpersoners ønsker?

 

 

Mener du at vi skal fortsette diskusjonen i den tråden?

Lenke til kommentar
Nå er vel musikkindustrien dømt for kartellvirksomhet allerede, og hvis jeg ikke tar feil så er de nok en gang under etterforskning for nettopp dette.

6953610[/snapback]

 

Jeg vet de er under etterforskning av statsadvokaten i New York (tror jeg) når det gjelder priser på online musikksalg. Og det var vel en tilsvarende etterforskning for rundt 5 år siden rundt prissetting av CD'er, som endte i en avtale utenfor retten. Har du en kilde på at de noensinne har blitt dømt for dette?

 

Forskjellen er ikke uvesentlig. Ved en avtale innrømmer man ikke skyld, men betaler for å få saken ut av verden. Jeg mener det var det som skjedde.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Man kan da erkjenne skyld ved forlik?

6954691[/snapback]

Ja, du har selvsagt rett. Man kan hvis man vil, eller må det for å få istand et forlik. Dårlig formulert.

 

Men jeg tror(!) ikke det skjedde i dette tilfellet, og det er vel ofte en drivkraft bak slike forlik, at man ikke skal være dømt for eller ha innrømmet at man gjorde noe galt. Da kan man gjøre en vri på det og prøve igjen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Film- og plateindustrien prøver å henge igjen i en svunnen tid før internett og massekommunikasjon. De er såvidt i gang med å tenke nytt, men det tar for mye tid. Det er ingen naturlov at artister og skuespillere skal være multimillionærer, og det spørs om ikke selskapene må forberede seg på å kutte kostnader i alle ledd. Spesielt distribusjon.

 

Noen som vet hvor mye det ble solgt av VHS-kassetter i forhold til DVD'er, forresten. Skulle jo tro salget er langt lavere siden folk piratkopierer så mye. Eller kanskje ikke...?

 

Det skal uansett bli interessant å se utfallet av saken.

Lenke til kommentar
Film- og plateindustrien prøver å henge igjen i en svunnen tid før internett og massekommunikasjon. De er såvidt i gang med å tenke nytt, men det tar for mye tid. Det er ingen naturlov at artister og skuespillere skal være multimillionærer, og det spørs om ikke selskapene må forberede seg på å kutte kostnader i alle ledd. Spesielt distribusjon.

6954927[/snapback]

Det er heller ingen naturlov som gir deg rett til å få tak i copyright-beskyttet materiale gratis. Det som derimot er en naturlov, er at det man fysisk bytter inn mot en cd-plate, ikke fordunster fordi du mener at noen har for mye av det.

 

Artister, plateselskap og platebutikker tjener ikke penger på de som ikke betaler for seg. I motsetning til staten har ikke plateselskapene mulighet til å gi seg selv makt i form av markedsinnflytelse. Ikke glem det før du beskylder noen for å ha for mye penger.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...