HKS Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Etter mange gode feedback fra forrige tråd, med STS-115, og et kjempevelykket oppdag der er det på tide med en tråd for neste oppdrag, nemmelig STS-116. Tråden for forrige romfergeoppdrag - STS-115 Atlantis har nettopp kommet tilbake fra verdensrommet og den internasjonele romstasjonen (ISS), etter første "bygge-oppdrag" siden Columbia-ulykken i februar 2003. Neste oppdrag nå er STS-116, og her er det romfergen "Discovery" som skal opp. Romfergen Discovery hadde sitt forrige oppdrag før i sommer, og landet den 17. juli. Discovery har helt siden den landingen blitt forbredt for neste tur. Dette oppdaraget blir Discovery sitt 33. oppdrag i verdensrommet. Oppdraget skal vare i 11 eller 12 dager. Oppskytningsdato (lokal tid): 9. desember 20:48:45 Discovery skal frakte opp ett lite segment til romstasjonen som kalles P5. Dette segmentet skal monteres utenpå det store segmentet som Atlantis hadde med opp på STS-115. Hovedoppdraget til Discovery blir å iløpet av tre "spaserturer" i rommet, gjøre store omkoblinger i strøm og kjølesystemet på romstasjonen, fra den midlertidige konfugurasjonen det har vært i siden starten, til den enderlige konfigurasjonen. Her er et bilde som kanskje illusterer mer den lille delen som skal opp til romstasjonen, de skal også folde sammen en del av et eksisterende, midlertidig solcellepanel, slik at panelet som var med Atlantis opp på forrige oppdrag kan taes i bruk: Discovery skal også ta med forsyninger opp til romstasjonen, dette lagras i noe som kalles en "SpaceHab Single Module". Det er også med en Integrated Cargo Carrier (ICC) til eksterne reservedeler. Her limer jeg inn et bilde fra NASA sine interne planer av Discovery sitt lasterom: Kilde: NASASpaceflight.com (http://www.nasaspaceflight.com) Her kommer en enda mer detaljert oversikt over lasterommet til Discovery. Fra fronten ser vi den eksterne luftslusa som de bruker for å dokke seg til romstasjonen, SpaceHab modulen som brukes til å frakte forsyninger, og P5 segmentet av romstasjonen, samt ICC panelet som brukes til å frakte opp og ned store reservedeler til stasjonen. Kilde: NASASpaceflight.com (http://www.nasaspaceflight.com) Astronautene som skal opp med Discovery: Kaptein: Mark Polansky Pilot: William Oefelein Oppdrag spesialist 1: Robert Curbeam Oppdrag spesialist 2: Joan Higginbotham Oppdrag spesialist 3: Nicholas Patrick Oppdrag spesialist 4: Christer Fuglesang (ESA) Oppdrag spesialist 5: Sunita Williams / Thomas Reiter STS-116 sitt offisielle emblem: Christer Fuglesang blir faktisk den første svenske astronauten (litt faut av svenskene slår oss nordmenn... ). Sunita Williams skal kunn være med opp, hun skal være på romstasjonen i 6 månder. Thomas Reiter som var med Discovery opp i juli skal være med ned. Som i forrige tråd, er det bare å spørre hvis det er noe dere lurer på om romfergene, eller om dette oppdraget! Edit 1: Endret oppskytningsdato Edit 2: Endret "Manifest" bildet av Discovery sitt lasterom Edit 3: Lagt inn link til forrige oppdrag Edit 4: Satt inn mer detaljert illustrasjon av lasterommet på dette oppdraget Edit 5: Lagt inn offisiel oppskytningsdato fra NASA (30.11.06) Edit 6: Lagt inn ny dato Endret 3. november 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 (endret) Bilder må jo til! Robotarmen til discovery monteres på igjen. Den var i Canada for velikehold etter forrige oppdrag i juli: Arbeiderene i "Orbiter Processing Facility 3" (OPF3) installerer en av Discovery sine hovedmotorer (SSME): Ekstern tank (ET-123) har annkommet, og er på vei inn i Vehicle Assembly Buildning (VAB) hvor den skal sjekkes ut før den monteres sammen med de to startrakettene som allerede er klare op oppskytningsrampen: Endret 22. september 2006 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Haldaug Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Flott med ny tråd! Har en bråte spørsmål: Hvilken funksjon får Christer Fuglesang på dette oppdraget? Skal han foreta EVA? I så fall, hvordan har han trent på det? Foregår all astronauttreningen hos NASA, eller gjør ESA noe av dette? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Flott med ny tråd! Har en bråte spørsmål: Hvilken funksjon får Christer Fuglesang på dette oppdraget? Skal han foreta EVA? I så fall, hvordan har han trent på det? Foregår all astronauttreningen hos NASA, eller gjør ESA noe av dette? 