EG-s Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 kjøpte et Trust USB2 Hard Disk Case 3.5" CA-1100 link for et par mnd siden. Satte inn en 120GB maxtor disk som har fungert feilfritt siden ny. Overførte en del data og alt virket bra. det eksterne kabinettet er svært lite brukt, under 10 ganger. Forrige dagen kom det skrapelyder fra hd, så skrudde den av. Nå hører en at HD spinner opp, men kabinettet utfører mellomkorte søk på disken og lyset blinker hele tiden. Sjekke disk i device manager etc fører til at winxp fryser, og en må slå av disken. er rimelig sikker kabinettet er årsaken, litt for tilfeldig at en disk som har fungert perfekt, dør etter et par gangers bruk. spm: Er det noen vits å reklamere og be butikken erstatte kabinettet og harddisken? problemet er vel å bevise årsaken. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Tror det er 3 aktuelle senarioer som kan ha utspilt seg. 1. HDD har blit utsatt for skader grunnet fall eller kraftige vibrasjoner. Dette kan ha oppstått ved at kab. med HDD f.eks. har falt i gulvet. (hadde en cervin vega stroker 15 på rommet en gang, og den vanvittig lavfrekvente bassen førte til vibrasjoner som tok knekken på en av HDDene mine) 2. Det mange sliter med i eksterne kabinetter, er overopphetede HDDer. Dette synes jeg produsentene har tatt alt for lite hensyn til. Dette er nok for å få god omtale i tester, der en vifte som støyer pittelitt vile bli sett på som en uting. Det er nesten ingen slike som har noen form for vifte, og om mulig ferre tester som har forståelse for hvofor det er vifte i et slikt kab. En kompis av meg hadde en maxtor 250GB som havarerte pga dette. 3. Disken har tatt kvelden av andre årsaker. Slikt skjer bare av og til. Det kan være at det er eletronikken i kab. er gåen. Har du skrudd ut HDD og testet den rett på P-ATA eller S-ATA kabel fra hovedkortet? Diskhavarier skjer oss alle. Sjekk diskene sin diagnose i S.M.A.R.T med f.eks. speedfan. Mvh. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Det som skjdde var at winxp fryste helt når en prøvde å undersøke disken, med ulike program. Samt at den jobbet konstant av ulike grunner. Eneste programmet som virket etter mange forsøk var paragon partition explorer. etter noen minutter fikk en tilgang til disken, og alle filene ble vist der. Når det var gjort, stoppet den konstante søke aktiviteten og den dukket opp i explorer. Og en kunne kontrollere disken med andre programmer. Der kunne en se at filformatet var RAW, altså at partisjonstabellen var ødelagt. Så må berge data, og reformatere disken. Paragon partition explorer var, av uforståeligr grunner, det eneste programmet som gjorde det mulig å få tilgang til disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå