Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved boot (C2D)

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått mitt system i hus, men "bare fryd og gammen" er meg et ukjent utrykk.

System består av:

C2D E6600

Asus P5B DLX/WIFI

Value Pro Series PC-5400 2048MB OCZ DDR2

XFX 7900GT

Bequiet 420W PSU (for liten?)

Problemet er at jeg ikke får skjermbilde ved boot. Har ikke funnet noen åpenbar løsning, bortsett fra noen kompabilitetsproblemer med minnebrikkene og hovedkortet. Skal i dag feilsøke med annen ram og skjermkort. Mens jeg plages med det, tar jeg gjerne i mot forslag på hva som kan være feil :p

Hugo

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkuratt det samme problemet! Alle vifter, Hardisker etc starter opp, men bios vil ikke startet opp! Har trippel sjekket alle kabler, har reset cmos og prøvd med kun 1 stk minne brikke istedenfor 2. Har prøvd de i forskjellige slots, uten suksess.

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,

GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket

Gainward GeForce 7900GT 256MB,1,4ns DDR3

PCI-Express, "BP7900GT-256-GS-TV-DD

Crucial DDR2 PC3200 512MB CL3

Unbuffered,1.8V,64Meg x 64, 240pin

Endret av Nef
Lenke til kommentar

Får/fikk du ikke noe bilde i det hele tatt ? jeg har AKKURAT samme problemet etter at jeg bytta til e6600 og nå får jeg ikke liv i kassa i det hele tatt!! det virker som ALT kjører normalt og at det ikke skal være noe galt men det kommer ikke noe bilde på skjerm, har bytta skjermkort, cpu, prøvd med en minnebrikke/1hd osv. men ikke noe bilde :cry:

Jeg har hatt dette hovedkortet siden før sommerferien og har ikke hatt noe problemer med det, jeg vet at ramen er "dåligre" enn det hovedkortet støtter, men det ser ikke ut til å ha vært noe problem... hvis du nå sier at du fikk liv i kassa igjen etter å ha byttet ram så stikker jeg å kjøper ny ram nå !

Lenke til kommentar

Hei.

Skulle akkurat starte en tråd om samme problem! :(

Har Asus P5B DLX og samme OCZ RAM som du, og kommer ikke til POST engang. Ikke skjermbilde, ikke noe bip fra HK. Har prøvd med kun en brikke, men det samme. Har også testet et annet skjermkort.

Er dette virkelig et RAM/HK problem?

Håper du gir tilbakemelding om hvordan det fungerer etter biosupdate. Har selv ingen brikker å teste med.

Lenke til kommentar

Nå hadde jeg tenkt til å teste med en annen skjerm (kjøpe fra elkjøp og levere tilbake senere) men dette hadde jeg ikke tenkt på... har som sagt bare prøvd med en ram brikke men har ingen ekstra :'(

Har lyst på OCZ ram men hadde tenkt på noen andre brikker :)

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=37502 noen som vet om disse hadde passet ?? og ikke gitt meg dette drittproblemet?

Lenke til kommentar

Det kan hända att ni har ett gammalt bios till HK. De tidiga biosen har en del problem med viss ram och Valueramen verkar vara en av de. För er som kan boota med en annan bricka, sätt timings till 5-5-5-15 och 2 volt. Sätt hastigheten till 533 (inte auto). Testa sen att boota med OCZ ramen. Går inte det är det förmodligen ett nytt bios som krävs.

Lenke til kommentar
Jeg har akkuratt det samme problemet! Alle vifter, Hardisker etc starter opp, men bios vil ikke startet opp! Har trippel sjekket alle kabler, har reset cmos og prøvd med kun 1 stk minne brikke istedenfor 2. Har prøvd de i forskjellige slots, uten suksess.

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX,

GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket

Gainward GeForce 7900GT 256MB,1,4ns DDR3

PCI-Express, "BP7900GT-256-GS-TV-DD

Crucial DDR2 PC3200 512MB CL3

Unbuffered,1.8V,64Meg x 64, 240pin

6894127[/snapback]

Ditt problem är garanterat ram. Varken cpu eller ditt HK kan köra i PC3200 då dividern inte finns på 965 chipset.

Lenke til kommentar

Jeg leste også ett sted at det er lurt å oppdatere BIOS.. Så nå er vel det neste å prøve å få lånt seg en ram brikke, og oppdatere den.. FORT :p

Håper det ordner seg for alle som har de problemene her.. Virker som det er mange.. Meg inkludert.. :(

Lykke til!

Janse..

Lenke til kommentar
Hei.

Skulle akkurat starte en tråd om samme problem!  :(

Har Asus P5B DLX og samme OCZ RAM som du, og kommer ikke til POST engang. Ikke skjermbilde, ikke noe bip fra HK. Har prøvd med kun en brikke, men det samme. Har også testet et annet skjermkort.

Er dette virkelig et RAM/HK problem?

Håper du gir tilbakemelding om hvordan det fungerer etter biosupdate. Har selv ingen brikker å teste med.

6895905[/snapback]

Kan nesten garantere deg at det er et RAM/HK-problem. Problemene du beskriver var akkurat likt hos meg. Har ikke fått ned noen ny bios ennå, men leste tidligere i dag at det løste seg for de fleste som oppdaterte til BIOS-revisjon 0614. Den er beta, men det får gå :) Skal gi svar så fort jeg har fått flasha.

Link til nedlasting av bios.

Hugo

Edit: La til link.

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar
Det kan hända att ni har ett gammalt bios till HK. De tidiga biosen har en del problem med viss ram och Valueramen verkar vara en av de. För er som kan boota med en annan bricka, sätt timings till 5-5-5-15 och 2 volt. Sätt hastigheten till 533 (inte auto). Testa sen att boota med OCZ ramen. Går inte det är det förmodligen ett nytt bios som krävs.

6896269[/snapback]

Brikkene jeg har er oppgitt til 1.8 volt i spesifikasjon. Løsningen, eller workarounden, du kommer med fungerer bra - helt til man blir nødt til å resette BIOS. Blir isåfall mye fram og tilbake med minnebrikker :)

Hugo

Lenke til kommentar

Ett tips på ettt bra sätt att flasha:

Antingen gör ni en bootbar disk så ni bootar til DOS och lägger flashprogrammet AFUDOS och biosfilen på en andra diskett. Efter ni bootat till dos sätter ni bara in den andra disketten, skriv "dir" och tryck enter så att ni kan se Afudos och själva biosfilen.

Sen skriver ni följande:

afudos /ip5bbios.rom /pbnc /n

Tryck enter och låt flasha tills den talar om att det är klart till att restarta. OBS på att namnet är ett exempel jag gav. Jag föredrar att göra om namnet på biosfilen till något enkelt innan ni lägger den på diskett. Kom i håg bokstaven i innan namnet som jag skrivit. Afudos 2.1 fungerar, men det kan finnas nyare versioner så ta den nyaste hos Asus.

Ett annat sätt är att boota från en usb penna eller också i från en bootbar cd. Tips om detta finns hos www.bootdisk.com.

Lenke til kommentar

6896269[/snapback]

Brikkene jeg har er oppgitt til 1.8 volt i spesifikasjon. Løsningen, eller workarounden, du kommer med fungerer bra - helt til man blir nødt til å resette BIOS. Blir isåfall mye fram og tilbake med minnebrikker :)

Hugo

6896331[/snapback]

Anledningen till all volt är att testa och se om det är minnena eller ej som ödelägger. FUngerar det så sänker man seff volt tills man är nöjd. Det kan lika väl vara bios som inte klarar SPD på dessa minnen med gammalt bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...