6918805[/snapback] Christer skal være med på en EVA ja. Husker ikke hvilken av dem, og om det var en eller to. Mesteparen av treningen hans foregår hos NASA i Houston. Han bor faktisk i Houston. Han trener på EVA sammen med de amerikanske astronautene. De som skal opp på et oppdrag sammen trener veldig mye sammen, og som de sier, så blir de som en stor familie... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Her er forresten et bilde av hele mannskapet på STS-116 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Hvilken funksjon får Christer Fuglesang på dette oppdraget? Skal han foreta EVA? I så fall, hvordan har han trent på det? 6918805[/snapback] Har sjekket det opp for deg. STS-116 skal ha tre EVA'er. Christer skal være med på to av dem. (EVA1 & EVA2) EVA1: Montere også ordne kabling til P5 segmentet EVA2: Konfigurere om ISS sitt strømsystem fra midlertidig konfigurasjon til endelig konfigurasjon. EVA3: Konfigurere om ISS sitt strømsystem og kjølesystem fra midlertidig konfigurasjon til endelig konfigurasjon. Innen STS-116 drar fra romstasjonen så kommer de til å trekke tilbake den ene delen av P6 solcellepanelet, slik at de panelene som Atlantis hadde med opp på STS-115 kan aktiveres. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 Ukens oppdatering: Oppskytningen av STS-116 er flyttet frem med en uke... Planlagt oppskytningsdato er nå 7. desember Denne oppskytningen kommer til å bli på natten, altså NASA's første natt-oppskytning siden før Columbia-ulykken. Det de holder på med i Florida nå er å bygge sammen startrakettene. De leveres i løse segmenter som settes sammen. Den eksterne tanken er også på plass. Planene nå er å feste tanken sammen med startrakettene rundt den 10. oktober. Den 1. november skal Discovery flyttes over (roll-over) og festes til tank og sttartraketter. 7. november kjøres den klare romfergen ut til oppskytningsrampe 39B (samme som Atlantis brukte nå i september). Mission: STS-116 - 20th International Space Station Flight (12A.1) - P5 Truss Segment Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Orbiter Processing Facility Bay 3 Launch Date: No earlier than Dec. 7, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Polansky, Oefelein, Curbeam, Higginbotham, Patrick, Fuglesang and Williams Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles During today's Program Requirements Control Board meeting, Space Shuttle Program management moved the target launch date for Discovery to no earlier than Dec. 7, a week earlier than originally planned. This change allows for workers at both Kennedy Space Center and Johnson Space Center to enjoy additional time with their families during the December holidays. At this time, there is currently a range conflict with an Atlas V launch, which is currently on the range on December 8 and 9. NASA will work with Lockheed-Martin and the Air Force to determine whether we will have a launch opportunity on December 7. Until this negotiation is complete, we understand that December 7th is a target and that we are not on the range schedule at this time. As always, the official launch date is not set until the Flight Readiness Review. Technicians continue processing Discovery in the Orbiter Processing Facility for its launch to the International Space Station. The keel yoke assembly was installed in the payload bay last weekend. The assembly holds the payload in the bay during the mission. Workers completed the payload premate test in preparation of the Spacehab module being installed in the payload bay. Engineers are reviewing potential damage to orbiter Discovery's right-hand external tank door mechanism, which resulted during the process of reassembling the linkage following the change out of the power drive unit. No impact to the processing schedule is expected. The external tank scheduled to fly with Discovery, designated ET-123, arrived by barge at Kennedy Space Center from Michoud Assembly Facility in New Orleans last week. The tank was lifted into the checkout cell in the Vehicle Assembly Building for final work prior to being mated to the solid rocket boosters. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Enda en grunn til å glede seg til jul Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Enda en grunn til å glede seg til jul 6974246[/snapback] You said it! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Aiai! må melde meg på denne tråden. Ser at ein svenske skal opp også? Går det bra da? 3 romfergeturen på 1 år! Dette blir bra. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 3 romfergeturen på 1 år! Dette blir bra. 6996445[/snapback] Ja, er full fart fremmover nå! I 2007 er det planlagt 5 turer. 2008 er det planlagt 5 turer. 2009 er det kun planlagt 4 turer. Og siste året romfergen flyr er det kun 2 turer. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Lurt litt på dette... da dei slutter å flyr? Kvifor skal dei ikkje fly meir? Kjem det nye romferger? av samme byggemåte? eller andre ting? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2006 Lurt litt på dette... da dei slutter å flyr? Kvifor skal dei ikkje fly meir? Kjem det nye romferger? av samme byggemåte? eller andre ting? 6997833[/snapback] De er rundt 30 år gamle, og mange mener at de er for risikable å bruke, og at det koster for mye. De kommer til å bli erstattet av det som kalles CEV (Crew Exploration Veichle), som er noe helt annet. http://www.nasa.gov/mission_pages/constell...main/index.html Kort fortalt er dette Apollo versjon 2.0... Eneste positive med det nye programmet er at de ønsker å dra tilbake til månen da... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Dersom det er billigere, mer driftsikkert, og kan løfte mer - så er det vel ikke noe å gråte for? Med romferga skyter vi et par vinger opp i rommet hver gang. Med den kostnaden som faktisk er på oppskytninger pr. kilo, er det greit å slippe å dra på jernskrammel. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Dersom det er billigere, mer driftsikkert, og kan løfte mer - så er det vel ikke noe å gråte for? Med romferga skyter vi et par vinger opp i rommet hver gang. Med den kostnaden som faktisk er på oppskytninger pr. kilo, er det greit å slippe å dra på jernskrammel. 6999650[/snapback] Det er til å grate av, fordi mye av fleksibiliteten forsvinner. CEV har normalt et crew på kun 4, men du kan stappe inn 6 hvis det bare er en "taxi-tur" til romstasjonen, romfergen kan ta 8 personer. CEV har ingen muligheter til å frakte deler, moduler og andre forsyninger. NASA mister også muligheten til å ta service på satelitter (som for eksempel Hubble), og de mister muligheten for å ta med moduler og satelitter tilbake til jorden. Men nå blir det litt for off-topic her... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Her kommer forresten ukens nyheter fra Kendey Space Center I neste uke skal den eksterne tanken kobles sammen med de ferdigbygde startrakettene. Det skjer den 13. oktober. Det ser fremdeles ut som at alt er i rute til at romfergen Discovery blir klar til 1. november når den etter planen skal festet til startrakettene og den eksterne tanken. NASA har forresten også formelt fjernet den midlertidige begrensningen om at de ikke kan skyte opp om natten (denne kom etter Columbia-ulykken) Mission: STS-116 - 20th International Space Station Flight (12A.1) - P5 Truss Segment Vehicle: Discovery (OV-103) Location: Orbiter Processing Facility Bay 3 Launch Date: No earlier than Dec. 7, 2006 Launch Pad: 39B Crew: Polansky, Oefelein, Curbeam, Higginbotham, Patrick, Fuglesang and Williams Inclination/Orbit Altitude: 51.6 degrees/122 nautical miles During Thursday's Program Requirements Control Board meeting, Space Shuttle Program managers discussed the self-imposed restriction to daylight launches of the first two missions following the Columbia accident. The Program agreed to evaluate daylight versus night launches on a mission by mission basis when requirements for highly desirable launch and ascent imagery are identified. The consensus was that restoring night launch capability of the shuttle does not impose additional risk to the safety of the vehicle and crew. It provides flexibility in scheduling missions to the International Space Station toward fulfilling the shuttle's mission to finish station construction within the remaining life of the shuttle fleet prior to the fleet's retirement in 2010. The current no earlier than launch date would have a launch time of 9:38 p.m. Engineers reviewed the damage to orbiter Discovery's right-hand external tank door mechanism, which resulted during the process of reassembling the linkage following the changeout of the power drive unit. Replacement parts will be delivered to the bay today and are scheduled to be installed early next week. There is no impact to the overall processing schedule. The STS-116 crew will be at Kennedy Space Center next week for the crew equipment interface test. A routine part of astronaut training and launch preparations, the test activities allow for equipment familiarization and inspection of the items and hardware that will be used during the mission. In the Vehicle Assembly Building, solid rocket booster stacking is complete and technicians are working on final joint closeout. Program managers will hold the external tank and booster mate review on Oct. 10, followed by the mating on Oct. 13 of the external tank, designated ET-123, scheduled to fly with Discovery. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Dersom det er billigere, mer driftsikkert, og kan løfte mer - så er det vel ikke noe å gråte for? Med romferga skyter vi et par vinger opp i rommet hver gang. Med den kostnaden som faktisk er på oppskytninger pr. kilo, er det greit å slippe å dra på jernskrammel. 6999650[/snapback] Det er til å grate av, fordi mye av fleksibiliteten forsvinner. CEV har normalt et crew på kun 4, men du kan stappe inn 6 hvis det bare er en "taxi-tur" til romstasjonen, romfergen kan ta 8 personer. CEV har ingen muligheter til å frakte deler, moduler og andre forsyninger. NASA mister også muligheten til å ta service på satelitter (som for eksempel Hubble), og de mister muligheten for å ta med moduler og satelitter tilbake til jorden. Men nå blir det litt for off-topic her... 7019397[/snapback] Men kansje Ariane5 etc. kan dette? Slik at man kan separere "godsraketter" som kan løfte mye, billig, og "personellraketter". Forøvrig har det vel aldri vært aktuellt å ta service på Hubble ved å "lande" den... Forøvrig så kan vel denne gå langt høyere enn dagens romferge? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2006 Men kansje Ariane5 etc. kan dette? Slik at man kan separere "godsraketter" som kan løfte mye, billig, og "personellraketter". Forøvrig har det vel aldri vært aktuellt å ta service på Hubble ved å "lande" den... Forøvrig så kan vel denne gå langt høyere enn dagens romferge? 7020048[/snapback] Ariane 5 har ikke noe spessielt mye mer last til LEO (Low Earth Orbit) enn Ares I (raketten som skal skyte opp CEV) Ariane 5 er heller ikke sertifisert for mennesker. Ares V heter raketten som skal frakte gods, kommer til å kunne løfte 5 ganger så mye som Ariane 5. Ares V er ikke klar før tidligst 2018. Med en mannskapsmodul vil ikke Ares I (CEV) kunne komme høyere enn en romferge. Da trenger de Ares V raketten med øverste stadie som kalles EDS (Earth Departure Stage) Romfergen er den eneste som eksisterer, eller er på tegnebrettet som kan skytes opp og møte en satelitt som Hubble, ta den med robotarmen, og kjøre flere EVA for å ta service på den. Dette er litt NASA-internt, men før Columbia-ulykken så hadde NASA planer om å la Hubble holde på til en erstatter blir skutt opp i 2013, for deretter å skyte opp en romferge for å hente Hubble ned, for å kunne stille det ut. Romfergens egenskaper til å ta med større mengder last tilbake til jorden for resikrulering, reperasjoner osv. blir ofte brukt på den internasjonale romstasjonen (ISS). De bruker da en container som kalles MPLM (Multi Purpose Logistics Module) til å ta med forsyninger opp, og andre ting tilbake. De bruker også lasterommet til romfergen for å ta med tilbake alt fra gyroskoper til almoniakk-containere for kjøling osv... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Status fra Kendy Space Center: Over i OPF-1 går arbeidene med å gjøre Discovery klar fremover, her er et bilde av en teknikker som kontrollerer varmesjoldet: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2006 Samtidig over i Veichle Asembly Buildning (VAB) er arbeidet med å klargjøre startrakettene (SRB) ferdig, og alt er klart for montere den eksterne tanken til startrakettene fredag den 13. oktober. Hvis alt går etter planen skal Discovery kjøres over til VAB for å festes til startrakettene den 1. november. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå